Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Hogyan fogalmazhatjuk meg a könyvtár hatását és szerezhetjük meg azt, amire szüksége van? 2. (olvasóink szavazatára)

A könyvtári hatásának bemutatásához az adatok és narratívák együttesére van szükség. Mindig az adott támogató érdeklődésére szabva. Az első részben link bemutattuk, hogyan lehet feltérképezni a támogatók igényeit. Ebben a részben a kiértékeléssel és adatokkal foglalkozunk.
- Eredmények értékelése: sok eszköz van az adatgyűjtésre és ezek átfordítására az érdekképviselet miatt. A könyvtárakban sok mérés van, pl. kölcsönzés, látogatók, program részvétel. De az adat lehet kvantitatív, kvalitatív, illetve vegyes. Érdemes megnézni például a 2015-ös Project Outcome Tool szabványosított felméréseit (link ) (link ). Ahogy a könyvtárak hatékonyabbak lesznek az eredmények rögzítésében, a támogatok annál jobban rájuk hangolódnak. Már csak azért is, mert a támogatóknak sokszor dokumentálniuk kell az eredményeket a felettes szerveik felé.
- Befektetés megtérülése (ROI): a beruházás hatékonyságának felmérésére szolgál. San Francisco közkönyvtára link 2015-ben adta ki eredményeit (link ). A jelentésben szerepelnek a szerzeményezési adatok, technológiai fejlesztések, közösségi helyek növelése, szolgáltatások terjesztése. Mind a partnerségeken és gazdasági haszonelemzésen keresztül. Minden mérőszám szerepel benne, plusz irodalmi források, támogatói nyilatkozatok. A tanulmány feltárta, hogy minden, a programba befektetett dollárért San Francisco 5,19-9,11 dollár hozamot ért el. A befektetés több mint 330 millió dollár eredményezett a városnak.
- A marketing értéke: egy ohioi közkönyvtár még célzottabb ROI-t fejlesztett ki. Kimutatja a könyvek megismerésére, az olvasásfejlesztésre és a könyveladásra gyakorolt hatását. A szerzői marketing kalkulátor kimutatja egy szerzőhöz kapcsolódó esemény marketingértéket (link ). Be lehet írni a weboldal látogatások számát, az email marketing kiküldések és megnyitások számát, a könyvtáron belüli marketinget, fizetett hirdetéseket. A könyvtár bemutathatja a szerzőnek, mennyit kellene fizetni, ha ugyanezt a marketinghatást másik csatornán szeretné elérni.
- Narratívák vs. számok: nincs képlet az összehasonlításukra. Mindkettőt be kell mutatni. A számszerű információk könnyen kiolvashatók az éves jelentések változásaiból. Míg a történetek megragadják a figyelmet és a képzeletet. Megmutatják, hogy miért történt valami. Itt is figyelembe kell venni, hogy kivel beszélsz, és ennek tükrében milyen történetet választasz.
- Akármilyen erős az üzenet, nem mindig ér célt. Lehet, hogy a könyvtárnak több pénz kell, mint amennyit kap, de ez is lépés a semmihez képest. Ezért is hálásnak kell lenni a meglévő támogatóknak. Mindig érdemes visszajelzéseket kérni. Ha valaki elutasítja a támogatást, akkor is rákérdezni, tud-e valakit ajánlani maga helyett. Hogyan lehetne a kérést legközelebb hatásosabban megfogalmazni? Ha megvan a szükséges támogatás, akkor is folyamatosan érdemes a támogatóktól érdeklődni, mit lehetne még jobban csinálni szerintük. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról