SzavazásKönyvtárunk legnagyobb problémája...
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
Ki a hídember? - az informatikus könyvtáros, vagy a data scientist (adattudós)?
Címkék: üzleti modell | marketing | használó, üzleti | használó, igény | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. | emberi minőség |
Gáspár Csaba, Dmlab: Nagyon sokáig azt vallottuk, hogy a cégek azért nem használják ki az adataikat, mert hiányzik náluk egy szereplő. Ezt a szereplőt mi "hídember"-nek neveztük el a saját szakzsargonunkban. Ez egy olyan típusú ember, aki nagyon érti azt a domaint, amiben a cége működik, legyen az olajipar, média, logisztika, stb., de emellett ahhoz is ért, hogy az adatokat hogyan lehet felhasználni. Ha azt mondom neki, hogy egy prediktív megoldást fogok építeni, akkor el tudja helyezni a fejében azt, hogy ez mit is jelent, nem keveri össze a kristálygömbbel, nem gondolja azt, hogy ez egy doboz, amit bedug a konnektorba és pénzt nyomtat a végén, hanem tudunk vele az adatok nyelvén beszélni. Illetve ami még nagyon fontos, hogy ha odaviszek neki egy adatelemzési eredményt mint data scientist, akkor azt üzleti szempontból is tudja értékelni.
2018-ban a McKinsey csinált egy óriási felmérést, ahol azt nézték meg, hogy a cégek hogyan állnak az adatvezéreltségben. A felmérés vége az lett, hogy azt mondták, hogy az a cég, amelyik nem áll jól, az azért nem áll jól, mert hiányzik egy olyan szereplő, akit ők translater-nek hívnak, azaz egy olyan fordító, aki össze tudja kötni az üzleti oldalt az adatos oldallal. A velünk való munka olyan koprodukció, ahol ha megkapjuk az adataikat és hozunk 100 összefüggést, - amiből 50-re azt fogják mondani, hogy ez trivialitás, eddig is tudtuk. Ez idáig csak egy vélemény volt, amiben erősen hittetek, de most megerősítettem. - A maradék 20-30 olyan szokott lenni, amit kétségbe vonnak. Lehet, hogy az adatokban ez van, de a valóság nem így működik. - A maradék 10-20% olyan dolog, amire felvonják a szemöldöküket, amin elkezdünk közösen gondolkodni, hogy az miért van az adataikban, és az mit jelenthet az ő nyelvükön. Szeretem elmondani ezt mindig előre, mert elébe szaladok annak, hogy ez pazarlásnak tűnjön, mert erre nem így kell tekinteni. Nagyon sokszor azt kapjuk vissza az ügyfeleinktől, hogy out of the box tudunk rátekinteni a problémára és az a 10 dolog azért lesz a végén nagyon érdekes, mert nekik az biztos, hogy soha az életben eszükbe se jutott volna. Mivel nekünk nincs kapcsolatunk a területtel nem vezetnek meg minket intuíciók, azok a dolgok, amiket az iparágban több éve-évtizede dolgozók már tudnak. |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |