Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Új üzleti modellek a lapkiadásban -- meghal, aki a hagyományokat követi

Nincs tökéletes válasz, legfeljebb részleges győzelem, de az már kiderült, hogy mi az, ami nem működik. Az például szinte biztos bukáshoz vezet, ha az újságok a hagyományokat követve a nyomtatott lapot komoly változtatások nélkül akarják eladni az egészen más elvek és szokások alapján működő virtuális világban. Ugyancsak nem hozott átütő sikert az, amikor egyes lapok fizetőfalat emeltek az internetes tartalom köré, mivel úgy vélték, a virtuális oldalak ugyanolyan értéket képviselnek, mint a hagyományos lapok. A tapasztalatok azt mutatják, hogy többnyire csupán a kicsi, ám lelkes olvasótábort gyűjtő szaklapok és újságok képesek megélni ily módon, az átlagos lapok olvasóközönsége nem hajlandó fizetni az online tartalomért. A kivételt a sok országban olvasott, nagy példányszámú angol nyelvű lapok jelentik, az amerikai The Wall Street Journal például több mint félmillió virtuális előfizetőt gyűjtött össze.
Szlovákiában, majd Szlovéniában viszont több újság és hetilap összefogott, hogy egy közös fizetős rendszer létrehozásával rákényszerítsék az olvasókat az internetes cikkekért való fizetésre. A Piano Media névre keresztelt, pozsonyi központú vállalkozás tavaly indult, s ma már több mint 2,3 millió előfizetővel rendelkezik. A rendszerben benne vannak a legnagyobb napi- és hetilapok -- például a SME, a Pravda vagy a Hospodárske noviny --, és csatlakozott egy fizetős tévéállomás is. A heti, havi vagy éves díjat a résztvevők nem a klikkelések száma, hanem az első regisztráció helye, illetve az egy-egy oldalon eltöltött idő alapján osztják el, így nemcsak a figyelemfelkeltő címekre, hanem minőségi tartalomra is szükség van a bevételek növeléséhez. A hazai siker után idén Szlovéniában is bemutatkozott a Piano Media, és már hét lap -- köztük a két legnagyobb, a Delo és a Dnevnik -- lépett be a rendszerbe.
A fizetőfalnál sikeresebbnek tűnik az ingyenes és előfizetői modellt ötvöző 'freemium' megoldás. Az amerikai The New York Times és a brit Financial Times által is alkalmazott modellben az olvasók a cikkek egy részét ingyen kapják, majd amikor 'ráharaptak', a teljes kínálatot már csak előfizetési díj befizetése után érik el. A The New York Timesnál 440 ezren csatlakoztak -- ez a nyomtatott verzióra előfizetők felét jelenti --, míg a 310 ezres példányszámban megjelenő Financial Timesnak 270 ezer fizető virtuális olvasója van.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról