SzavazásMennyire jellemzi könyvtáradat: 'az elhivatott könyvtárvezető és csapata'?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Adatbróker-tevékenység - szinte mindent tudnak
Címkék: térítéses információszolgáltatás | mesterséges intelligencia | adatgazdálkodás, CRM | adatbázis, elektronikus adatok elérése | üzleti használó | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. |
Elgondolkoztató videón számolt be egy adatbróker vállalat tulajdonosa arról, hogy adatgyűjtési és adatfeldolgozási módszereiknek köszönhetően tulajdonképpen tisztában vannak több milliárd ember vásárlási, sőt egyéb szokásaival is. Az adatbróker vállalatok különböző forrásokból gyűjtött adatokat értékesítenek. Ezek gyakran személyes információkat tartalmaznak, vásárlási szokásokat, online tevékenységeket fednek fel. Ezért is riasztó a Publicis nevű adatbróker vállalkozás új videója.
De hogyan érhető el mindez? Arthur Sadoun, a Publicis vezérigazgatója egy a YouTube-ra is felkerült videóban elmagyarázza, hogy milyen információkkal "kereskednek". A CoreAI nevű mesterséges intelligencia alapú programmal tudják az adatokból elemezni és előre jelezni a felhasználók vásárlási szokásait. Tudják róluk, hogy kit követnek a közösségi médiában, mit vásárolnak online és fizikailag, hol és mikor, illetve - ami talán még fontosabb - miért teszik ezt. A videó fontos szereplője (Sadounon kívül persze) egy képzeletbeli nő, "Lola", akiről tudják, hogy két gyereke van, és sok prémium minőségű gyümölcslevet vásárolnak. Ezen termékek ára folyamatosan emelkedik a helyi kiskereskedőnél, és a nő bevételei nem tudnak lépést tartani az inflációval. A való életben Lola ilyenkor olcsóbb gyümölcsleveket kezd vásárolni, és ha a CoreAI is így dönt, akkor elkezd olcsóbb gyümölcsleveket mutató hirdetéseket megjeleníteni Lolánál. Az igazán ijesztő ebben az - mutat rá a Gizmodo -, hogy nem csupán Lola, hanem szinte mindenki ki van téve az interneten az ilyen figyelő szemeknek. Sadoun még dicsekszik is ezzel: "A CoreAI-nak köszönhetően a netező felnőttek 91 százalékával megtehetjük ezt szerte a világon" - mondja. |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |