SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Iskolai könyvtárak - miért számítanak? (olvasóink szavazatára)
Címkék: megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | leépítés, restrikció | könyvtár, iskolai | könyvtár, gyerek- | hozzáférés, nyitva tartás | hatékonyság | használati szám, arány | felmérés | oktatás, tanulás |
Már 1992 óta pozitív korreláció látható a magas minőségű könyvtári programok és a tanulók teljesítménye közt. A legutóbbi kutatások szerint az iskolai könyvtár teljesítménye összefügg az érettségi és egyetemi eredményekkel is. Ez igaz a jó helyzetben lévő iskolákra.
Ezek az összefüggések nem magyarázhatók a diákok demográfiájával, az iskola finanszírozási szintjeivel, a tanár-diák aránnyal vagy a tanárok képesítésével. Jellemző viszont, hogy a jó könyvtári programokhoz kapcsolódó előnyök a leginkább sebezhető és veszélyeztetett tanulók számára a legerősebbek, beleértve a színes diákokat, az alacsony jövedelmű hallgatókat és a fogyatékkal élő tanulókat. Könyvtári részről fontos egy főállású, jól képzett könyvtáros. Emelhet a helyzeten a több könyvtáros, nagyobb gyűjtemény és hozzáférés a technológiához, adatbázisokhoz vagy magához a könyvtárhoz. A hatása leginkább az írás- és olvasásértésben, nyelvművelésben érezhető. Méghozzá a kutatók szerint hosszútávú, kumulált hatása van. Kevesebb az átlagosnál rosszabbul teljesítő is. Tehát a különbség az általános iskolától kezdve a középiskola végéig megnő. Azonban a tanulók eredménye attól is függött, hogy egy héten hányszor látogatták meg a könyvtárat. Milyen rugalmasan ütemezték be hozzáférést. Mennyit kölcsönöztek az anyagok közül a más célú felhasználásra. A nagy hatást elérő könyvtárosok tanácsokkal látták el a diákokat a tanárral együtt és azon kívül is. Közösen együtt dolgoztak a tanárokkal, képzést nyújtottak számukra. Rendszeresen megbeszélést tartottak az igazgatóval. Részt vettek az iskolai bizottságokban. Ösztönözték a tanárok és tanulók technológia használatát, támogatást nyújtottak. Olvasás ösztönző programokat biztosítottak. Bár az iskolai vezetők felismerték a könyvtárosok fontos szerepét, kevesen gondolkodnak azon, hogyan lehetne vezető szerepet adni a könyvtárosoknak az oktatási kezdeményezések kidolgozásában vagy a stratégia fejlesztésében. Ehelyett általában a könyvtárosok függetlenül végzik feladataikat. Függetlenül más munkaerőtől és prioritást élvező céloktól. Így sokszor a könyvtár szenvedi meg először a költségcsökkentést. Ehelyett a vezetőségnek ki kellene dolgozni, hogyan lehetne a könyvtárosokat bevonni az iskolai célok megvalósításába. Például kutatásokat végezhetnének, forrásokat gyűjthetnének a speciális igényű diákoknak, új technológiai és webes eszközöket mutathatnának a tanároknak. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |