Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Könyvtáros hallgatók technológiai motivációi - hipertexttől a tudáskollázsokig

A szerkesztett hírek, világhálón keringő információk hitelességében globálisan megrendült az olvasók bizalma. A könyvtárak két dologgal is szembesülnek:
- hiteles információtárakként aktívabb tartalomszolgáltatást várnak tőlük,
- a véleménybuborékok (filter bubble-k) kialakulása a könyvtártudomány törekvéseivel valójában rokon: a testreszabott tájékoztatás világméretű elterjedésének következménye.
A véleménybuborékok ellenére hatékony tájékoztatás lehetőségét "kollázs-hatásként" írják le a most megjelent tanulmány szerzői, párhuzamot vonva a sorozat- és képregény-univerzumok, illetve a templom-freskók "ismeretterjesztő" szerepe között. A közös nevezőként elfogadott, megkérdőjelezhetetlen tudáskincsből (pl. hely- és kortörténet) szerkesztett tartalmakkal a könyvtárak fontos szerepet tölthetnek be a digitális médiában, miközben gyűjteményeik értékeit közvetítik.
Az értékes, hiteles tartalmakból összeállított, összefüggéseket hordozó tartalmak iránt ugyanis változatlan a "kereslet", s kulcsfontosságúak a hatékony tájékoztatásban. A tanulmány érdekessége, hogy a szerzők - Kiszl Péter és Fodor János (az ELTE BTK KITI intézetvezetője és oktatója) - könyvtároshallgatók pályaképében fokozatosan változó technológiai motivációkat vizsgálnak az ezredfordulótól, hogy kimutassák e hatékonyság lehetséges alapjait.
A szerzők a hipertext izgalmától az e-book újdonságán át a közösségi média felhasználásáig a motiváló kompetenciák közös jegyeiként azonosítják a hiteles források szakértő válogatását - mint lehetőségeket a könyvtár számára:
- a teremtő, kreatív szerkesztést
- a felhasználói igények megismerését és a
- hatékony hálózati publikálás technikáját.
A gyakorlati kompetenciák mellett kiemelik az elméleti interdiszciplinaritás nélkülözhetetlenségét, példaként hivatkozva az információ- és tudásmenedzsment-képzés és a digitális bölcsészeti megközelítések jelentőségére képzőhelyükön. (The "Collage Effect" - Against Filter Bubbles: Interdisciplinary Approaches to Combating the Pitfalls of Information Technology - A teljes cikk szabad elérése 2019. január 12-ig: link ) (KIT-összeállítás)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról