Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


TikTok-oktatás - az álhírek megfékezése érdekében (olvasóink szavazatára)

Laura Winnick az elmúlt 4 évben könyvtári média műveltséget tanított 6-8. évfolyamban. Fontosnak tartja, hogy mindig az aktuális médiakritikára helyezze a hangsúlyt. Ezért folyamatosan változtatja a tantervet, hogy megfelelő legyen. Az iskola elvárása szerint pedig valós közönségnek szóló projektekben dolgoznak a diákjai.
Közben a technológia is változik. Egyik évben a tanulóknak videóban kellett reflektálni a médiában szereplő narratívákra. Másik évben kollázst kellett készíteni sztereotípiákról. Előfordult már podcast készítési és Canva-ban tervezői feladat is. A feladatok rávezetnek a használat közbeni tanulásra is. Winnick minden alkalommal felkészül előre a lehetséges akadályokból. Igyekszik minél könnyebben elérhetővé tenni a szükséges eszközöket.

Tavaly úgy döntött, hogy a 8. osztályosok számára érdemes lesz az álhírek témakör feldolgozása. Többek közt az amerikai választási időszak miatt. A diákoknak videós projektet kellett készíteni a félretájékoztatás 5 típusáról: szatíra, hamis kontextus, imposztor tartalom, manipulált tartalom, kitalált tartalom. Méghozzá a videók az Apple reklámból kölcsönzött ötlettel "kinetikus tipográfia" (mozgó szöveg) formában készültek. A tanulok elsajátították a videószerkesztést, a szövegek egymás után rendezését. Chromebookokon dolgoztak, ezen belül a WeVideo szoftvert használták szerkesztéshez. Viszont túl sok időt töltöttek el a videókkal az álhírekhez képest.
Ezért Winnick a következő évfolyamnál úgy döntött, hogy az álhírek típusai helyett az álhírek elemzésére helyezi a hangsúlyt a projektben. A TikTok videók ötletét a Media-Wise adta, amely rendszeresen tesz közzé a platformon médiaműveltségről szóló oktatóanyagokat. Winnick diákjainak pedig a hírfolyamjaikban megjelenő félretájékoztatásra kellett reagálni a saját tartalmaikban. Keresni érintett videókat, háttérkutatást végezni, megfogalmazni róla a véleményt, elkészíteni a videót. Az alapvető kérdések: Mi a félretájékoztatás? Milyen stratégiákkal lehet megküzdeni ellene? Hogyan lehet a TikTok közönségünket edukálni a témáról?

Minden témát az órán is feldolgoztak, példákkal együtt. Előtte a technikai csapattal közösen Winnick meggyőződött, hogy nem tiltottak a tartalmak az iskola Wi-Fi-jén az óra alatt. Az álhírek tanításának másik "problémája", hogy a hivatkozott linkeket gyakran eltávolítják utána, így nem marad hivatkozási alap. Úgyhogy érdemes olyan tényellenőrző oldalakat keresni, ahol az álhír is fennmarad, a tartalmának elemzésével együtt (angolul, pl. The Sift; magyarul, pl. Lakmusz). Winnick minden csapattal megbeszélte a saját választott stratégiájuk, a videók leiratait, a vázlatokat. Megbeszélték, hogyan kell a kontextust elmagyarázni, forrásokra hivatkozni a max 3 perces videóban. A saját eszközökkel jó tapasztalat volt, a diákok könnyedén kezelték saját mobiljaik. A szerkesztésnél jelentett csak problémát, hogy egyszerre egy ember használhatta.

A diákok véleménye megoszlott a feladatról. Sokan izgalmas, új kihívásnak találták. Mások úgy érezték, hogy a "magánéletük" (vagyis a szabadidőben megszokott közösségi média használat) keveredik az iskolával, amit furcsának tartottak. Az elkészült videók itt megtekinthetők: link (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról