SzavazásMennyiben segíti a könyvtár a leszakadó rétegeket?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Könyvtári TikTok működtetése (olvasóink szavazatára)
Címkék: könyvtár, gyerek- | könyvtár, köz- | marketing | pr (bizalomkeltés) | praktikus | használó (gyerek, fiatal) | információ prezentálása | Kanada | közösségi média |
A könyvtárak az elsők közt kezdték használni a közösségi médiát a helyi közösségek összefogására, és az elsők közt vettek 3D nyomtatót is közösségi használatra. Ugyanígy a fiatalok körében nagyon népszerű, rövidvideós formátumról ismert TikTokon is fenn vannak a könyvtárosok. Az Info Today a kanadai Grande Prairie közkönyvtár gyerekkönyvtári szolgáltatások részleg vezetőjét, Bailey Randolphot kérdezte a TikTok könyvtári használatáról.
A fiatal könyvtáros korábban a tinédzserekkel való kapcsolattartáson dolgozott, és így keresett új platformot. A könyvtár 2020. decemberében kezdte használni a TikTokot. Hamar rájöttek, hogy nem csak a tizenévesekhez tudnak így szólni. Főleg, hogy a platform nem csak azoknak a videóit mutatja a felhasználóknak, akiket követnek. Ezáltal nagyon sok felhasználóhoz elérhetnek a népszerű videók. Be lehet mutatni, hogy miről szól valójában egy könyvtár. Vannak, akik könyvajánlókat tesznek közzé rendszeresen. Mások a programjaikat mutatják be. A kanadai könyvtár pedig a könyvtári sztereotípiák ellen igyekszik harcolni. A videókkal edukálni próbálja azokat, akik nem látogatnak el a könyvtárba, hogy miért lenne mégis érdemes. Például milyenek a speciális gyűjtemények, úgy mint videójáték kölcsönző, játékok könyvtára, Library of Things (kölcsönözhető tárgyak) részleg. De készítettek már közös kihívást a helyi iskolával és szervezettel is, pl. kisebbségekről, nélkülözőkről. Fontos: mindenki találja meg, milyen egyedi üzenete van a saját profiljának. Utána a TikTokon lévő kihívásokhoz, trendekhez ezen az üzeneten keresztül kapcsolódjon. Pl. a meddig bírod a hidegben kabát nélkül kihívás a könyvtári melegedő falat népszerűsítette. Ugyan a videók népszerűsége a TikTokon gyorsan mulandó. De az előnyei közé tartozik az alkotók szempontjából, hogy egyszerre bármennyi vázlatot betárazhatnak, és szerkeszthetnek folyamatosan, míg el nem készül. Randolph tapasztalata szerint egy átlagos videó elkészítése 5 perc. Nem kell hozzá drága kiegészítőket venni, inkább a kreativitásra van szükség. Igaz, nem könnyű úgy elkészíteni a videókat, hogy legyen üzenete, ugyanakkor szórakoztasson is. A felhasználók a platformon alapvetően szórakozásra, nem okoskodásra vágynak. Bár a nézők többsége azonban valószínűleg nem is Kanadában lakik. Azonban több olyan látogató is akadt már, aki a TikTok miatt nézett be a könyvtárba, hogy lássa azt a valóságban is. Ráadásul a videók erősítik a könyvtár felhasználóinak közösségtudatát is. Büszkék a saját könyvtárukra. Új szolgáltatásokat is megismernek. A könyvtár TikTok csatornája itt elérhető: tiktok.com/@gppubliclibrary (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |