Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Így manipulál bennünket a közösségi média: felbosszant és irányít

Az emberek akkor töltenek sok időt a portál előtt, ha a nekik kiszolgált tartalom leköti, odaláncolja őket az oldal elé. Ez pedig akkor következik be a megfigyelések szerint, ha a tartalom, amit kiszolgálnak nekik, interakciókra, angol nevén engagement-re sarkallja őket. Az engagement egy olyan szám, ami azt jelzi, hogy egy adott felhasználó hány alkalommal tett valamit a poszttal - pl. kattintott, lájkolt, kommentelt, megnézett, megosztott stb. (...) A fekete doboznak, ami nekünk a közösségi portál, fontos feladata lett: folyamatosan néznie kell, milyen tartalmakra a legvalószínűbb, hogy reagálni fogunk valamivel. És, sajnos, itt a rossz hír: a leginkább engaging, azaz a leginkább interakcióra sarkalló tartalmak jellemzően azok, amelyek feldühítenek, bosszantanak minket. A düh és a csalódottság kitűnő hatékonysággal szögeznek minket oda. Azaz egyre több olyan tartalmat kapunk, amelyekre dühösen, csalódottan reagálunk.

A portál egy idő után ismét váltott, és az ismerőseink, általunk bejelölt, bekövetett hírportálok helyett olyan tartalmakat kezdett ajánlani, amelyekre nem is kattintottunk soha - egyszerűen azért, mert ha az algoritmus úgy ítéli meg, hogy egy cikkre jó eséllyel reagálunk valahogyan, akkor azt megkapjuk. Én az életben nem követtem a Far side nevű karikatúrasorozatot, de rengeteget kaptam belőle, a végén be is követtem. Még jobb példa: miközben egy tudományos portál valamikori főszerkesztőjeként egy sor tudományos lapot lájkolok, van egy rakat tudós barátom, ismerősöm, az elmúlt időszakban egyiküktől sem látok posztokat - ugyanakkor sikoltozva röhögtem, vagy inkább hörögve sikoltoztam, hogy a Flat earth society (laposföld-társaság) posztjait ajánlgatja nekem az algoritmus azzal, hogy "ez biztosan érdekelni fog".

Azaz nem a neked fontos tartalmakat kapod, hanem azokat, amiket az algoritmus szerint olvasnod kell, hogy az oldalon maradj. Nincs sok választásod ebben, ez így van és kész. (...) Az egyik legbizarrabb jelenség, ahogy átalakul a kommentszekció: a "legrelevánsabb" komment egyáltalán nem úgy a legrelevánsabb, hogy a leginkább témába vágó, hanem az, ami Neked az, amire legvalószínűbben rákattintasz.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról