Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Hogyan kezeljük a referenszpult forgalmának további csökkenését?

A globális könyvtári trendek mindenhol a referensz kérdések számának csökkenését jelzik. Nem kivétel ez alól az Austin Peay Állami Egyetemen található Felix G. Woodward Könyvtár link sem. A 2004/05-ös tanévben még több mint 8800 kérdésre adtak választ, ám ez a szám a 2014/15-ös tanévben épphogy meghaladta a 3000-et. 2015 tavaszán a Woodward Könyvtárban a használati adatok birtokában megkezdték a szolgáltatások átszervezését.
Az egyik első új változtatás a referenszkérdés-statisztika felvételének módszertanában történt, ugyanis korábban nem vették figyelembe a kérdések típusait. Az új módszer lehetővé teszi a könyvtár számára a kérdések kategóriáinak azonosítását, ami segít meghatározni a szakmai segítségnyújtás szintjét, és így a feladat ellátásához szükséges szakemberek munkájának beosztását is. A könyvtárigazgató 2015 őszén az ügyeleti rendszerben működő, kérés esetén reagáló, ún. "on-call" modell bevezetése mellett döntött, így a tájékoztató könyvtárosok produktívabban tudják kihasználni a munkaidejüket, és nem kell állandóan a pult mögött ülniük. A kezdetben csak az esti nyitva tartás során alkalmazott módszert a következő évben kiterjesztették a könyvtár egész nyitvatartási idejére. A megüresedő, személyzet nélküli tájékoztatópultot áthelyezték a könyvtár egy kevésbé forgalmas pontjára, de még az olvasószolgálati pult közelébe. A modell lényege, hogy a tájékoztató szolgáltatást a használó az olvasószolgálati pultnál kérheti, ahol a szolgálatot teljesítő kolléga maga válaszolja meg az egyszerűbb kérdéseket, komplexebb kérdések esetén pedig a tájékoztatópulthoz hívja a tájékoztató könyvtárost, és oda irányítja az olvasót is.
A csökkenő számú tájékoztatási feladatok elvégzéséhez bevált az ügyeleti rendszer, így a tájékoztató könyvtárosok el tudták látni az igény szerinti tájékoztató munkát, és ahelyett, hogy tehetetlenül várták volna a hallgatókat a tájékoztatópult magányában, irodájukban tudtak elmélyült munkát végezni - példa erre a hangsúlyváltásra a kutatási útmutatók készítése, a közösségi médiában végzett népszerűsítő tevékenység, a használóképzés és az arra való felkészülés, valamint az egyéni konzultációk biztosítása. (A tájékoztatópult szerepének átalakulása: esettanulmány egy felsőoktatási könyvtárból; ref.: Bódog A.)

Régebbi hírforrás(ok): Semmi tájékoztatópult - a tájékoztatók bárhol és bármikor segítségül hívhatók link Láthatóbb könyvtári szolgáltatások - felszámolták a tájékoztatópultokat link Kevesebb a tájékoztatás, de felsőoktatási könyvtárakban még mindig van tájékoztatópult link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról