Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Tudásmenedzsment 2.

Nagyon sok szervezet tűzi zászlajára a tudásmenedzsment divatos szlogenjét, de kevesen gondolják komolyan is a tudás tényleges erőforrásként való kezelését. "Ha egy vállalatnál [szervezetnél] a politikai környezet támogatja a tudás titkolózó és számító felhalmozását, akkor a potenciális "tudásvásárló" nem rendelkezhet eléggé értékes "fizetőeszközzel" ahhoz, hogy rábírja az "áruhalmozót" szakértelme megosztására." A tudásmegosztás tehát így nem kényszeríthető ki jó hatásfokkal. Ehhez bizalom kell. A bizalomnak pedig láthatónak, mindenütt jelenlévőnek kell lennie, és először a legfelső szinteken kell érvényesülnie.
A könyvtárosok marketingmunkája sem tökéletes: "A cégek gyakran nem ismerik fel a könyvtárosok tudásbővítő és -szervező szerepének jelentőségét, státusuk és bérük ritkán tükrözi valódi értéküket. Általában mindenfajta tudásügynököt alábecsülnek annak ellenére, hogy szerepük létfontosságú a tudáspiacon." Aki megosztja tudását, annak "fizetség" jár. A tudáspiac valutái lehetnek: reciprocitás (ha te elmondod, én is megosztom), hírnév (ha fordulhatunk hozzád, felnézünk rád), altruizmus (tudásom által közösen többek leszünk).
A tartalomfejlesztők számára intő tapasztalat: "Aki letölt egy információt a szerverről, nem érez olyan kötelezettséget a viszonzásra, mint akkor érezne, ha ugyanahhoz az anyaghoz telefonon vagy egy értekezleten jutott volna hozzá." A legfontosabb információközvetítő módszer tehát az ember és ember közötti, nem pedig a dokumentum és ember közötti, amely komoly tanulság a könyvtárosok számára is. Persze nem mindegy a közlő renoméja sem: "Nagyobb valószínűséggel jutunk el megbízható információforráshoz olyasvalakinek az ajánlásait követve, akit elismerünk és tisztelünk." Tehát a tudáspiacok formális és informális hálózatok köré egyaránt csoportosulhatnak. (összeállította: MG)

Hírforrás: Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.
2003. május 21.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=tudasmenedzsment_2
Régebbi hírforrás(ok): Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról