Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Chat-referensz az USA egyik szakkönyvtárában - igénylik, de csak részben szól a minőségről (olvasóink szavazatára)

Hajnal Ward Judit éppen chat-re volt beosztva (azaz virtuális szinkron referenszmunkát végzett), amikor becsatlakozott a virtuális KIT-klubba. Kértük, hogy szóljon munkájáról.

A használók tájékozatlansága egyfajta "job security" (munkabiztonság) számunkra. Például az imént egy használó (patron / user) pl. nem tudott bejelentkezni a kontaktmentes Click&Collect szolgáltatásra, mert nem az egyetemi emailjével próbálta. Ez nekünk természetes, de ő valami miatt nem volt tisztában ezzel.

- A pandémia alatt minden cég felfejlesztette ezt a szolgáltatást - így a könyvtárak számára is szinte kötelező. Én most a Rutgers Egyetem 23 tagkönyvtára link számára voltam szolgálatban harmadmagammal egy háromórás műszakban. Azaz: nyolcvanvalahányezer diák és tízezer oktató rendelkezésére állunk délelőtt 10 és este 10 között.

A tájékoztatási munkát célszoftverekkel rögzítjük, illetve értékeljük (Az egyetem szabályozza, hogy mit telepíthet a gépére, így pl. a Skype for Business alkalmazást felváltották más szoftverek (Zoom, Webex és MS Teams).
- Chat- és email-tájékoztatásra a SpringShare LibAnswers alkalmazását használjuk, a munka naplózására is egységesen, együtt a csomag többi részével: LibGuides, LibInsight, LibCal, stb. Az eszközt a könyvtár illetékesei választották ki.
- A megkereséseket minősítjük is, a READ Scale link alapelvei szerint 1-től 6-ig értékelünk minden interakciót azok összetettsége és a ráfordított energia szerint. A legtöbb interakció 2 és 4 közötti pontot kap. Az előbb említett útbaigazítás 2-est kapott. Az 5 és 6-os szintűeket viszont a szakkönyvtárosnak továbbítjuk, chat közben lehetetlen annyi figyelmet szentelni egy használónak.
A chat során óhatatlanul is sérül a minőség. Egyszerre több felhasználóval dolgozunk, és több képernyő van nyitva az ember előtt, sok ablakkal. Amit a chat-ablakba írunk, tehát a kérdést és a választ rögzíti a rendszer, de a minősítő adatokat be kell gépelni. A visszakereshetőség és a trendek figyelése mellett azért van erre szükség, mert ha nem adminisztrálnék, a feletteseim egyébként nem tudnák, mivel foglalkozom. A helyzet részben káros, mert hajlamosít arra, hogy úgynevezett "low hanging fruit" (könnyen elérhető gyümölcs) tevékenységeket részesítsünk előnyben, azaz a könnyen-gyorsan elvégezhető, látványos feladatokra összpontosítsunk.

Eszerint folytatódik a trend: a könyvtárosok megkeresésének egyre nagyobb hányada szakismeretet nem igénylő rutinkérdéssel történik, ami megelőzhető (honlap elrendezése, közérthetősége, GYIK, stb.) és a munka részben automatizálható. Viszont a használók kedvelik a chat-et: - A diák, aki bent ül a könyvtárban, sokszor chat-en kérdezi meg, hogy pl. hol van a WC - mondja Hajnal Ward Judit a Rutgers Egyetem könyvtárából.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról