Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Terry tippjei marketingre avagy így kerüljük el stratégiánk buktatóit (olvasóink szavazatára)

Terry Kendrick-et a könyvtári stratégiai marketing gurujának tekinti az idézett cikk. Ő írta meg a Developing Strategic Marketing Plans That Really Work (Valóban működő stratégiai marketingtervek kidolgozása) című könyvet, 27 országban tart workshopokat, és marketinget oktat az Egyesült Királyságban. Vele készített interjút a szakterületéről az American Libraries Magazine.
Kendrick szerint a könyvtárak alapvetően jók a stratégiai tervezésben, de ezen belül a marketingprogramjuk mégis gyengébben sikerül, mert egyrészt ez nehéz és sok erőforrást igényel, másrészt nem is mindig áll rendelkezésre. A marketing stratégia nélkül nem jól működik, mint például azoknál a könyvtáraknál, amelyek gyorsan szeretnének a piacon egy új ötlettel megjelenni, de egységes folyamat helyett csak egyszeri eseménysorozatként használnak marketingeszközöket, akkor ezek a könyvtárak sikertelenné válnak.

Először is a tervezéshez meg kell pontosan határozni, hogy a könyvtár mit szeretne elérni; például ha a könyvtár célja a 30 százalékos növekedés X éven belül, akkor kell megnézni, hogy a piacról honnan hozhat el 30 százalékot, kikből lehet a látogató, kölcsönző, adatbázis felhasználó, vagy amit a könyvtár szeretne? Ebben a szakaszban a könyvtárnak még nem kell a piaci szereplőkkel összehasonlítani magát. Általánosságban elmondható a könyvtárakról, hogy inkább cselekvést preferálják a tervezés helyett, pedig az utóbbira kellene komoly hangsúlyt fordítani.

Kendrick további problémákat is feszeget: szerinte a könyvtárak pontatlanul ismerik a látogatóik életciklusát, ezen belül a különböző célcsoportok egymástól markánsan eltérő szükségleteit. A marketing célja éppen az lenne, hogy a könyvtárak megtalálják azokat a pontokat és módokat, ahol és ahogyan illeszkednek bele a látogatóik életébe, vagyis ügyes szegmentálással mindenki számára a megfelelő könyvtári szolgáltatást ajánlhassák és nyújthassák miközben a könyvtárak szem előtt tartják, hogy a nyújtott program vagy szolgáltatás milyen más alternatívákkal versenyez a felhasználó fejében.
Hasznos és igényes gyakorlat a könyvtárosokról képet kitenni a könyvtár weboldalára, mert a könyvtár szolgáltatásokat ad el, nem pedig terméket. A szolgáltatások sikereiért az azokat nyújtók felelősek, ennélfogva a könyvtárosoknak érdemes az előnyös készségeiket felhasználniuk.
Ajánlatos még egyszerre csak egy felhasználói csoportot kiválasztani a heterogén közönségből, majd a csoport tagjainak igényeire és szokásaira szabottan megtervezni a marketingtervezési ciklust úgy, hogy lehetőleg a gyors eredményekkel (quick wins) kezdeni, hogy ezzel a többi könyvtároskolléga is megízlelheti, miért fontos és hogyan működik a jó marketing, tudniillik a jó marketingstratégia a könyvtárak érdekérvényesítő képességét erősíti, hiszen ezzel tudják magukat eladni. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról