SzavazásVeszélyes-e kommunikálni a könyvtári dokumentumok avulását?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Terry tippjei marketingre avagy így kerüljük el stratégiánk buktatóit (olvasóink szavazatára)
Címkék: marketing | információ prezentálása | használói igény | pr, public relations, bizalomkeltés | tervezés, stratégia | információ szolgáltatása weben |
Terry Kendrick-et a könyvtári stratégiai marketing gurujának tekinti az idézett cikk. Ő írta meg a Developing Strategic Marketing Plans That Really Work (Valóban működő stratégiai marketingtervek kidolgozása) című könyvet, 27 országban tart workshopokat, és marketinget oktat az Egyesült Királyságban. Vele készített interjút a szakterületéről az American Libraries Magazine.
Kendrick szerint a könyvtárak alapvetően jók a stratégiai tervezésben, de ezen belül a marketingprogramjuk mégis gyengébben sikerül, mert egyrészt ez nehéz és sok erőforrást igényel, másrészt nem is mindig áll rendelkezésre. A marketing stratégia nélkül nem jól működik, mint például azoknál a könyvtáraknál, amelyek gyorsan szeretnének a piacon egy új ötlettel megjelenni, de egységes folyamat helyett csak egyszeri eseménysorozatként használnak marketingeszközöket, akkor ezek a könyvtárak sikertelenné válnak. Először is a tervezéshez meg kell pontosan határozni, hogy a könyvtár mit szeretne elérni; például ha a könyvtár célja a 30 százalékos növekedés X éven belül, akkor kell megnézni, hogy a piacról honnan hozhat el 30 százalékot, kikből lehet a látogató, kölcsönző, adatbázis felhasználó, vagy amit a könyvtár szeretne? Ebben a szakaszban a könyvtárnak még nem kell a piaci szereplőkkel összehasonlítani magát. Általánosságban elmondható a könyvtárakról, hogy inkább cselekvést preferálják a tervezés helyett, pedig az utóbbira kellene komoly hangsúlyt fordítani. Kendrick további problémákat is feszeget: szerinte a könyvtárak pontatlanul ismerik a látogatóik életciklusát, ezen belül a különböző célcsoportok egymástól markánsan eltérő szükségleteit. A marketing célja éppen az lenne, hogy a könyvtárak megtalálják azokat a pontokat és módokat, ahol és ahogyan illeszkednek bele a látogatóik életébe, vagyis ügyes szegmentálással mindenki számára a megfelelő könyvtári szolgáltatást ajánlhassák és nyújthassák miközben a könyvtárak szem előtt tartják, hogy a nyújtott program vagy szolgáltatás milyen más alternatívákkal versenyez a felhasználó fejében. Hasznos és igényes gyakorlat a könyvtárosokról képet kitenni a könyvtár weboldalára, mert a könyvtár szolgáltatásokat ad el, nem pedig terméket. A szolgáltatások sikereiért az azokat nyújtók felelősek, ennélfogva a könyvtárosoknak érdemes az előnyös készségeiket felhasználniuk. Ajánlatos még egyszerre csak egy felhasználói csoportot kiválasztani a heterogén közönségből, majd a csoport tagjainak igényeire és szokásaira szabottan megtervezni a marketingtervezési ciklust úgy, hogy lehetőleg a gyors eredményekkel (quick wins) kezdeni, hogy ezzel a többi könyvtároskolléga is megízlelheti, miért fontos és hogyan működik a jó marketing, tudniillik a jó marketingstratégia a könyvtárak érdekérvényesítő képességét erősíti, hiszen ezzel tudják magukat eladni. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |