SzavazásMennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Ritka, hogy kritikus gondolkodásra oktatnák a közkönyvtárak a diákokat - cseh felmérés
Címkék: Csehország | együttműködés nem könyvtárakkal | felmérés | használóképzés | könyvtár, köz- | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | oktatás, tanulás |
Egy 2019 májusától júniusáig tartott csehországi kérdőíves kutatás eredményei megerősítették, hogy a könyvtárak valamennyi iskolatípusban fontos szerepet vállalnak a diákok nem formális képzésében.
A képzési tevékenységek tematikáját tekintve a legnagyobb arányban (84%) a könyvtári szolgáltatások megismertetése, 72%-ban a nyelvhasználat és kommunikáció szerepelt. Az emberi világ 47%, az ember és a társadalom 43%, a művészet és kultúra 41%, az információs műveltség 34%-os arányban fordult elő. A könyvtárak leggyakrabban az általános iskolák alsó tagozatosait (86%) és az óvodásokat (82%), illetve a felső tagozatosokat (56%) szólítják meg. Nem gyakori a szakmunkásképző intézmények tanulóinak a bevonása, erre inkább a nagyobb városokban akad példa. A gimnáziumokkal, szakközépiskolákkal a könyvtárak 20%-a működik együtt. A többi középfokú iskolával (szakiskolák) 12%-os arányú a könyvtárak együttműködése. A könyvtárak részvétele a képzésben általában feladatlapok, ppt-előadások, katalógusok és adatbázisok didaktikai használatával valósul meg. Növekszik azoknak a könyvtáraknak a száma, amelyek audio-, audiovizuális és multimédiás eszközöket, tartalmakat, kisebb mértékben online applikációkat is alkalmaznak. A könyvtárak a hagyományos oktatási formákkal (előadás és gyakorlat) 85%-os, csoportos foglalkozással 62%-os, kézműves foglalkozással 51%-os arányban élnek. Az oktatás innovatív módszerei (a kritikus gondolkodás ösztönzésére) sajnos minimális arányban jellemzőek. A leggyakoribb eszköz az oktatásban a számítógép és az internet (77%), a projektor (47%), semmilyen eszközt nem használ a könyvtárak 15%-a (a legkisebbek). Okostelefont, táblagépet, interaktív táblát és e-könyvet a könyvtárak kisebb mértékben használnak képzési tevékenységük során. Az oktatási feltételek a könyvtárak többségében (82%) adottak, nem zavarják a szolgáltatásokat. A tér és a technikai háttér rendelkezésre állását a könyvtárak közel 60%-a pozitívan értékelte; a kisebb könyvtárak külső tereket is bevonnak. A képzések kétharmada a könyvtárakban, egyharmada az iskolákban valósul meg. Az iskolákkal való együttműködés leggyakoribb akadálya a személyzet kapacitásának, kompetenciáinak, képesítésének hiánya. (A nyilvános könyvtárak és az iskolák együttműködése a képzés terén: 2019-es országos kutatási eredmények ref.: Prókai M.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |