Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


Nem kommunikálnak megfelelően, ugyanakkor számonkérik a tájékozatlanságot

Oroszországban előfordult, hogy a jog szerint elérhető kényes dokumentumban szoftveresen például 0-ra cserélték az o betűket, hogy minél kevésbé lehessen megtalálni a weben. Emellett még számos praktika létezik az "ott is van, meg nem is" játékra a merev hierarchikus rendszerekben.
Ezzel párosul a kárörvendés, ha az újságíró valamit nem talál meg, és netán téves következtetést von le. Az oknyomozók külön minőségbiztosítási rendszert alkalmaznak e veszély hárítására (vö.: link ).

Az adatok elérésének korlátozása persze nem mindig szándékos. Gyakori motívum a tájékoztatási készségek, ismeretek alacsony szintje, mellyel az információ előbányászásának terhét a befogadóra hárítják. Gyakori könyvtáros-betegség, mely a marketingtudatosság alacsony szintjének jelzője. (Vö.: link )

Más a helyzet olyan szolgáltatók esetében, amelyek bevétele múlik a tájékoztatás minőségén. Ilyen esetekben - akár pl. Amazon - ld.: link ) a termékre, szolgáltatásra találást a feladó minden eszközzel megkísérli megkönnyíteni, alkalmazkodva a használó rezdüléseihez. Belátja ugyanis, hogy saját kínálatán sokkal olcsóbban alakít, minthogy a befogadóval megtanultassa, mit jelent a tezaurusz, a szakrend, a bibliográfia - ööö... pontosabban, ami számára fontos.

A befogadó persze nem látszik tiltakozni a rosszul tartás miatt, max. a lábával: ha teheti, másik szolgáltatást vesz igénybe. Ám ha mégis marad, a felállás nagyon hasonlít a "jó rendőr - rossz rendőr" játszmára. A séma szerint a vallatás során a jó rendőr kommunikál valamilyen elégséges szinten, a másik viszont eleve büntet. A delikvens - mivel az előbbi nem büntet, hajlandó neki köpni. A mi helyzetünkre vonatkoztatva: hangos morgás nélkül elfogadja a silány tájékoztatási teljesítményt is. (MG)

Kapcsolódó: Koronavírus: nehezen magyarázható furcsaságok a magyar adatközlés körül link

Régebbi hírforrás(ok): Hogyan lehet a megértés terhét a használóról levenni? link Téma és réma - örökzöld felvetés, vagy megtanuljuk a különbséget? link Tájékoztatásminőség - információ vagy dezinformáció? link Aktív és passzív ködösítés - mi mennyi? link Információ-visszatartás téma a KIT-en: link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról