Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Lehet-e része a könyvtár egy-egy társadalmi innovációnak?

Míg az üzleti innovációk a vállalatok piaci sikerességének növelését célozzák, a társadalmi innovációk valamilyen társadalmi probléma megoldását, enyhítését avagy új társadalmi lehetőségek megteremtését.
A helyi gazdaság fejlesztését tekinthetjük a társadalmi innováció esetének, hiszen egy nehezen definiálható problémára (lokális fejlődés) kell olyan megoldásokat találni, amelyek a helyi körülményekhez alkalmazkodnak. A megoldások tipikusan több társadalmi szereplő - a helyi önkormányzat, vállalkozások, egyetemek, civil szervezetek, egyházak stb. - részvételével kialakuló "fejlesztési koalíciók" révén születhetnek meg. A podcast Gdansk és Kolozsvár példáján mutatja be, hogy milyen feltételek mellett, milyen szereplők közreműködésével jöhetnek létre ilyen fejlesztési koalíciók. Kiderül az is, hogy kell-e a központi kormányzat támogatása a sikerhez.
A Tranzit Programok például még a kilencvenes években indultak, és tovább- és átképzésekkel, illetve személyre szóló mentorálással igyekeztek a munkanélküli embereknek állást találni - az adatok szerint mintegy 70 százalékos sikerességgel. A siker titka a rugalmas, testreszabott megoldásokban keresendő, valamint abban, hogy sok különböző társadalmi szereplő vett részt a programokban, és nem egy állami hivatal bürokratikus működésére alapult. Hasonló elvekre és működési módra alapul a Tanoda mozgalom, amely a hátrányos helyzetű gyermekek iskolai támogatását végzi, vagy a szegregált telepek felszámolását célzó helyi szociális munka számos példája. (Qubit)

Az ALA 2021-ben a használók sikere alapján határozta meg a könyvtárak minőségét. Pl.: az a jó közkönyvtár, ahol sikeresebbé válnak az emberek, növekszik a település tőkevonzó képessége. És az a jó felsőoktatási könyvtár, amelynek intézményéből növekvő arányban tudnak elhelyezkedni a végzett hallgatók (vö.: link ). Ilyen cél érdekében a könyvtár természetesen nem fürösztheti önmagában arculatát. S bár nem könnyű olyan teljesítménymutatókat találni, melyek az ALA-féle célokra irányulnak, a könyvtárak fennmaradásához nem létszik másik út. (MG)

Régebbi hírforrás(ok): A felsőoktatási könyvtárak értéke -- pl.: javítják-e a diplomaszerzési arányt? link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról