Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Svéd kiskamaszok olvasásra ösztönzésének eszközei 2. (olvasóink szavazatára)

Az olvasói identitás kialakításához a fiataloknak példaképekre van szükségük, pl. szülőkre, pedagógusokra vagy könyvtárosokra. Néhány svéd és egyéb külföldi példa a példaképek identitásképző szerepére:

- Holland tanulmány: a szülők olvasáshoz való hozzáállása erősebb szerepet játszik a tanulók olvasásra való motiválásában, mint az iskola és az iskolai könyvtár.
- A svédországi nem svéd anyanyelvű tanulók igényei sokszor célzott erőfeszítéseket igényelnek az iskolai könyvtárosoktól és pedagógusoktól. Igyekeznek a többségtől eltérő kulturális hátterű szülőket megcélozni (ld. ez előbbi szempontot). Az anyanyelvi (itt: nem svéd) irodalomhoz való hozzáférés legalább annyira fontos az olvasási motiváció és az olvasói identitás szempontjából, mint a svéd nyelvű. A gyerekeket úgy vonják be az olvasóközösségekbe, hogy a diákok a tanulásról az olvasásra(!) térjenek át, ezzel pedig az olvasás majd örömet fog okozni. Az olvasási gyakorlat közösségben alakul ki, miközben a könyvtartalmakat egymással megvitatják.
- Hollandiában digitális olvasónaplót készítenek a diákok. Az olvasáskultúra-fejlesztő nemzeti stratégiára alapozva az iskolai és a közkönyvtárak közösen dolgoznak ki útmutatókat iskolai, könyvtári és otthoni olvasásra, de az olvasást még az iskolai olvasási tanácsadók is ösztönzik.

Olvasásra ösztönzés diákok számára:
- Tematikus könyvbemutató. Pl. LMBTQIA+ témában, a szivárványpolcon.
- Könyvek tematikus besorolása: kaland, fantasy, humor stb. megjelölésével, kifejtésével, beszélgetésekkel, vitákkal. Ez a módszer kritikát is kapott: a gyermek- és ifjúsági irodalom esetében például nehéz a besorolás, mert a gyerekek megkérdezték, hogy a Harry Potter műfaj-e.
- Hasonló témájú irodalom listái a polcokon.
- Az idősebb tanulók könyvklubokat tartanak a fiatalabbaknak.
- Nagyobb projektek tervezésébe bevonják a diákokat, pl. egy könyvvásárba, ahol irodalmi témákat vitathatnak meg velük műhelymunkán (kiscsoportokban) dolgozhatnak.

Pedagógusok számára:
- Digitális platform a közkönyvtárak iskolákkal való együttműködésének támogatására Hollandiában, melyben a diákok olvasási szokásai, a pedagógusok munkamódszerei, iskolai könyvtár médiaszolgáltatásai találhatók.
- Digitális mesemondó platform (pl. Hongkong, Horvátország) irodalmi vetélkedőkhöz, olvasási tevékenységekhez és óratervezéshez.

A cikk szól még az iskola, az iskolai és a közkönyvtár együttműködéséről, az olvasás kétféle (iskolai/effektív és szabadidős/esztétikai) dimenziójában. (Ref.: Szabó Eszter)

Előző rész: link .

Régebbi hírforrás(ok): Soha nem neveltem a gyerekemet a könyvek szeretetére... link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról