SzavazásMennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Megengedhet-e magának pszichológiai trükköket a könyvtár? - 3. Könyvtári lehetőségeink
Címkék: marketing | információ prezentálása | használói élmény (UX) 2020- | analógia | etika, fegyelmi kérdések |
Két hete "bökdösés" kapcsán bemutattunk link egy kisebb dark pattern (sötét minta) arzenált, majd az etikai szempontokra link tértünk ki . Kérdésünk: mely módszereket alkalmazhatja a könyvtár?
Van, ahol az állam is aktívan fellép az etikus marketing mellett. Adatvédelemi szempontot szem előtt tartva pl. Kalifornia állam megtiltotta a dark pattern-használatot, pl.: - nem lehet dupla negatív módon fogalmazni ( pl.: "nem engedem, hogy nem használhatja fel") - nem lehet végigolvastatni az ügyféllel a meg nem rendelés negatív hatásait. A könyvtárra ez a beszédmód nem jellemző, viszont sajnos gyakran fogalmazunk túl bonyolultan egyszerűbb felhasználók számára. (Bár korántsem annyira, mint pl. az energiaszolgáltatók kommunikációja.) - A könyvtárban lassan egyre többen megértik: a nagyobb választék nem feltétlenül jobb; ld.: választási túlterhelés link . E belátás felhasználásra tehát legális marketing-lehetőség a könyvtárban is - A social proof azt jelenti: másoljuk a többieket. A könyvtárat érintő jelentéség pl.: szívesebben olvassuk azokat a könyveket, amelyeket mások is. Szemben a régóta porosodókkal. A sikerlisták (legyenek csak adott témára fókuszálók) tehát növelik a forgalmat. - Élhetünk a tárgyszerű fogalmazás eszközeivel is. Jelenleg túl gyakran fogalmaznak a könyvtárosok homályosan. Ami feltehetően a mért, objektív adatok tudatos vagy nemtörődöm hiányra vezethető vissza. A könyvtárban is veszély ugyanis: a szubjektíven megfogalmazott üzenet nagyobb stresszt okoz a könyvtárhasználóban is. - A könyvtárban is jó, ha nem sürgetjük a használót. Minél nagyobb ugyanis a stressz, annál nagyobb a sietség. Ami viszont hosszabb távon ellenérzést alakít ki a könyvtárral kapcsolatban is. - Nem ütköznek etikai korlátokba a mikrodöntések. Amikor egy könyvtári honlapon a piros szöveg hagyományosan figyelemfelhívás; a zöld pedig megnyugtató - a könyvtár szándékai szerint. (MG, "A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek - akkor miért próbálkoznak vele mégis?" c. podcast alapján) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |