Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Visszaszerezhető-e a könyvtárak hitele?

Közkönyvtárak gyakran olvasókörökből alakultak ki. Ez esetben a használók voltak a "részvényesek", magas szintű érdekeltséggel. Az intézményesülés különböző lépcsői azonban elidegenítették a használókat. Ezért sem meglepő a használószámok drasztikus csökkenése az utóbbi 40 évben. A csökkenés ugyan lelassult az utóbbi évtizedben, de a vírusjárvány ébresztőt fújt: a karantén újabb esést hozott. A potenciális használók legnagyobb hányada pedig nincs meggyőződve a könyvtárak fontosságáról.

A könyvtár a jelen formájában nem versenyképes a társadalomban, mert nem a mai tevékenységkínálatára van társadalmi igény. Ebből nem az következik, hogy nincs szükség könyvtárakra, hanem az, hogy a könyvtárak szolgáltatáskínálatát a társadalmi igények mentén újra kell tervezni, a hangsúlyokat eltolni (erre sok jó példa van).
Nem feledve, hogy a könyvárosok is a társadalom részei, tehát az ő kreativitásuk és teljesítményük támogatása nyújthat minőségi - azaz a tágabb közösség számára hiteles - szolgáltatást. (Frusztrált munkatárs nem csinál minőségi dolgokat.) (MG)

A Harvard Business Review alant idézett cikkének javaslatai nonprofit szervezetek számára:
- A kézzelfogható eredmények iránti elvárások jobban teljesíthetőek, ha egyértelműbben fogalmazzuk meg az elérni kívánt eredményeket, és a teljesítésükhöz vezető stratégiákat és szervezetüket. ["A könyvtár az információs társadalom alapintézménye" szlogen helyett pl.: iskolai könyvtáraink évi 3%-kal javítják a tanulók teljesítményét.]
- Sarkalatos kérdések: Milyen eredményekért vállalunk felelősséget? Hogyan érjük el azokat? Mennyibe kerülnek az eredmények és hogyan finanszírozzuk őket? [Mindez a könyvtárak stratégiai tervében]
- A jó küldetésnyilatkozat tartalma: kívánt hatás, kedvezményezettek, nyújtandó előnyök. (Emellett tudni kell azt is, mi NEM tartozik bele.)
- Mivel az eredmények előrevetítése nem egyszerű, sok kutatás kell ahhoz, hogy akár a tevékenység perdöntő kis eltéréseit is figyelembe lehessen venni. [Azaz: a könyvtári tevékenységek eredményességének folyamatos és számszerűsíthető mérése.]

Hírforrás: Hogyan tarthatók be a nonprofit szervezetek ígéretei? / Jeffrey LK. Bradach, Zhomas J. Tierney, Nan Stone. In: Harvard Business Review (2009. április) p. 64-73
2022. január 13.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=visszaszerezheto-e_a_konyvtarak_hitele_
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról