SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Olvasás helyett írásbeliségi szintet mérnek; mi 61-ből a 29. helyezettek vagyunk
Címkék: Dánia | Brazília | * | Dél-Korea | Észtország (2014,10-től) | felmérés | Finnország | Horvátország | irányítás, mérés, szabályozás | Izland | Kína | Kolumbia | Lettország | Németország | Norvégia | olvasás | Szingapúr |
Nehéz lefordítani a "literacy" kifejezést. Itt írásbeliségnek magyarítjuk (amely egyszerre jelent írni-olvasni tudást, és műveltséget, olvasottságot). A WMLN (World's Most Literate Nations) rangsor ez utóbbi jelentésre gondol, amikor a világ nemzeteit olvasási szokásaik és az ezt támogató eszközeik alapján állítja sorba. A rangsor - amelynek részletes elemzését olvashatjuk John W. Miller and Michael C. McKenna most megjelent World Literacy: How Countries Rank and Why It Matters című könyvében - öt indikátort vesz alapul: könyvtárak, újságok, az oktatási rendszer fejlesztésére fordított befektetések (input), az ugyanitt megjelenő eredmények (output), és informatikai felszereltség.
A művelt társadalomban az olvasottság vitatatlanul döntő szerepet játszik: nemcsak az egyének, de egész közösségek is áldozatokat hoznak a műveltség megszerzéséért. Ahol a műveltség nem képezi az értékrend fontos részét, gyakran elmaradottak, tagjai mind szellemileg, mind fizikailag alultápláltak, emberi jogaik és méltóságuk csorbát szenved, gyakrabban fordul elő erőszak és durvaság. A WMLN rangsor célja ezért tehát az, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a műveltség, az olvasottság megszerzése, erősítése egy társadalomban kritikus fontosságú a világ jövőjének építésében. Az összesített rangsorban a 61 vizsgált ország között Magyarország a 29. helyen szerepel, az első három helyen pedig sorrendben Finnország, Norvégia és Izland áll. A most közzétett kutatásban az egyes indikátorokat külön-külön is vizsgálhatjuk: - Újságok (az egy főre jutó napilapok száma, a nyomtatott példányszámok, az online kiadások száma és az exportra juttatott napilapok száma alapján): 1. Finnország 2. Norvégia 3. Németország ... 21. Magyarország ... 61. Kolumbia - Könyvtárak (a felsőoktatási, a közművelődési és az iskolai könyvtárak száma, valamint a közkönyvtárak állományának nagysága alapján): 1. Észtország 2. Lettország 3. Norvégia ... 9. Magyarország ... 61. Kína - Input az oktatás területén (alapul véve a tanköteles kort és az oktatásra fordított pénzt a GDP-hez viszonyítva): 1. Brazília 2. Izrael 3. Mexikó ... 58. Magyarország ... 61. Szingapúr - Output az oktatás területén (a PIRLS és a PISA felmérések ide vonatkozó eredményei alapján): 1. Szingapúr 2,5. Finnország és Dél-Korea ... 18,5. Magyarország ... 61. Panama - Informatikai felszereltség (a számítógéppel felszerelt háztartások arányából): 1. Hollandia 2. Izland 3. Dánia ... 32. Magyarország ... 61. Botswana (ref.: Kámán Veronika, Könyvtárostanárok Egyesülete) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |