Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


Tudásmenedzsment 16. (Tudásmenedzsment a gyakorlatban)

A projektekben nagy szükség van a technikai és emberi összetevők kombinációjára. Az emberi szempontok és problémák jelenléte azonban sokkal erőteljesebb, és nagyon félreviheti a tudásmenedzsment-projektet, ha a hangsúly a szoftverre ill. .hardverre esik.
A projektgazda felelőssége, hogy ne csináljon reklámot egy projektnek addig, amíg nem történik valami említésre méltó -- hogy elkerülje a kíváncsi kívülállók bizalomvesztését. A tudásmenedzsment úgy induljon, hogy felfedezünk egy, a tudáshoz kapcsolódó üzleti problémát, tehát a tudás nem önmagáért, hanem egy megvalósítandó cél érdekében a leghasznosabb. A Texas Instrumentsnél a belső tudásáramlás korlátozottsága volt a gyenge pont: "Nem fogadjuk el, hogy világszínvonalú eljárásaink közvetlen szomszédságában középszerű teljesítmények létezzenek, pusztán csak azért, mert nem rendelkezünk a megfelelő módszerekkel a legjobb megoldások terjesztésére." (Jerry Junkins) A cégnél létrehozták a legjobb gyakorlat irodáját (Office of Best Practice), ahol munkatársaikat - akiknek feladata volt, hogy a világ minden területén felkutassák és dokumentálják saját munkaterületük legjobb eljárásait - továbbképzéseken a tudásbróker-képességekre tanították (kikérdezés, kategorizálás, dokumentálás, és keresés).
"A tudás értéke megegyezik a butaság árával." S az érték a ranglétrán felfelé haladva egyre kritikusabbá válik. Paradoxon, hogy "Különösen felsővezetők riadnának vissza attól az ötlettől, ha részletes vizsgálat alá vetnénk döntéseiket, hogy megértsük, mi volt azok alapja és milyen sikerrel jártak." Pedig "a tanulás legmagasabb szintje a hibák elismerése".
Lehetséges csapdák a tudásmenedzsment bevezetésekor:
- "Majd ha itt lesznek a számítógépek" -- nem, ugyanis nem azon múlik,
- "Legyen pl. a 'személyzeti kézikönyv' online is hozzáférhető -- nem, ugyanis a papír alapú dokumentumok puszta számítógépre vitele nem tudásmenedzsment, és leértékeli terminológiánkat,
- Senki nem meri tudásnak hívni -- pedig határozottan ki kell tűnnie a területnek, hogy kellő hatása legyen
- "Minden ember tudásmenedzser, tehát nem kell külön részleg" -- ilyen logikával felszámolhatjuk a pénzügyet és a könyvelést is, mivel mindenki felelős azért, hogy odafigyeljen a kiadásokra és növelje a bevételt
- "A hit mindent megold" -- legalábbis az első megszorításokig, éppen ezért a hiten túl ki is kell mutatni a tudásmenedzsment hasznát
- "A hozzáférés mindent megold" -- nem, mert az emberek nem feltétlenül olvasnak el mindent, holott hasznos lenne, s ha igen, nem feltétlenül tanulják meg, s ha mégis, még nem garancia, hogy alkalmazzák.
- Nem kell feltétlenül a legfelső szinten koordinálni -- tévedés, ugyanis a tudásmenedzsment nagymértékben hatalmi vállalkozás.
A szerzők utolsó szó jogán a könyvtárosok számára is intően szólnak:
"...vigyázni kell arra, ne vegyen el túlságosan sok időt az ismeretek öncélú felkutatása és szervezése." (összeáll.: MG)

Hírforrás: Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.
2003. szeptember 24.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=tudasmenedzsment_16_tudasmenedzsment_a_gyakorlatban)
Régebbi hírforrás(ok): Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról