Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Svéd kiskamaszok olvasásra ösztönzésének eszközei 1. (olvasóink szavazatára)

Az alább ismertetett cikkben olyan tanulmányokról írnak, főként az elmúlt 10 év európai, ázsiai (Hongkong, Szingapúr) és amerikai anyagából, amelyek az iskolai könyvtárakban alkalmazott, de a közkönyvtárakban is hasznos módszereket mutatják be. (A gyermekektől a fiatalokig több korcsoportot említenek a cikkben. Ezekből a serdülőket, kiskamaszokat emeljük ki. - a Szerk.) Az iskolai könyvtárak olvasásösztönzési munkájának célja, hogy jól működő stratégiákat és módszereket találjanak az olvasási motiváció felkeltésére és az olvasói identitás fejlesztésére, míg az iskola a nyelvfejlesztésre koncentrál.

Svédországban a dialogikus olvasási környezet kialakítása nagyrészt arról szól, hogy a társas olvasási tevékenységgel megengedő légkört teremtsenek a könyvekről és az irodalomról való beszélgetéshez, ami egyúttal segít az olvasási vágy felkeltésében. Ezeken a diákok vitatkozhatnak az irodalmi kérdésekről. Néhány példa az olvasásfejlesztésre:
- Hangoskönyvklub (amerikai tapasztalat: mind a pedagógusok, mind a szülők jelezték, hogy fejlődött gyermekeik olvasása, amikor a klubban beszélgethettek a könyvekről).
- Szülőknek kínált workshopok az olvasás népszerűsítése témakörében.
- Videót készít hetente a könyvtáros, amelyben egy könyvet dramatizálnak. Ebből kiindulva a diákokkal közösen beszélgetnek a könyvről.
- Műfaji kerék (amerikai modell). Céljai: a) Az olvasás fejlesztésére használják, hogy a tanulók kiválasszák az irodalmat, amit szívesen olvasnak. b) A pedagógusok, könyvtárosok bővítsék repertoárjukat, ha arról van szó, hogy mit szeretnek olvasni. Reflexiós kérdések, amelyeket a diákok is feltehetnek maguknak, pl. "Milyen műfajokat nem olvasok soha - és miért?", vagy "Hogyan néz ki a műfaji kerekem, ha összehasonlítom egy barátoméval?"

A svéd iskolai könyvtárakban az olvasásra nevelő munka sokszor más szakmákkal való együttműködéssel jár, pl. az iskolai védőnővel és a tanácsadóval. Közösen dolgozhatnak ki fiktív olvasási tippeket pl. a testben történő változásokról. A pedagógusokkal közösen is tervezhetnek projektet a szexuális egészségről és jogokról. (Folyt. köv.) (Ref.: Szabó Eszter)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról