SzavazásKönyvtárunk legnagyobb problémája...
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
Hogyan használhatják ki a könyvtárak a kiterjesztett valóság (AR) tanulási lehetőségeit? (olvasóink szavazatára)
Címkék: kiterjesztett valóság (AR) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | könyvtár, köz- | USA | alkalmazás, szoftver | digitális dokumentumok | e-könyv | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | játékosítás (gamifikáció) (2019-) | kiadó(vállalat), kiadás | tájékoztatás (virtuális) |
Még nem tudni, mennyire lesz fontos az AR és a VR (kiterjeszett valóság és virtuális valóság) a jövőben, de sok könyvtár kísérletezik a technológiákkal. Az AR lényege, hogy a tartózkodási hely alapján szükség szerinti digitális információt ad a felhasználónak. Belépési pont lehet egy hely, például szoba; vagy egy tárgy, például könyv. Ebben különbözik a VR-tól, ami nem függ (vagy legalábbis sokkal kevésbé) az aktuális helyszíntől. Az AR jobban tudja a könyvtár érdekeit szolgálni, fizikai és digitális információkat összekapcsolni. Mert a technológia lényege, hogy a meglevő tevékenységeket jobbá tegyre. Néhány példa a használati esetekre:
Játékok: a tanulás játékosításával például az információforrások használatának megtanítása, ahol a játékban a felhasználónak egy nyomozáson keresztül kell a kávéfajtákat megismerni. Egy kutatás szerint hasznosabb volt, mint egy hasonló tartalmú előadás. És akkor használható, mikor a könyvtáros nincs jelen. Az elavult 2018-as technológiát viszont a Számítástechnika Tanszékkel közösen kellett új platformra ültetni. A tartalom feltöltéséhez viszont nem kell informatikus segítség. Hasznos lehet még a virtuális jelvények használata bizonyos eredmények elérése után. Ezzel aszinkron játékélmény biztosítható. A játékot segítheti, ha a könyvekre NFC matricát vagy QR-kódot tesznek. Felsőoktatás: a New York Egyetem mérnök hallgatói szívesen használják a könyvtárat, és fedezik fel az új technológiákat. Ezért saját AR csapatot hoztak létre a kísérletezésre. Például dolgoztak rajta, hogy a könyvtáron belül könnyebben megtalálhatók legyenek az elektronikus források. Ehhez készítettek AR posztereket. Közkönyvtárak: Carroll County közkönyvtára link egyszerre kínál offline és virtuális programokat (AR, VR, hagyományos vegyesen), például makerspace műhelyt és konyhai tanítóteret. Tartanak a gyerekek számára AR programozás oktatást is (CoSpaces Edu, Quiver, HoloTats). Hasznos lehet például a speciális, védett állomány bemutatására is. Kiadók: AR-ral a könyvek is interaktívvá tehetők. Segítenek még vizuálisabbá tenni a tartalmat. A fogyatékkal élőket is segíthetik. Frissíthetik ezen keresztül a tartalmat. Ennek ellenére még kevés ilyen megoldás van; drágább, és a kiadóknál még nincs meg a szükséges munkaerő ehhez. Sokan félnek a gyors technológiai változásoktól, bezáró platformoktól. Nincs meg hozzá mindenkinek a szükséges technológia, amit kölcsönzéssel lehet esetleg megoldani. Sokaknak problémás az AR, VR érzékelése, például nem látják jól a tartalmat, tengeri betegséget éreznek. Közben oda kell figyelni az információvédelmi szempontokra is. Mégis megéri, mert a kutatások szerint az AR növeli az érdeklődést, és így hatékonyabbá teszi a tanulást. (ref.: Habók Lilla) |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |