SzavazásMennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Megkérdeztük: Azért nincs köze a minősített könyvtárak illetve a könyvtárhasználók számának egymáshoz, mert...
Címkék: tervezés, stratégia | szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szintű irányítás | minőség, -irányítás, -fejlesztés | cselekvésképtelenség | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
A kapott tájékoztató jellegű válaszok megoszlása:
13 - a könyvtárak minősítése egy könyvtári lobbicsoport műve 6 - igenis, van köze 0 - nem a könyvtárak teljesítménye, hanem a vírus az ok 18 - eltér egymástól a minősítési rendszer és a használók minőségfogalma 1 - megírom: kit@gmconsulting.hu Egy egyetemi főkönyvtáros meglátása: "... a könyvtári minőség és a könyvtárhasználók száma nincs közvetlen ok-okozati kapcsolatban (a minőség és a vevők száma se, ezt tudjuk). A minőséget legjobban a használói elégedettséggel mérhetjük, de a magas elégedettség mellett is fogyhat a használói tábor (tehát egyre kevesebben vannak, de akik maradnak, azok elégedettek). A könyvtárhasználatot egyre inkább kiváltják más könyves/infóforrásos hozzáférési módok, valamint a könyvtári rendezvényeknek is számtalan "helyettesítő termékük" van. Beugrik erről "A nagy likvidátor" c. filmben a címszereplő beszéde, lásd: link A könyvtárak talán sosem voltak ennyire korszerűek és tudatosak, mint ma, mégis egyre jobban zsugorodik a használói táboruk. Az alapszolgáltatásuk sarkantyúvá vált egy olyan világban, ahol már nem lóval közlekednek a tömegek. Ezt a legtöbb könyvtár(os) is tudja, próbál más, egyre inkább már nem is az olvasás(kultúrá)hoz, informálódáshoz, tájékozódáshoz kapcsolódó szolgáltatásokkal bevonzani (pl. makerspace), nagyon eltérő sikerességgel. Természetesen valószínű, hogy a minősítési rendszer és a használók minőségfogalma is eltér - hogyne, hiszen az egyik egy RENDSZER, a másik pedig egy szubjektív ÉRZET vagy KÉPZET. Nem célszerű a kettőt szimplán összevetni, bár a "rendszerérzet" egy szintén izgalmas téma ;-)" A vonatkozó diagram: link . Igen súlyos kérdést vet fel a minősítési rendszer és a használók minőségfogalmának eltérése (a válaszadók fele mutatott rá erre). A minőség ugyanis - a 30 éve működő, és a szervezőknek kimondottan jövedelmező hazai minőségirányítási mozgalom alapvetése szerint nagyon helyesen: szembesülés a használói elvárásokkal. Lehet, hogy a hazai minőségirányítási rendszernek már az alapjai is légből kapottak? Máshogyan fogalmazva: kezdetektől nem azt teszik, amit mondanak, és fogadtatták el a szakma többségével?! Így már nem is meglepő, ha többen azt gondolják: "a könyvtárak minősítése egy könyvtári lobbicsoport" (a válaszadók egyharmada). A kérdés inkább az, hogy van-e a szakmában elég józanság, hogy belássa e zsákutca létét, és reálisabb, széles körben megvitatott alapra helyezze jogos törekvéseit. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Hogyan lehet, hogy egyre több a minősített könyvtár, és egyre kevesebb a könyvtárhasználó?! link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |