Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Sikerélményhez juttatni az idősebb önkéntest és a diákokat - házi feladatban segítő központ a közkönyvtárban

A szerző a kaliforniai Orange-i Városi Könyvtár link házifeladat-segítő központját vezette az 1990-es évek elején, és azóta is az ilyen szolgáltatások működését tanulmányozza. Nézete szerint egy könyvtár csak akkor képes hatékonyan segíteni a gyerekeknek a házi feladat elkészítésében, ha ehhez megfelelő szakembereket tud rendelni, legyenek azok alkalmazottak vagy önkéntesek. Fontos, hogy egy felnőtt (vagy egy tizenéves) felügyelje a házi feladat befejezéséig a munkát, és a végén a diák pozitív megerősítést is kapjon. A gondot azt jelenti, hogy rendelkezésre áll-e elegendő munkaerő az iskola után a könyvtárban tanuló számos diák segítéséhez. A könyvtárak többsége nem tud alkalmazni erre a feladatra részidős munkatársakat, illetve arra sincs felkészülve, hogy önkéntes csapatot toborozzon, majd kiképezze őket. Mégis sok helyen sikerült megoldani ezt látszólag lehetetlen feladatot a fizetett könyvtárosok és az önkéntesek együttes munkájának összehangolt megszervezésével.
A cikk foglalkozik a fizetett kontra önkéntes dolgozók kérdésével. A legtöbb helyen a fizetett munkatársak végzik a segítők toborzását, betanítását és a beosztásuk elkészítését, a tényleges munka pedig az önkéntesekre hárul.
A cikk utolsó szakasza a segítőprogramok jó hatásáról szól. A tanulók iskolán kívül találkozhatnak olyan felnőttekkel, akik nem a szüleik és időt szánnak rájuk, amit a gyerekek nagyra értékelnek. A tizenéves segítők gyakran reményt és bátorítást adnak nekik, bebizonyítva, hogy mégis lehet valaki sikeres az iskolában. Ahogy egy programkoordinátor fogalmazott: néha az oktatóból mentor lesz. A tevékenység hasznos lehet a segítők számára is. Egy nyugdíjas tanár azt mondta, azért segít, mert ez a gyermekek szellemi fejlődését szolgálja; egy másik segítő, egy nyugdíjas ügyintéző úgy látta, hogy a fiatalok "szeme felcsillan", amikor megértik a házi feladatot, míg egy nagymama élvezetesnek találta, hogy látja a diákokat felnőni. (A közkönyvtárak házi feladatban segítő központjainak személyzete: a megfelelő segítők és a diákok összepárosítása; ref.: Murányi L.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról