SzavazásMennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hogyan küzdenek a közkönyvtárosok a félretájékoztatás és a dezinformáció ellen? (olvasóink szavazatára)
Címkék: Ausztrália | együttműködés nem könyvtárakkal | információ prezentálása | könyvtár, köz- | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | pr (bizalomkeltés) | tájékoztatás (személyes, fizikai) | tájékoztatás (virtuális) | etika, fegyelmi kérdések |
A könyvtárosok az álhírek elleni harc frontvonalában vannak. Próbálják hatékonyan átadni ismereteiket a felhasználóknak. Például Melbourne közkönyvtárosa, Glenn Harper a kurzusán gyakorlatot alkalmaz: 10 aktuális közösségimédia-bejegyzésre a résztvevőknek kell reagálni. Lájk az igaz hírekre, diszlájk az álhírekre, és megosztás, ha az igazságtartalma mellett arra is érdemesnek találják. Harper a végén összegzi az eredményt és tippeket ad. Sokan rádöbbennek, hogy elfogultságuk, impulzivitás vagy tévedés hibájába estek. Legközelebb jobban átgondolják ezeket lájkolás vagy megosztás előtt.
- Együtt könnyebb. A munkát a partnerségek is segíthetik. Pl. a megyei jegyzővel közös beszélgetés az e-mailes szavazás menetéről. Újságíróval beszélgetés a hírek készítéséről, mit, hogyan dolgoznak fel. Orvosokkal beszélgetés az oltásokról. A könyvtár irányában eleve van bizalom. Akit a könyvtár hitelesnek tart, az a felhasználók figyelmét is felkelti. - Elfogultság és semlegesség. Az álhírek gyakran részigazságokat tartalmaznak. A könyvtári tanfolyamokon érdemes a felhasználókkal egy-egy hír kapcsán a történteknek pontosan utánajárni. Figyelni kell, hogy a könyvtáros ne közöljön véleményt, pl. politikai hír kapcsán. A véleménynek az emberekben kell kialakulni, csak a tényeket kell együtt feltárni. A példákat mindig nézzük át "az ördög ügyvédje" szemszögéből. A könyvtárosok és az újságírók sem mentesek elfogultságtól, úgyhogy nekik is át kell gondolni mindent más nézőpontból is. Meg kell találni a saját elfogultságainkat is. - Hogyan érjük el azokat, akiknek szüksége van információs műveltségre, de nem vesznek részt a programokon? Építsük be a munkánk minden elemébe. Pl. kutatási szemszögből válaszoljunk tájékoztatás során is. A mindennapi beszélgetésekbe is beépíthetők a forráshivatkozások, pl. honnan hallottuk, hol olvastuk az információt. Emellett pedig legyünk nyitottak mindenki véleményének meghallgatására, fejlesszük az interperszonális készségeinket. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |