Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Miért félnek könyvtárosok az önkiszolgáló könyvtári rendszerektől?

Könyvtár az Alföld közepén. Kijáratánál kölcsönzőautomata. Mellette kölcsönzőpult, könyvtárossal. Elmondások szerint a használók kb. 80%-a a munkatársak manuális közbenjárását veszi igénybe. Persze az automatizált szolgáltatást a könyvtár lényegében nem is ösztönzi. Megoldható tehát, hogy úgy automatizáljunk, hogy a berendezés kipipálható legyen, mégsem történik lényegi változás.
Pedig lehetne. Az automatizálás gyakori ellenérve, hogy a használók inkább könyvtári munkatársakkal szeretnének találkozni, csak részben igaz. Sok használó nem szeretne. Arányukról azonban hazai felmérés nem ismert.
A könyvtárosok más oldalról közelítve jó néven veszik az automatizálást, és nem tartanak a munkaerő-átcsoportosítástól. Szívesen vesznek menetjegyet vagy ételt, italt automatából, pláne, ha hosszas sorállást tudnak ezzel kiváltani.

Elveszi a munkát... Népszerű elképzelés. A könyvtárak jelenlegi teljesítményét valóban el lehet látni kevesebb, talán feleannyi könyvtárossal is. Ugyanakkor a könyvtárak küldetésébe tartozó információs--közösségi-szociális--rekreációs tevékenységek ellátására nem ennyi, hanem talán kétszer ennyi könyvtáros lenne csak képes. A két szcenárió között a potens könyvtári menedzsment lehet a különbség.

Alibi: amíg a könyvtáros a manuális rutinfeladatokat végzi, addig nem kell ennél érdemibb, a használói igényekkel közvetlenül szembesülő, azaz nagyobb extrovertáltságot, nagyobb bizonytalanságot, kevésbé szabályozott, összefoglalva: nagyobb stresszel járó munkát végeznie. Az automatizálás késleltetésével tehát az érdemibb, a használók számára értékesebb munkát lehet szabotálni - ha nem is ez a kinyilvánított szándék. (MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról