SzavazásMennyire hiteles számodra az országos könyvtári statisztika? (iskolai osztályzattal)
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hypotheseis - nyílt hozzáférésű annotációs szolgáltatás az ITHAKA-tól - mire jó? II.
Címkék: innováció, szolgáltatásfejlesztés | alkalmazás, szoftver | dokumentumfeldolgozás | informatikai fejlesztés, automatizálás |
A KIT elősző számában adott hírt link a Hypothesis nyílt az ITHAKA fejlesztéséről, a nyílt hozzáférésű annotációs [jegyzetelő] szolgáltatásról. Most arról írunk, mit profitálnak majd a felsőoktatási könyvtárak, szakkönyvtárak (és az adatbázisokra előfizető, azokhoz hozzáférést nyújtó, egyéb könyvtárak) a Hypothesis-ből.
Az Annotation Unlimited (Anno), az anyavállalat link juttatja el a Hypothesis szolgáltatást az oktatási, kutatási piacokra. Dan Whaley, a Hypothesis megalkotója, most az Anno elnöke, vezérigazgatója és a Hypothesis Project szerint is ideje visszahozni a nyílt jegyzetelés koncepcióját. A csapat segített megalakítani és vezetni a W3C [World Wide Web Consortium, a web szabványügyi testülete] Web annotációs munkacsoportot. Négy év alatt kidolgoztak egy szókincset, adatmodellt, protokollt és hivatalos ajánlást. 2017 februárjában szabványosították a nyílt annotációt. A projektcsoport elkezdte kidolgozni a nyílt jegyzetelést. A Hypothesis segítségével a felhasználók közösségei bármilyen internetes kapcsolattal rendelkező dokumentumot kommentálhatnak. Formátumok: HTML, PDF, EPUB vagy egyéb. A Google Docs-ban tárolhatják a dokumentumokat. Ezekhez [a hallgatók, oktatók] megjegyzéseket fűzhetnek. A rendszer [egyelőre] nem működik az Amazon Kindle-ben lévő könyveknél. E két rendszer szabadalmaztatott, de inkompatibilis. A valóban együttműködő rendszerekkel azok hasznossága is jelentősen növekszik majd. Alex Humphreys, az ITHAKA Ventures és a JSTOR Labs alelnöke megjegyezte, hogy a web megnyitása a jegyzetelés számára rengeteg alkalmazást kínál, de az ITHAKA-val együttműkő Anno az osztálytermi felhasználásra koncentrál. Szerinte a jegyzetelés a diákok számára vonzó. Az egyik legfontosabb fejlesztendő készség: a tudományos irodalom olvasása. Az tantermen kívüli kutatás a diák csoportjával, a társaival vagy a közeli, távoli kollégákkal való együttműködésről szól. Ha képesek a hallgatók a megjelent publikáció nyílt, szakértői értékelésére, akkor gyorsabban hasznosulhatnak a tudományos felfedezések. Humphreys utalt az annotációs közösségekre, folyóirat-klubokra is. Whaley szerint a Hypothesis nemcsak a tartalomfogyasztást, hanem a tartalom létrehozásának módját is befolyásolhatja. [Megjegyzés: kutatástámogató könyvtárosok számára is hasznos lehet, ha a tudósok - Whaley szerint - pl. az előnyomtatási (preprint) fázisban még javíthatnak a munkájukon.] A megjegyzések rétegére feltehetően még sokféle együttműködő réteg épülhet. Ez növelheti a könyvtári anyagok használatát is. Humphreys szerint erre (is) jó a nyílt infrastruktúra. (Ref.: Szabó Eszter) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |