Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Hogyan győzzük le könyvtárosként az előadástól való félelmet (olvasóink szavazatára)

A kihívás segíthet a könyvtárosoknak megtalálni a saját hangjukat. Egy kérdést vagy egy hozzászólást lehet támadásnak tekinteni. De tanulni is lehet belőle. Felismerni, hogyan lehet kezelhetők a különbségek.
Sok könyvtáros nem elég bátor egy konferencia-előadáshoz sem a Library Journal szerzőjének tapasztalata szerint. Inkább csak szeretnének túl lenni rajta. Ahelyett, hogy élveznék, hogy megoszthatják a gondolataikat kollégáikkal. Talán a nehéz kérdésektől vagy a közönség egy tagjától tartanak. Nem lehet kiszámítani mit tartogat a kérdésszekció. De a felkészültség és a "ne vedd személyeskedésnek" gondolkodásmód segíthet.
A szakmabeli kollégák nagyobb eséllyel szokták úgy érezni, hogy kérdést kell feltenniük az előadónak. Néhányan úgy érzik, ilyenkor saját ötleteiket és tapasztalataikat kell megosztani. Ha az előadó megkérdőjelezhető ötleteket, vagy megismételhetetlen projekteket mutat be, vagy egyszerűen csak tájékozatlan, akkor nagyobb eséllyel számíthat kérdésekre.
Ha viszont sikerült legyőzni a félelmet, akkor felismerhető, hogy a kihívás kezelhető. Egy jó kérdés segíthet az előadónak még jobban kifejteni az ötletét. Részletezni egy kihagyott részletet, vagy tisztázni egy félreértést. De nagyon kell ügyelni a beszélgetés irányítására, hogy a közönség egyik tagja se terelje el a beszélgetés fonalát. Néhány tipp a szerzőtől:
- Ha a közönség tagja jó megfigyelést tesz, akkor egyszerűen csak meg kell köszönni. Ilyenkor a vita kezdeményezése csak visszaüthet.
- Tartsunk kis szüntet a diskurzus előtt. Ekkor pl. bemutathatjuk, ki irányítja a beszélgetést. A többi a beszélgetés folytatásán múlik, amiben lehet javítás, tisztázás vagy csak annak közlése, hogy nem tudjuk a választ.
- A kérdésre adott néhány visszacsatolással is időt lehet nyerni, például "Kérem segítene megérteni a nézőpontját...", "Megértem, miért aggasztja, hogy...", "Ez érdekes meglátás, amit eddig még nem fontoltam meg..:"
- A kérdést meg lehet nyitni a közönség felé is. Bár ez megkérdőjelezheti az előadó tudását a témáról.
- Ha a kérdés túlmutat az előadáson, akkor közölhető, hogy "attól tartok tovább kell lépnünk". Javasolható a téma megvitatása szünetben.
- Kerüljük az "ez egy jó kérdés" frázisokat, mert ez valójában semmit nem jelent.
A kapott tippet saját stílusunkra is átfogalmazhatjuk. A lényeg, hogy a kérdéseket és megjegyzéseket ne vegyük személyeskedésnek. Bár időbe telik magabiztosságra szert tenni, megfelelően felkészülve és pozitív gondolkodással minden kihívást eszközként lehet kezelni, hogy üzenetünk célba érjen. (ref.: Habók Lilla)

Régebbi hírforrás(ok): Konferenciára készülve link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról