Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Hátrányos helyzetűek támogatása felsőoktatási könyvtárban - katalizáló szerep

Megfigyelhető, hogy a diákok között egyre nagyobb a hátránnyal élők aránya. Az egyetemi könyvtárak sokféle szolgáltatást nyújtanak számukra, amelyek természetesen hatással vannak a diákok teljesítményére és könyvtárképére egyaránt. A University of Tennessee, Knoxville (UTK) könyvtárainak link gyakorlatában is szerepel ez a törekvés.
- Az UTK-ban az ODS számon tartja például a tanulási nehézséggel küzdőket (számuk jelentősen meghaladja a fizikai szempontból fogyatékosokét). A könyvtárosokkal tudatják, hogy az érintett hallgatók milyen nehézségekkel szembesülnek, és milyen típusú segítséget igényelnek. Az időnként ismétlődő képzések a segítő technológiák, a hozzáférés és a sokszínűség különböző kérdéseit járják körbe.
- Másik témájukat az érintett csoportokkal való kommunikáció és interakció etikettjének elsajátítása jelenti, amelynek része a szolgáltatások megismertetése is. Mindkét képzési forma nyilvános, a könyvtár bármely munkatársa részt vehet rajta, de főként a nyilvános szolgálatban dolgozókat várják el. A kérdések és a vita ezeknek az alkalmaknak szerves részét képezi. Az őszi szemeszter kezdetén a hátránnyal élő hallgatók számára csoportos könyvtárvezetést tartanak. Az Office of Information Technology különböző képzéseket szervez arról, hogyan lehet segíteni a hátránnyal élők munkáját technikai eszközökkel (ilyenek a hordozható képernyő-nagyítók, a felolvasó szoftverek stb.).
A hátránnyal élők ellátását prioritásként kell szerepeltetni a könyvtár küldetésnyilatkozatában és stratégiai tervében, és a törekvések megvalósulását rendszeres visszacsatolás alapján folyamatosan figyelemmel kell kísérni. A könyvtár magatartása az egész társadalom befogadókészségére hatással van. A könyvtárnak partneri együttműködésre kell törekednie az egyetemi campus különböző intézményeivel; erre számos kiváló példa van már.
Az ALA állásfoglalása szerint "a könyvtárak katalizáló szerepet játszanak a hátránnyal élők életében, mivel lehetővé teszik, hogy teljes körű szerepet vállaljanak a társadalomban". (A hátránnyal élők támogatása - a személyzet képzése és programok szervezése. Egyetemi könyvtári esettanulmány; ref.: Hegyközi I.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról