SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Ezért invazív, fából vaskarika a könyvtár- és olvasásnépszerűsítés - máshogy viszont nyerő lehet
Címkék: tervezés, stratégia | szervezés, szervezeti kérdések | olvasás | minőség, -irányítás, -fejlesztés | megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | marketing | * | cselekvésképtelenség |
Talán többen ismerik Antoine de Saint-Exupéry meglátását: "Ha hajót akarsz építeni, ne hívj össze embereket, hogy tervezzenek, szervezzék meg a munkát, hozzanak szerszámokat, vágjanak fát, hanem keltsd fel bennük a vágyat a nagy, végtelen tenger iránt." A marketingesnek ennek hallatán beugorhat a push (nyomni) helyett a pull-push (húzni-nyomni) technika, amely ahelyett, hogy a lehetséges vevőkre nyomná (tukmálná) a terméket, szolgáltatást, igyekszik felkelteni az igényt saját termékére. Az eljárás az érzetek, hitek piacán is működik: ha folyamatosan gerjesztem a külső veszély érzetét, megnövekszik a vágy az erős, védelmező vezető iránt. Ugyanakkor: "a családpolitikai intézkedések nagyon invazívak (...) Persze minden európai ország arra törekszik, hogy minél több gyerek szülessen, de általában azok a sikeresek, ahol kevésbé invazívak ezek a beavatkozások. Az északi országokban főként azt segítik elő, hogy össze tudd hangolni a munkavállalásodat meg a magánéletedet." (Telex) Az ősi eljárás - jól alkalmazva - bizonyítottan működik olvasás és könyvtárak esetében is. Pl.: Soha nem neveltem a gyerekemet a könyvek szeretetére... link .
Az igénykeltés szakaszában akár káros is kimondani a könyvtár vagy olvasás kifejezéseket, azok ugyanis a befogadók jelentős hányadában nem keltenek kívánatos asszociációkat. Sokkal inkább az igények felszítására érdemes összpontosítani, melyet a nevezett eszközök tudnak szolgálni. (Persze, nem ártana előbb stratégiában megfogalmazni, miket is kínál a könyvtár.) Ekkor fogalmazható meg az egyes célcsoportok számára az ún. értékajánlat. Üzleti példával: gyárainkban szappant állítunk elő, az üzletekben viszont a szépség ígéretét forgalmazzuk - mondta egyszer a Dove igazgatója. Könyvtár esetében vonzó értékajánlat pl.: - fiatalok: szexi tájékozottság, barátok... - munkavállalók: sikeresebb pályaív... - nyugdíjasok: közösség... Talán mondani sem kell, hogy a könyvtár kínálatát innen, a használói sikerek felől érdemes újragondolni és megfogalmazni, majd kommunikálni. Ha ez eredményes, azaz sikerült az igényt megnövelni, akkor már ki lehet mondani az olvasás és könyvtár kifejezéseket. Akkor a befogadó ugyanis már saját céljainak eléréséhez vivő eszközökként fogja látni ezeket az eszközöket. És nyert ügyünk lesz. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Tanult tehetetlenség, vagy sima impotencia? link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |