SzavazásA napi- és hetisajtó fizetős tartalmait...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Chat-referensz az USA egyik szakkönyvtárában - igénylik, de csak részben szól a minőségről (olvasóink szavazatára)
Címkék: könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Rutgers University Libraries | szervezés, szervezeti kérdések | USA | alkalmazás, szoftver | tájékoztatás (virtuális) | emberi minőség |
Hajnal Ward Judit éppen chat-re volt beosztva (azaz virtuális szinkron referenszmunkát végzett), amikor becsatlakozott a virtuális KIT-klubba. Kértük, hogy szóljon munkájáról.
A használók tájékozatlansága egyfajta "job security" (munkabiztonság) számunkra. Például az imént egy használó (patron / user) pl. nem tudott bejelentkezni a kontaktmentes Click&Collect szolgáltatásra, mert nem az egyetemi emailjével próbálta. Ez nekünk természetes, de ő valami miatt nem volt tisztában ezzel. - A pandémia alatt minden cég felfejlesztette ezt a szolgáltatást - így a könyvtárak számára is szinte kötelező. Én most a Rutgers Egyetem 23 tagkönyvtára link számára voltam szolgálatban harmadmagammal egy háromórás műszakban. Azaz: nyolcvanvalahányezer diák és tízezer oktató rendelkezésére állunk délelőtt 10 és este 10 között. A tájékoztatási munkát célszoftverekkel rögzítjük, illetve értékeljük (Az egyetem szabályozza, hogy mit telepíthet a gépére, így pl. a Skype for Business alkalmazást felváltották más szoftverek (Zoom, Webex és MS Teams). - Chat- és email-tájékoztatásra a SpringShare LibAnswers alkalmazását használjuk, a munka naplózására is egységesen, együtt a csomag többi részével: LibGuides, LibInsight, LibCal, stb. Az eszközt a könyvtár illetékesei választották ki. - A megkereséseket minősítjük is, a READ Scale link alapelvei szerint 1-től 6-ig értékelünk minden interakciót azok összetettsége és a ráfordított energia szerint. A legtöbb interakció 2 és 4 közötti pontot kap. Az előbb említett útbaigazítás 2-est kapott. Az 5 és 6-os szintűeket viszont a szakkönyvtárosnak továbbítjuk, chat közben lehetetlen annyi figyelmet szentelni egy használónak. A chat során óhatatlanul is sérül a minőség. Egyszerre több felhasználóval dolgozunk, és több képernyő van nyitva az ember előtt, sok ablakkal. Amit a chat-ablakba írunk, tehát a kérdést és a választ rögzíti a rendszer, de a minősítő adatokat be kell gépelni. A visszakereshetőség és a trendek figyelése mellett azért van erre szükség, mert ha nem adminisztrálnék, a feletteseim egyébként nem tudnák, mivel foglalkozom. A helyzet részben káros, mert hajlamosít arra, hogy úgynevezett "low hanging fruit" (könnyen elérhető gyümölcs) tevékenységeket részesítsünk előnyben, azaz a könnyen-gyorsan elvégezhető, látványos feladatokra összpontosítsunk. Eszerint folytatódik a trend: a könyvtárosok megkeresésének egyre nagyobb hányada szakismeretet nem igénylő rutinkérdéssel történik, ami megelőzhető (honlap elrendezése, közérthetősége, GYIK, stb.) és a munka részben automatizálható. Viszont a használók kedvelik a chat-et: - A diák, aki bent ül a könyvtárban, sokszor chat-en kérdezi meg, hogy pl. hol van a WC - mondja Hajnal Ward Judit a Rutgers Egyetem könyvtárából. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |