Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


A virtuális tájékoztatás mint távmunka-lehetőség

A University of Akron természettudományi és műszaki könyvtárában egy virtuális, a referensz szolgáltatásban használható szoftver segítségével megszervezték, hogy a tájékoztató könyvtáros távmunkában dolgozhasson. Ezt a heti 93,5 órát nyitva tartó könyvtárat 4-5 oktatói státuszba sorolt könyvtáros működteti. Azt tapasztalták, hogy sok referensz kérdés érkezik e-mailben vagy telefonon, és a pultnál feltett kérdések legtöbbje a számítógépekre vonatkozik vagy eligazítást kér. 2001 decemberében három hétig kísérleteztek a virtuális referenszre (VR) alkalmas csevegő szoftverrel. A hallgatók a könyvtár honlapján tehették fel kérdéseiket. Ezután fontolgatni kezdték, hogy a kevésbé forgalmas esti órákban áttérnek erre a megoldásra. Egy szerénynek minősített kísérletbe fogtak, amely nem igényelt ráfordításokat, és amelytől nem reméltek megtakarítást sem.
Hat célt tűztek ki:
1. a könyvtáros szakemberek több ideig legyenek elérhetők,
2. nőjön a referensz tranzakciók száma,
3. a referenszpultnál ne legyen üresjárat, viszont a referensz könyvtáros szükség esetén álljon rendelkezésre,
4. a referensz könyvtáros üres idejében végezhessen más munkákat,
5. a gyakran ismételt kérdéseket adatbázisban gyűjtik,
6. megvizsgálják, hogy csak elektronikus források alapján hogyan tudnak megfelelően tájékoztatni.
A megoldás működőképesnek bizonyult. A személyzet, a használók rendelkeznek a szükséges ismeretekkel és eszközökkel (pl. nemrég minden oktató egy-egy laptopot és csatlakozó eszközöket kapott; biztonságos routereket helyeztek üzembe) ahhoz, hogy otthon is ugyanúgy tudjanak dolgozni, mint az egyetemen; az OhioLINK konzorcium pedig, amelynek a University of Akron a tagja, az adatbázisok nagy választékát kínálja. (...)
Megállapították, hogy a tájékoztatók hosszabban elérhetők, főként nyáron; a referenszpultnál megszüntették az üresjáratot, a referensz könyvtáros folyamatosan, a rugalmasabb otthoni környezetben áll rendelkezésre; a könyvtárosok szerint idejük jobban kihasznált, mert az ügyeletet ellátó hallgatók megválaszolják a szakértelmet nem igénylő kérdéseket; épül a kérdések és válaszok adatbázisa; csak elektronikus források alapján is megfelelő tájékoztatást lehet nyújtani. A módszert tovább alkalmazzák a kis forgalmú időszakban, a tájékoztató könyvtárosok munkakörébe fokozatosan beépül, hogy távmunkára is vállalkozniuk kell.

Hírforrás: Celzonetti -- Dechambeau: Virtual reference : A telecommuting opportunity? In: Inf.Outlook. 7 (2003) 10 p. 34-39. Referálva: Könyvtári Figyelő, 2004/2, Hegyközi I.
2004. május 26.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=a_virtualis_tajekoztatas_mint_tavmunka-lehetoseg
Régebbi hírforrás(ok): Celzonetti -- Dechambeau: Virtual reference : A telecommuting opportunity? In: Inf.Outlook. 7 (2003) 10 p. 34-39. Referálva: Könyvtári Figyelő, 2004/2, Hegyközi I.
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról