Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


A társalgó AI-ügynökök felkarolása: A könyvtárak ügynöki jövője 2. (olvasóink szavazatára)

A Dubai Zayed Egyetemi Könyvtár (röviden: ZU) AI-asszisztensének, azaz Aishának a funkcióit az előző részben link mutattuk be. Itt a technikai megvalósítás szempontjait és a kihívásokat ismertetjük, mit is integrál.

- LangChain keretrendszer (langchain.com), amely megkönnyíti a nagy nyelvi modellek (LLM) alkalmazásainak fejlesztését.
- Chroma vektorbázis (trychroma.com): a nyílt forráskódú adatbázis vektorformátumban tárolja az egyéni adatokat, lehetővé téve a hatékony visszakeresést és feldolgozást.
- Streamlit platform (streamlit.io): az Aisha felhasználói felületének létrehozására és bevezetésére.
- Stable Diffusion (stability.ai/stable-image): a képek generálására.
- az Aisha tudásbázisa egy gondosan válogatott információgyűjtemény a könyvtári weboldalunkról, a LibGuides és a LibAnswers rendszerekből.

Az eddig tapasztalt kihívások:
- Hallucinációk: gyakran hihető, de helytelen információkat generál, amit Aisha utasításainak finomításával kezeltek. Így jobban támaszkodik a tudásbázisra és a forrásokra.
- Forrásadatok minősége: frissíteni kell a pontatlan és elavult forrásadatokat.
- API korlátok: a költséghatékonyság miatt figyelni kell a hívások darabszámára, korlátokra.
- Memóriakorlátok: a korábban használt Streamlit Community Cloud nem volt elég, privát szerverre váltottak a robusztusabb erőforrások miatt.
- Hallucinált eszközhasználat: ez új jelenség szerint az LLM elképzeli, hogy egy eszközt használ (például a tudásbázist vagy a Wikipédiát), anélkül, hogy ténylegesen használná.
- AI elfogultság kezelése.

Aisha sikere a ZU könyvtárban illusztrálja a beszélgető AI ügynökök lehetőségeit a könyvtárakban világszerte. A dubai könyvtár hisz benne, hogy az AI hozzájárul a könyvtári szolgáltatások modernizálásához. A beszélgető AI ügynökök segíthetnek a felhasználóknak eligazodni a hatalmas mennyiségű információ között, hatékonyan hozzáférni a forrásokhoz és új, innovatív módokon lépni kapcsolatba a könyvtári tartalmakkal. Továbbá az AI-ügynökök felszabadíthatják a könyvtáros idejét azzal, hogy a rutinkérdéseket megválaszolják helyette. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról