SzavazásMennyire látod zöldeknek a magyar könyvtárakat?
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
A könyvtáros egyesületek átpozícionálják a szakmát -- cél: a felhasználók legitimálják a könyvtárat
Címkék: szakmai szintű irányítás | szakmai szervezet | Skandinávia | pr (bizalomkeltés) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | marketing | legjobb gyakorlat (szakmai szervezet) | tervezés, stratégia |
Figyelemre méltó kitekintenünk időről-időre az északi országok könyvtáros egyesületeinek célkitűzéseire, gyakorlati munkájára. A legfőbb kihívások, amelyek őket érintik, európai, sőt bizonyos elemeiben globális szintűek. A hagyományos könyvtárkép az alapjaiban kérdőjeleződik meg. Az elektronikus szolgáltatások robbanásszerű térhódításával egyidőben kényszerül rá mindenütt a szakma arra, hogy a könyvtárnak, mint fizikai térnek a funkcióit újrafogalmazza. Egyre többen hozzák szóba nálunk is a harmadik hely koncepciót, mely a fizikai térben zajló szakmai átalakulási folyamat egyik fontos vetülete. Az újrafogalmazott, ám ugyanakkor stabil alapértékekkel, identitással bíró könyvtári szféra intézményeinek, szolgáltatásainak pedig a társadalom irányában interaktív módon kell megjelennie.
A fő cél, hogy a közpolitikai, szakmapolitikai erőtérben a saját felhasználói legitimálják a könyvtárakat, mint intézményeket, illetve a könyvtárosok munkáját. A cél eléréséhez pedig mindenhol elengedhetetlen kitalálni a könyvtárat, mint márkanevet. A különféle szakmai könyvtáros civil szervezetek pedig kommunikációs stratégiáikból levezethető cselekvési programjaik révén eredményesen pozicionálhatják ezt a könyvtári márkát. Könyvtári belső szemmel a szakma erejének és önbecsülésének fejlesztésére kell irányulnia a fő figyelemnek. A külső társadalmi térben pedig minél vonzóbbá kell tenni a könyvtárat mint márkanevet a mögötte rejlő szolgáltatási kínálattal együtt. A növekvő felhasználói vonzerő, a márkanév súlya pedig fontos adalékként szolgálhat a döntés-előkészítő folyamatban való szakmai álláspontok artikulálása során. (Németh Márton) -- Magyarországon a címben jelzettnek ellenkezőjét gondoljuk célnak: állami / fenntartói garanciákhoz, jogszabályokhoz tartjuk fontosnak kötni a könyvtárak működését, ami alapvetően ellentétes kultúrára vall. Fenntartási garancia esetén a könyvtár(os) jóval kevésbé érdekelt a napi kiváló teljesítésben, ugyanis az nem feltétele a megmaradásának. Ilyen módon a használó programozottan alacsonyabb minőségű szolgáltatáshoz jut hozzá, és a minőségi szemléletet mesterségesen, a szervezésében érdekelteknek nyereséget hozó módon, minden többi fél számára többletráfordítással kell beilleszteni a rendszerbe. (MG)
Hírforrás:
Könyv Könyvtár Könyvtáros 2011/7.
2011. augusztus 02. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |