SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A társalgó AI-ügynökök felkarolása: A könyvtárak ügynöki jövője 2. (olvasóink szavazatára)
Címkék: Dubai | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | Zayed University Library |
A Dubai Zayed Egyetemi Könyvtár (röviden: ZU) AI-asszisztensének, azaz Aishának a funkcióit az előző részben link mutattuk be. Itt a technikai megvalósítás szempontjait és a kihívásokat ismertetjük, mit is integrál.
- LangChain keretrendszer (langchain.com), amely megkönnyíti a nagy nyelvi modellek (LLM) alkalmazásainak fejlesztését. - Chroma vektorbázis (trychroma.com): a nyílt forráskódú adatbázis vektorformátumban tárolja az egyéni adatokat, lehetővé téve a hatékony visszakeresést és feldolgozást. - Streamlit platform (streamlit.io): az Aisha felhasználói felületének létrehozására és bevezetésére. - Stable Diffusion (stability.ai/stable-image): a képek generálására. - az Aisha tudásbázisa egy gondosan válogatott információgyűjtemény a könyvtári weboldalunkról, a LibGuides és a LibAnswers rendszerekből. Az eddig tapasztalt kihívások: - Hallucinációk: gyakran hihető, de helytelen információkat generál, amit Aisha utasításainak finomításával kezeltek. Így jobban támaszkodik a tudásbázisra és a forrásokra. - Forrásadatok minősége: frissíteni kell a pontatlan és elavult forrásadatokat. - API korlátok: a költséghatékonyság miatt figyelni kell a hívások darabszámára, korlátokra. - Memóriakorlátok: a korábban használt Streamlit Community Cloud nem volt elég, privát szerverre váltottak a robusztusabb erőforrások miatt. - Hallucinált eszközhasználat: ez új jelenség szerint az LLM elképzeli, hogy egy eszközt használ (például a tudásbázist vagy a Wikipédiát), anélkül, hogy ténylegesen használná. - AI elfogultság kezelése. Aisha sikere a ZU könyvtárban illusztrálja a beszélgető AI ügynökök lehetőségeit a könyvtárakban világszerte. A dubai könyvtár hisz benne, hogy az AI hozzájárul a könyvtári szolgáltatások modernizálásához. A beszélgető AI ügynökök segíthetnek a felhasználóknak eligazodni a hatalmas mennyiségű információ között, hatékonyan hozzáférni a forrásokhoz és új, innovatív módokon lépni kapcsolatba a könyvtári tartalmakkal. Továbbá az AI-ügynökök felszabadíthatják a könyvtáros idejét azzal, hogy a rutinkérdéseket megválaszolják helyette. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |