Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


A könyvtári szoftverek használhatósága (Interjú a könyvtári ombudsmannal ;-)

Az ombudsman (ombudswoman) éppen egy OPAC működésének megtekintése után adott interjút.
KIT: Miért van szükség Önre, mint könyvtári ombudsmanra Magyarországon?
-- Fontos, hogy az információ- és könyvtárügyi döntésekben a könyvtáros szakemberek szempontjain túl a használók érdekei is közvetlenül érvényesülhessenek. A most megtekintett integrált könyvtári rendszer olvasói keresőfelülete is alátámasztja e célt.
KIT: Milyen észrevételei vannak a most, egy megyei közkönyvtárban látott 7.0 verziószámú rendszer tanulmányozása után?
-- Igazából nem a konkrét rendszer jellegzetességei jelentik a vizsgálat tárgyát, ugyanis a feltárt tünetek több más OPAC-ra is jellemzőek.
KIT: Mondana néhány konkrétumot?
-- Örvendetes, hogy a nagyobb könyvtári állományok anyaga a könyvtárak fizikai meglátogatásán kívül is kereshető, az interneten. Kívánatos, hogy a kereshető dokumentumok köre (könyvek mellett folyóiratok tartalma, illetve a nem papíralapú dokumentumok, webcímek mögötti dokumentumok is) és az elérhetőség is tovább szélesedjen; mindez kényelmesen, egy felületen, egy keresőkérdéssel keresve. Az olvasókat ugyanis nemigen érdekli a dokumentumtipológia. Visszatérve a vizsgált olvasói felülethez: példaképpen Kovács Ágnes szerzőre való keresésnél nem volt találat, a 648 Kovács között böngészve viszont 7 is akadt, ami különös. A tapasztalatlan keresőket ilyen anomáliával már sikeresen el lehet riasztani, aki keresési "ügyetlenségét" tapasztalva gyakran szégyell segítséget is kérni, főként, ha idősebb, mint a könyvtáros. A keresés során sok, először az olvasók döntő többségét csak másodlagosan, vagy még úgy sem érdeklő adat jelenik meg; a címen túl pl. Nevek, Oszt. jelzet, ISBN, Tárgyszó. A legfontosabb, a polcon való megtalálást segítő jelzet azonban nem jelenik meg kapásból. Ehhez 1. feljebb kell görgetni a képernyőt, 2. a Hozzáférhetőség zsúfolt táblázatában először megjelenik a vonalkód száma(!), a könyvtári egység neve, a státusz, a kategória és az előjegyzés oszlopok. Itt a kiválasztott dokumentumra kattintva jelennek meg a példányadatok. 3. Ezek közül is az olvasó szembesülhet a vonalkód-számsorral, a címmel, és csak ezek után a raktári jelzettel, a lelőhellyel, továbbá a kategóriával és státusszal. Az olvasóknak szóló ablakban a sok könyvtárosi szakkifejezésen túl számos zavaró 'vakvágány' is található; Kölcsönzés, Nyomonkövetés vagy Munkaterület. Gondot jelent, hogy a technikai ikonok egy része nem a böngészőknél megszokott helyen és jelöléssel szerepel.
KIT: Miért tartja fontosnak e részletes elemzést?
-- Az olvasók egyre inkább kényelmes web-böngészőkkel keresnek, és többségükre túl bonyolultnak, demotiválónak hatnak a könyvtári katalógusok. Ezért sokuk lehetőség szerint inkább elkerüli őket, rögtön a polchoz megy vagy rutinkérdésekkel kéri a könyvtáros segítségét. Ezért fontos a kezelhetőség folyamatos növelése és a szolgáltatások, valamint az elérhetőség fokozása -- a használók rendszeres véleményének felmérésén alapulva. Mindez szép minőségirányítási feladat!
KIT: Köszönjük az interjút!

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról