SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A gyenge jelek és a hosszú farok - balgaság nem figyelni rájuk
Címkék: felmérés | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | kutatás + fejlesztés | tervezés, stratégia |
A 20. század elején egy városi közlekedésben sikeres New York-i milliomos végrendeletében meghagyta: minden vagyonát a lóvasútba kell fektetni. Nem nehéz kitalálni, hogy utasítását követve az örökösei gyorsan elszegényedtek. - Ezt - utólag - mi is belátjuk.
Könnyű észrevenni azokat a jelenségeket, amelyeket körülöttünk már nagyon sokan látnak. Ezeket követve olyan döntéseket hozhatunk, amilyeneket a többiek is. E követő magatartás aligha vezet komolyabb sikerre, versenyelőnyről meg ne is álmodjunk. Arra akkor van esélyünk, ha a proaktivitás útjára lépünk. Igen; ez divatkifejezés már 10-15 éve a szakmánkban is. Azért csak divat, mert a gyakorlatban még nemigen állt módunkban alkalmazni. Ehhez ugyanis az kell, hogy akkor észleljük az idők jeleit, amikor azok még csak csíráiban - gyenge jelként (weak signal) link - mutathatók ki. A kutatók, stratégák és hírszerzők is ezekre a korai figyelmeztetésekre (early warning) figyelnek. Könyvtáros füleknek azonban talán ismerősebb a "hosszú farok" jelensége. Na jó, talán nem ezzel a Chris Anderson által bevezetett kifejezéssel link , annak ellenére, hogy maga a könyv 10 éve ott áll a nagyobb könyvtárak polcain link . Ez az információs eloszlásfüggvény nem csak azért érdekes, mert a könyvtárak ennek köszönhetik létüket - tudniillik, hogy nem csak a sikerkönyveket kínálják, hanem a rétegigényeket is igyekeznek szolgálni - hanem mert a szolgáltatói piacon a sikerhez mindkettőre szükség van link . Ha tehát a jól kivehető történések mellett a döntéshozatalban nem vesszük figyelembe a mások által kevésbé látott gyenge jeleket, melyek a hosszú farok elnyúló szakaszán - vö.: "futottak még" - találhatók, akkor nem lesz időnk felkészülni a későbbi változásokra. Amikorra a gyenge jelek már jól láthatóvá, mindenki által észlelhetővé erősödnek. A gyenge jeleket jellemzően az edzett szeműek, kutató hajlamúak észlelik. A gyenge jelek - akár pl. a figyelemfelhívó jelentőségű, kis mintás, nem reprezentatív KIT-felmérések - bizonytalanok: nem mindegyikből lesz trend. De lehet, hogy csak észlelési hiba. Érdemes kételkednünk bennük, ám bölcsen tesszük, ha további vizsgálat alá vetjük őket. Nem mellesleg sok felfedezés is ebből az intellektuális kihívásból, a gyenge jelek alaposabb vizsgálatából született (penicillin, mikrohullámú sütő stb.). A gyenge jelek nem keresése, lebecsülése, figyelmen kívül hagyása tehát stratégiai hiba. Mint gyakran kiderül környezetünkben is. Ha a New York-i lóvasutas városi közlekedésben tapasztalt végrendelkező felfigyelt volna a belső égésű motorokban rejlő lehetőségre, örököseinek meséje is tovább tartott volna. (MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |