SzavazásMennyiben segíti a könyvtár a leszakadó rétegeket?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
'Hallgatói sikert segítő könyvtáros' - így is segíthetnek a felsőoktatási könyvtárak - 2. (olvasóink szavazatára)
Címkék: kutatás + fejlesztés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | használói élmény (UX) 2020- | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | USA |
A KIT hírt adott e munkakör feladatairól link .
További teendők: A tanulmányi és karriersikerhez szükséges kritikus készségeket fejleszti. Projektmunkák, műhelymunkák, könyvtárlátogatások jók erre. Az Amerikai Főiskolák és Egyetemek Szövetsége (AAC&U) régóta követi, hogy a munkaadók milyen készségeket keresnek link . A listán a digitális írástudás az 5. helyen van, ám ezt is megelőzi az adatelemzés és -értelmezés. A könyvtárak online, hibrid és személyes rendezvényeikkel élen járhatnak a digitális és adatismeret terén. Pl. a Georgia Tech könyvtára rendezvényei: fotózás, adatelemzés, videoszerkesztés link . A Miami Egyetem Learning Commons workshopokat kínál tudományos készségekről: időgazdálkodás, jegyzetelés, kreatív szoftverek, adatelemzés link . Segít az egyetemi hallgatóknak eredeti kutatásokat végezni és együttműködni a karral. Utóbbira példa: link . (Maryland-i Egyetem). A könyvtárak kommunikációval, programokkal segíthetik a hallgatókat, hogy megismerjék a karral együtt végzett eredeti kutatási lehetőségeket. Kutatásaikat be is mutathatják a könyvtárakban. A Virginia Tech a Haladó kutatási készségek tanúsítványával ösztönzi a kutatási készségek fejlesztését. Helyet, eszközöket és adatokat nyújtanak a projektek kidolgozásához. Akár ösztöndíjakat is adhatnak: pl. a Kennesaw State egyetemi kutatási díjat link . A megfizethetőség és a hozzáférhetőség érdekében átgondolja a kínálatot és a működést. A főiskolák, egyetemek idomulnak a mai diákok link személyiségéhez: kb. kétharmaduk dolgozik, közel felük első generációs főiskolai hallgató, több mint egyharmaduk 25 éves vagy idősebb, kb. egyharmaduk él a szegénységi küszöbön vagy alatta. Ezért kell, hogy az intézmények feloldják a felsőoktatásban járatlanoknak az ún. rejtett tananyagot, a szakzsargont és a hallgatólagos folyamatokat. A könyvtárak olyan szolgáltatásokat nyújtsanak, ahogy és amikor elérhetik őket a dolgozó felnőtt hallgatók. A diákszülőket vonzó és befogadó tereket alakítsanak ki, mint pl. az Oregoni Állami Egyetemen a helyszíni napközi link és a családbarát tanulóterek link . Éléskamrákat is biztosítsanak. A hallgatók pl. férjenek hozzá a technológiához: laptop kölcsönzése, virtuális valóság (VR), nagy teljesítményű számítástechnika, médiakészítő berendezések. Jövedelmet adó, műszaki munkakörökben alkalmazzák a diákokat! Így készségeket fejlesztenek és a diploma megszerzése után növelik a foglalkoztathatóságot. Pl. az Észak-Karolinai Állami Egyetem közvetlen ösztöndíjat is ad az anyagilag rászoruló diákmunkásoknak link . A könyvtárak egy szinttel emelhetik a hallgatói sikerességet. Helyek, programok, partnerségek segíthetik a diákokat egyetemi közösségükhöz kapcsolódni, támogatást kapni, készségeket fejleszteni, projekteket alkotni, hálózatokat építeni, karrierutakat felfedezni. Nincs jobb hely az egyetemen vagy online, ahol ezeket megtalálják. (Ref.: Szabó Eszter) Régebbi hírforrás(ok): A felsőoktatási könyvtárak értéke -- pl.: javítják-e a diplomaszerzési arányt? link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |