SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hogyan váljunk változni képes felsőoktatási könyvtári vezetővé? (olvasóink szavazatára)
Címkék: identitás | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | tudásstratégia (2015.05-) | vezető | emberi minőség | szervezeti kultúra |
A könyvtárvezetők leginkább a változásra alkalmas gondolkodásmód elterjesztésével késztethetik a szervezetet a változásra. Steven Bell megfigyelése szerint ez a változási kultúra viszont csak a menedzsment körében marad. Amit gondolunk, mondunk, teszünk sokszor azon múlik, hogyan menedzseljük. De vezetőség sokszor a kollégák ellenállásába ütközik változtatásnál. Fordítva is igaz. A kollégák is ütköznek a vezetőség ellenállásába. Megkérdőjelezik a változtatás szükségességét. Majd elfogadják annak elkerülhetetlenségét. Végül közösen részt vesznek a változáskezelési folyamatban.
A változás ijesztő. Mindenki tapasztalt már rosszul kezelt változásokat. Tartunk tőle, hogy a következő megint rosszul működne. De a változás a Z-generáció világában elképzelhetetlen. Főleg a status quo változása. A fiatalok mobilappokat akarnak. A hagyományos könyvtári szolgáltatással ellentétben más közösségi megoldásokat. Ezek pedig a szervezeti struktúra változását is hozhatják. A könyvtári változtatásokra nem statikus eseményekként kellene tekinteni. Növekedési beállítódást (growth mindset) kell elérni a rögzült beállítódás (fixed mindset) helyett. Érjük el, hogy másképp közelítsék meg az új dolgokat. Ne higgyék semmiről, hogy nem tudják megtanulni. A vezetőknek a változásra kész beállítódást kellene elérni. Ezek a stratégiák segíthetik: - Tegyünk fel "mi lenne, ha" kérdéseket. Ezekkel inkább a jövő lehetőségeire koncentrálunk. Nem a múlt változtatására. - Merjél felejteni. A vezetők gyakran nem kérdőjelezik meg feltételezéseiket. A megerősítési torzítás [vö.: link ] meggyőzi őket, hogy mindig igazuk van. A felejtésre képesek mindig összemérik az új információkat és ötleteket a régiekkel. - Fedezz fel új dolgokat. Állíts új kihívásokat. Vizsgáld meg, hogyan lehetne a mostanit jobban csinálni. A változásra kész beállítódás időbe telik. Mint ahogy a szervezeti kultúra változásának elérése is. A változásmenedzsmenttel ellentétben nincsenek előre meghatározott lépesei. Ezek a vezetők futuristaként viselkednek. Keresik a trendeket és a jövőbe mutató mintázatokat. A változásra egy állandó folyamként tekintenek. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |