Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2023



 


KIT hírlevél: 2023/41., nov. 22.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Ezért nem elég csak a könyvtárosok kreativitása és szellemi erőire támaszkodni
* * * Közösségimédia-trendek és gyakorlatok - MIBE-klub, nov. 29. * * *
Genti közkönyvtár - a turistákat is szolgálják
Mikor szervezed ki könyvtárad tájékoztató szolgálatát?
Különbség árulkodás és segítségkérés között - érzékenyít a Halis-könyvtár
Háború, szex, klímaválság - mi a teendő, ha a gyerek kérdez?
Így segítheti a könyvtár a magántanuló diákokat (olvasóink szavazatára)
Könyvtári kereső, aminek használatát nem kell tanítani?!
Közösségi szerelőműhely 3. - A tevékenység dokumentálása
Ennyit keresnek a könyvtárosok New York-ban - így lehet még több a bér (olvasóink szavazatára)
Felújították a várpalotai könyvtár épületét és környezetét
Elkészült az Új Magyary Zoltán Tudásközpont Tatán
7 éve cipődobozoznak a Csorba-könyvtárban
Megkérdeztük: Közösségi szerelőműhely (repair café) - könyvtárban?
A holodomorról nyitottak kiállítást
A Debreceni Református Kollégium Nagykönyvtára - patinás

Praktikus

A YouTube jelezni fogja a MI-tartalmakat
Bűvészkedés a mozgásokkal a MI segítségével
Folyamatábra; gyorsan, könnyen, ingyen

Kisszínes

Újabb könyvtár hotel - kicsit másképpen
Nem tanítja meg a gyerekeit írni és olvasni - nem hisznek a hagyományos tanítási módszerekben

Információforrások

Bemutatták a folyamatosan bővíthető online PR Szótárt


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Ezért nem elég csak a könyvtárosok kreativitása és szellemi erőire támaszkodniFEL

A könyvtárpolitika, a könyvtári programok és szolgáltatások fejlesztése mögött a hagyományos modellben kizárólag a könyvtári alkalmazottak kreativitása és szellemi erői állnak. A szolgáltatások a könyvtár, a könyvtárosok és az intézményi prioritások és igények (szinte kizárólagos) figyelembevételét tükrözik, értékelésük pedig egy "házon belüli" tevékenység, amelynek fő eszközei a részvételi a statisztikák, a kitöltött kérdőívek és a forgalmi statisztikák. Ezek az értékelési eszközök nem jelzik azonban a közösség valódi, őszinte, átgondolt reflexióit a könyvtár működésével, a szolgáltatásokkal, a programokkal kapcsolatban.

A közösségvezérelt szolgáltatásfejlesztés ezzel szemben a közösséggel való együttműködésre fókuszál: kapcsolatok és partnerségek építése, konzultáció a közösséggel - ez a modell alapja. A közösség szükségleteinek megértése úgy, ahogy ő artikulálja és priorizálja azokat - ez alapvető fontosságú minden fejlesztéshez.
A közösségvezérelt megközelítés biztosítja, hogy a nem könyvtárhasználók, illetve a társadalmilag kirekesztett közösségi tagok ugyanúgy reprezentálva legyenek a könyvtári tervezés, a szolgáltatások és a működésfejlesztés tekintetében, mint a könyvtári tagok és a közösség fő sodrába tartozó emberek.

A demográfiai, társadalmi trendek és a könyvtárhasználat összefüggéseinek megértése a közösségvezérelt modellben is fontos, mert segítik a könyvtárosokat abban, hogy jobban megértsék a helyi közösség gazdasági, pénzügyi helyzetét, s meglássák, kik azok, akik nem jelennek meg a könyvtári statisztikákban vagy a felmérések adataiban. A hagyományos módszerekkel őket nem lehet elérni és nem lehet megkérdezni sem. Az egyetlen működő módszer, ha a könyvtáros a könyvtárból kilépve, a közegükben találkozik a közösség tagjaival, ahol jól érzik magukat.


* * * Közösségimédia-trendek és gyakorlatok - MIBE-klub, nov. 29. * * *FEL

A Magyar Információbrókerek Egyesülete klubjának vendége: Szabó Edit Ditte, digitális marketing szakértő
2023, nov. 29. (szerda), 17.30, Budapest, Stex-ház
A beszélgetés során bemutatásra kerülnek a legnépszerűbb közösségi média platformok (Instagram, TikTok, Facebook és YouTube) idei és várható trendjei. Lesz néhány érdekesebb gyakorlati és példa és rendszerfunkció is, amit érinteni fogunk!

A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Itt jelentkezhetsz: link


Genti közkönyvtár - a turistákat is szolgáljákFEL

A 2017-ben átadott genti közkönyvtár link (De Krook) a turisták által leginkább látogatott körzet szélén található. Olvasóterméből pazar kilátás nyílik a közeli csatornára és partján álló középkori házakra. A bejárati szinten a fogadópulttal szemben 3d-s, interaktív makett-asztal mutatja be a belváros nevezetességeit. Hasonló, mint a sok helyen látható, vakok által is kitapintható makett, ám itt a kiválasztott neves épületek világítani is kezdenek. Emellett az asztal kis képernyőin adatok is olvashatók a kiválasztott épületekről. - A fotókat ld.: link .

Hírforrás: KIT-információ
2023. november 22.  • Továbbküldöm a hírt

Mikor szervezed ki könyvtárad tájékoztató szolgálatát?FEL

Az autóúton Carl Sagan műveiről beszélgettem a ChatGPT-vel - mondta Papp Gábor, aki előfizetéses szolgáltatásként Sagan-műveken is tanult mesterségesintelligencia-asszisztensét hívta segítségül vezetés közben. A gépi asszisztens meghallgatta a hanggal feltett kérdést, majd válaszolt az előzetesen "általa" "beolvasott", majd feldolgozott szöveges anyagok alapján.

Ez két lépést feltételez:
1. A könyvtáros is várhatóan egyre gyakrabban szembesül a használói elvárással: az olvasó X dán nyelvű könyvet magyar nyelven szeretné meghallgatni (egyszerűbb esetben nem hexameterben). Azaz: a könyvtáros hasson oda, hogy legyen ad hoc elérhető az - akár többszörösen is - konvertált dokumentum.
2. További lépés, hogy ha a könyvtáros sem érhető el, a szolgáltatás akkor is működjön, legalábbis valamilyen szinten.
A minőségi paraméterekben mi is és a használó is kész az alkura. Ahogyan a Google nem mosolyog a használóra - a jó könyvtárossal szemben - viszont milliószor több forrásban keres és ad választ, még ha csak egyszerűbb kérdésekre is. A mesterséges intelligencia ebben is tovább lép...

Papp Gábor a KIT és az Ady Endre Művelődési Ház és Könyvtár (Nyergesújfalu) ChatGPT és könyvtár online rendezvényének vendége lesz januárban.


Különbség árulkodás és segítségkérés között - érzékenyít a Halis-könyvtárFEL

Az utóbbi időben sajnos egyre többet hallani az iskolai zaklatás különböző formáiról, ezért a nagykanizsai Halis-könyvtár link is fontosnak tartja, hogy a saját hatáskörünkön belül felhívják a figyelmet erre a jelenségre.

A bibliotéka lehetőséget kapott, hogy a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány NEMECSEK Programjának plakátját kinyomtassák és kihelyezzék a gyermekkönyvtárba. A programot azért hívta életre a szervezet, hogy segítsék a gyermekek védelmének ügyét, hogy mindenki megtudja azt, mit kell tennie, ha egy gyereket bántanak, és hogyan lehet megelőzni, legyen szó óvodáról, gyerekotthonról, sportegyesületről vagy akár egy önkormányzatról.
A gyerekvédelmi útmutatók és a hozzájuk kapcsolódó képzések hatékonyan segítik a biztonságos működést. Az a céljuk, hogy többet egyetlen gyereknek se írják kisbetűvel a nevét, mint Nemecsek Ernőnek. A felnőttek pedig idejében észrevegyék, ha egy gyereknek a közösségben nagyobb figyelemre van szüksége.

Szabó Eszter gyerekkönyvtáros elmondta: a plakát mellé pedig olyan ifjúsági regényeket és szakkönyveket választottak, mely nemcsak a fiataloknak segíthet, hanem a szülőknek és pedagógusoknak is hasznos információval szolgálhat.


Háború, szex, klímaválság - mi a teendő, ha a gyerek kérdez?FEL

A könyvtárnak szerepe van a szabad, biztonságos és valósághű tájékoztatásban, csökkentve ezzel a traumák kialakulásának, a manipulációs áldozattá válásnak, vagy egyszerűen a butaságnak az esélyét. Még nagyobb súllyal esik latba a kérdés a gyerekekkel való kommunikálás esetén. (MG)

"Miért nem szabad beszélni arról, amire gondolni szabad?" - ez jellemzi legjobban a tabukat, amelyek rendkívül nagy károkat okozhatnak a gyerekekkel való otthoni és iskolai kommunikációban. Bár minden helyzetre nem tudunk felkészülni, bizonyos elvek mentén mégis kezelhetjük a "rázós kérdéseket". Márpedig rázós kérdésből, a gyerekeket nyomasztó ügyekből, fejleményekből nagyon sok van - nem mindegy, hogyan beszéljük át velük ezeket.

dr. Labancz Dániel klinikai szakpszichológus válaszol az alábbi kérdésekre:
Mit NE tegyünk, ha a gyerek kellemetlen témáról kérdez?
Mit tegyünk a kellemetlen kérdésekkel?
Miért probléma, ha egy gyerek nem kap választ?
Mit tehet a pedagógus? (Videón: 15 perc)


Így segítheti a könyvtár a magántanuló diákokat (olvasóink szavazatára)FEL

A magántanulóknak is szüksége van könyvtárosi segítségre. Az Egyesült Államokban már 4,3 millió diák tanul ebben a formában, és számuk egyre nő, emiatt a könyvtárakban is szükség van olyan erőforrásokra, amelyek kiszolgálják ezt a csoportot is.

Christina Giovannelli Caputo, a Library Services for Homeschoolers szerzője egyórás webináriumban adott tippeket a könyvtárosoknak, hogyan lehet bevonni a magántanuló és alternatív módon tanuló diákokat a közösségbe.
A webinár tartalma a következő részekre osztható:
- Magántanulási alapok: az Egyesült Államokban legális, de a szabályozás államonként változhat. Fontos hangsúlyozni a látogatóknak, hogy a könyvtár csak információt ad, jogi tanácsot nem.
- Hogyan kezdjük? Ha a magántanulók növekvő száma tapasztalható, akkor az intézményvezetéssel egyeztetve ki kell bővíteni a szolgáltatáskatalógust, és meg kell határozni, hogyan támogassuk a magántanulókat.
- Hogyan érjük el a tanulókat? Meg kell nézni a közösségi médiában a helyi magántanulói csoportokat, és programokat ajánlani nekik. Ajánlott irodalom, hogyan érjünk el közösséget: link .
- Információk: ha vannak a könyvtárban az oktatóknak külön olvasójegye, akkor a magántanároknak is érdemes adni. A könyvtár weboldalán is fel kell tüntetni a magántanulói információkat és a hasznos linkeket, sőt, közzé lehet tenni egy nyitott kérdőívet is, ami segít megválaszolni, hogy mire van még szüksége a közösségnek.
- Tanácsadó testület: érdemes, főleg az elején egy tanácsadói csoportot toborozni, mert segítségükkel ki lehet találni, hogy milyen programok, szolgáltatások induljanak, milyen források lehetnek hasznosak.
- Gyűjtemény: legyenek olyan könyvek is, amik éppen a magántanulókról szólnak. Mi érdekli a közösséget, mit javasol a tanácsadói testület? Érdemes ajánlott könyveket közzétenni a weboldalon is, és megismertetni velük a könyvtárt, pl. a kulisszák mögötti túrán vagy könyvesbusszal.
- Könyves és filmes események: tapasztalatok szerint a magántanulók nem akarnak könyvklubot, mert otthon egész nap olvasnak, viszont tetszett nekik a filmes kibeszélő, interkulturális programok. A sokat olvasó diákok nyitottak lehetnek könyves kihívásokra is.
- Programok: lehet akár piknikezős, játékos programokat szervezni nekik, kültéri csapatépítő eseményeket tartani, pl. jógázást, edzést, mini-olimpiát. De evégett érdemes megegyezni a közelben lévő parkfelügyelettel. Lehet ezenkívül közös jégkrémkészítés, művészeti alkotás készítés, LEGO-építés is.
- Események idősebb tanulóknak: a végzősök részére felajánlható a könyvtár báli helyszínnek. A szülők számára tartható kimenős este vagy könyvtári bemutató.
A teljes, angol nyelvű videó itt elérhető: link (ref.: Habók Lilla)


Könyvtári kereső, aminek használatát nem kell tanítani?!FEL

Tavaly írtuk... A könyvtári keresőt olyanná kell alakítanunk, amit nem kell tanulni, hanem átlátható, és tanulás nélkül is használható - mondta Balázs László a KIT-klub szakmai háttérbeszélgetésen. A mai olvasók ugyanis a tapasztalat szerint nem gondolják, hogy tanulniuk kellene a kereső használatát, és nem is igen áldoznának erre időt. Ha nem megy számukra elsőre a keresés - vagy legalábbis nem olyan könnyen, mint a Google-ben, inkább továbbállnak. A könyvtáros pedig hiába "erősködik" az információ fontosságának mibenlétét hangoztatva, a használók nem teszik be lábukat egy általuk nagyon nyűgösen használható intézménybe.

Mindez miatt - és a "ha a hegy nem megy Mohamedhez..." elvet figyelembe véve - a katalógusban való keresést kell élménnyé tenni. Ez ugyanis sokkal olcsóbb és kivitelezhetőbb, mint minden lehetséges használót megtanítani a számára bonyolult katalógus használatára.

És nem is kell a könyvtáraknak nulláról indulniuk. Az alternatív "katalógusszolgáltatók" - Google, Moly.hu, Netflix, sőt, a Szépművészeti Múzeum katalógusfala stb. - számos könnyítést, illetve élményszerű kiegészítő szolgáltatást kínálnak, pl.:

Iskolai és szakkönyvtárban... Apropó nélkül nem hatékony a katalógushasználat. Diákok, hallgatók képzése során számukra életszerű helyzeteket kell kínálni, amelyben a használó érdekelt a megoldásban - jelezte Hajnal Ward Judit

Közkönyvtárban... Hogyan lehet a "Kérek valami jót!" igényre válaszoló könyvtárosi funkciót katalógusra alkalmazni? A szórakoztatási funkció fontosabb, mint a szakkönyvtárban, mert alapvetően nem elgondolkodtatni kell az olvasót. Jó példa erre a Szépművészeti Múzeum hatalmas fali képernyő-katalógusa - mondja Balázs László. A közkönyvtárban ilyennel lehet versenyezni a használó idejéért.

Szintén segít, ha a katalógus
- kiegészül discovery szolgáltatással (segítségével a könyvtár helyi kínálata mellett külső források is együtt kereshetőek), vö.: a FSZEK fejlesztési projektje, hasonló külföldi: link ; prezentáció a témában: link ):
- olvastat egy keveset, pl. könyvismertetésekkel, -kritikákkal
- a használó is tehet hozzá, pl. véleménye megosztásával
- folyamatosan ajánl a használó érdeklődési köre szerint (pl. hasonló olvasmányok listája).

Mindezeket a feladatokat a nagy ráfordítások miatt nem lehet szórványosan kialakítani könyvtárban, ehelyett elsősorban országos lefedésű projektet érdemes indítani, amennyiben van akarat e használószerző és -megtartó igény kielégítésére.

Hírforrás: KIT-összeállítás
2023. november 22.  • Továbbküldöm a hírt

Közösségi szerelőműhely 3. - A tevékenység dokumentálásaFEL

A Repair Together link önkéntes szervezet által ösztönzött belgiumi közösségi szerelőműhelybe látogatva feltűnt, ahogyan a tevékenységet dokumentálják. A használók űrlapot töltenek ki, mely
- saját adataikat,
- a javítandó tárgy kategóriáját, márkáját, állapotát,
- a javító véleményét (javítható-e vagy sem) és az önkéntes javító nevét, a javítási tevékenység rövid leírását, illetve annak eredményét tartalmazza.

Az ügyfelek aláírásukkal igazolják, hogy elfogadják a repair café szabályzatát. Ezt a szöveget következő lapszámunkban közöljük. (MG)

Előző hírünk a sorozatban: link


Ennyit keresnek a könyvtárosok New York-ban - így lehet még több a bér (olvasóink szavazatára)FEL

New York az Egyesült Államokban az egyik legmagasabb bért kínálja a könyvtárosok számára. A cikk iskolai könyvtárosok, közkönyvtárosok és felsőoktatási könyvtárosok fizetéséről ad képet.
Iparági szempontból a következő megoszlás mutatkozik a New York-i könyvtáros fizetésben (évente, fejenként, átlagban):
- A felsőoktatási intézményekben dolgozók keresnek legtöbbet. Évi átlag 78 ezer dollárt.
- Az általános és középiskolai könyvtárosok bére átlagosan közel 76,9 ezer dollár.
- A helyi kormányzatok könyvtárosai (iskolák, kórházak kivételével) közel 75 ezer dollárt kapnak.
- Az információs szektorok könyvtárosai keresnek a felsoroltak közül a legkevesebbet, 62,8 ezer dollárt keresnek.

New York egyes területein a következőképp alakulnak az éves fejenkénti átlagfizetések a könyvtári (és médiaspecialista) területen, a Munkaügyi Statisztikai Hivatal 2021-es adatai szerint:
- New York-Newark-Jersey City-ben foglalkoztatnak a legtöbb könyvtárost 10,5 ezer fővel, és az átlagbér is itt a legmagasabb évi 80,5 ezer dolláros összeggel.
- Kingston összesen 110 főt foglalkoztat, de ez a terület végzett a fizetési listában a második helyen 70,1 ezer dolláros összeggel.
- Glens Falls 70 könyvtárosa kapja a legalacsonyabb fejenkénti átlagfizetést az összehasonlítás szerint, méghozzá 55,2 ezer dollárt.

Iskolai könyvtárosok bére:
Az iskolai könyvtárosok és a tanárok 2018-tól 2022-ig 7,5 százalékos béremelést kaptak az Egyesült Tanárok Szövetsége (UFT) közreműködésével. A bérezés figyelembe veszi a tapasztalatot és a képesítéseket.
Amerika legtöbb államában kötelezően előírt a tanári végzettség az iskolai könyvtárosok számára, és emellett a könyvtáros végzettség. Ehhez adódnak hozzá a további, bért növelő képesítések. Éves terv mentén nőnek a bérek. Bővebben az iskolai fizetésekről: link

Közkönyvtárosok bére:
Az állam különböző közkönyvtárai maguk határozzák meg, hogy milyen könyvtárosi fizetések érvényesek intézményükben. A testület figyelembe veszi a kvalifikációit és releváns tapasztalatokat. A fizetés előre meghatározott lépcsős rendszer szerint nő, szintén az elvégzett képzésekkel. A New York Public Library például extra juttatásokat is ad: link

Felsőoktatási könyvtárosok bére:
A State University of New York (SUNY) a bérek meghatározásához a United University Professions (UUP) által kiadott fizetési útmutatót használja. Ebben az egyetemi szakemberek bére megtalálható (2015-2021 közt: link ). Más egyetemek egyéb struktúrát követnek.
Minden intézménynek meg vannak határozva a fizetésemelési lépései. A kezdéskor kapott fizetés meghatározza a további fizetésemelési százalékot. A tenure (állandó kinevezés) biztosítja az állami szakemberek munkahelyi biztonságát, és befolyásolja fizetésüket és juttatásaikat. A felsőoktatási könyvtárosok is dolgozhatnak a tenure megszerzésének követelményein. Itt van például az NYU saját irányelveinek gyűjteménye: link . Minden kar saját követelményeket tervez az irányelvekkel összhangban.

Összességében az látszik, hogy minden terület előre tervez a fizetésemelésekkel. Ennek előre jól ismert formája van. A fizetésemelés a tapasztalat és a képzettség növekedésére épít, mivel ezekkel a könyvtáros egyre több értéket tud teremteni a munkahelye számára. (ref.: Habók Lilla)


Felújították a várpalotai könyvtár épületét és környezetétFEL

Campanari-Talabér Márta, Várpalota polgármestere: - Megtörtént a nyílászárók cseréje, új a főbejárat, megtörtént a homlokzat és a tető hőszigetelése, újak a vizesblokkok és minden burkolat. A 136 millió forint pályázati forrást önkormányzatunk 200 millió forinttal egészítette ki, nyugodtan mondhatom, hogy szinte minden szabad forintunkat a könyvtár befejezésére fordítottuk - fogalmazott a városvezető, majd hozzátette, az épület megújulása magával hozta a környezet megszépítésének igényét is. Az épület előtt új parkot alakítottak ki, ami igazán méltó lett nemcsak a könyvtárhoz, hanem arra is, hogy befogadja Borbás Tibor Krúdy emlékére című bronzszobrát, ami a művelődési központ mellől került át a könyvtár bejárata elé.

- A könyvtár [Krúdy Gyula Városi Könyvtár link ] nem a könyvek tára, hanem egy élő, interaktív és izgalmas kulturális helyszín. A múlt, a jelen és a jövő egy földrajzi helyre való összesűrítése. Ezért dolgozunk, ezért nem hagytuk abba a szakmai munkát sem a világjárvány, sem az energiaválság, sőt, még a költözés dandárja idején sem, hiszen nem tehetjük meg, hogy egy jövőre 70 évessé váló intézményt teljesen szabadságra küldjünk. Nem is tettük sosem - hangsúlyozta Budai László, a Krúdy Gyula Városi Könyvtár vezetője, majd körbevezette az érdeklődőket a Szent István úton található intézmény megújult tereiben.


Elkészült az Új Magyary Zoltán Tudásközpont TatánFEL

A műszaki átadás körülbelül egy hónapig tartott, végül november 16-án zárult le. Michl József, Tata polgármestere elmondta: gyönyörű új helyet hoztak létre, ahol a gyerekeknek egy fantasztikus kis paradicsomot kaptak.
- Egészen más hangulatú új könyvtárunk lesz, egy új hangulatú helyen. Modern körülmények között egy nagyon hangulatos, kedves csábítása lesz a könyvtárunknak, amit egyben tudásközpontnak is hívunk, aminek megtöltésében számítunk Önökre is - mondta a rendezvényen résztvevő óvodai dolgozóknak.

Mint arról korábban beszámoltunk: a tatai Móricz Zsigmond Városi Könyvtárat 1949-ben alapították, 1961 decemberében a művelődési központ épületébe költözött, ahol 440 négyzetméter alapterületen egy korszerűen felszerelt felnőtt könyvtár, és egy 90 négyzetméteres, 11 ezer kötetes gyermekrészleg várta az olvasókat. Önálló gyerekkönyvtár 1995-ben került ugyanebbe az épületbe.
Mára a Magyary Zoltán Művelődési Központ állapota annyira leromlott, hogy a városi könyvtár költöztetése elengedhetetlen.
Az új könyvtár hasznos alapterülete a jelenlegi 715 négyzetméterről 1141 négyzetméterre nőtt a fejlesztésnek köszönhetően. A tudásközpont foglalja majd magába a közösségi felsőoktatási képzési központot is, aminek a fő része a Piarista rendházban van, továbbá a továbbképző központot is, ami mindkét helyszínen fog működni. Itt is lesznek majd továbbképzések.


7 éve cipődobozoznak a Csorba-könyvtárban FEL

A könyvtár életében is hagyománnyá vált a Jobb adni, mint kapni című cipődoboz-akció. Ezt a közmondást akkor értjük meg igazán, amikor felnövünk, a mosoly és öröm az arcokon már sokkal többet jelent számunkra, mint egy ajándék.
A cipősdoboz-kezdeményezések már nagyon régóta az életünk részét képezik, főleg karácsonykor, amikor egy-egy intézmény rászoruló gyermekek számára gyűjt ajándékokat. A Csorba Győző Könyvtárnál is hagyománnyá vált ez az akció, amelyről Csobán Lászlóval, a CSGYK munkatársával beszélgettünk.

- 2016-ban vette kezdetét nálunk ez az akció, de célzottan csak 2017-ben kezdtük el a kezdeményezést, amikor a Facebookon belefutottam a Kémes az Ormánságért Egyesület felhívásába, akik cipősdoboz-ajándékokat gyűjtöttek - mesélte Csobán László, aki kezdetek óta motorja ennek az akciónak.
- Rákérdeztem, hogy küldhetünk-e mi is, ők természetesen igent mondtak. És igazából így indult el a könyvtár cipősdoboz-akciója. Abban az évben 120 cipősdoboz gyűlt össze. A legtöbb doboz, összesen 467 darab, 2021-ben érkezett. A tavalyi évben pedig a labdarúgó-világbajnokság miatt focilabdákat is gyűjtöttünk a gyerekeknek.


Megkérdeztük: Közösségi szerelőműhely (repair café) - könyvtárban?FEL

A megkérdezésre kapott válaszok megoszlása:
6 - Sokkal inkább alapszolgáltatásainkkal kellene foglalkoznunk
4 - Igen! - Jó lehetőség új használók megnyerésére
6 - Divat... Majd elmúlik
11 - Igen, a fenntarthatóságban mutat példát és segít
2 - A legrászorultabbakat támogathatjuk vele.
Úgy tűnik a felsorolt lehetőségek közül a fenntarthatóság szempontja ragadta meg a válaszadókat. 5x többen tartották fontosnak ezt, mint a szociális szempontot. A fenntarthatóság "híveivel" közel megegyezik a szkeptikusok tábora: akik divatnak vagy inkább tehernek tartják a Magyarországon még nem is ismert, sok külföldi könyvtárban rendszeresen tartott gyakorlatot. Mindez ábrán szemléltetve: link . (MG)


A holodomorról nyitottak kiállítástFEL

A Rutgers Egyetem Douglass Könyvtárában található Holodomor Kiállítás november 10-től december 4-ig tart, és az Amerikai Ukrán Női Liga (UNWLA) rendezte.

A kiállítás célja a Holodomor, a Nagy Ukrajnai éhínség 90. évfordulójának emlékére szolgál, tényekkel, képekkel és könyvekkel a kijelzőkön. Az UNWLA küldetése szerint a Rotundában található 78 poszter Ukrajna akkori és jelenlegi állapotára hívja fel a figyelmet. A Mabel Smith Douglass Szobában lévő három vitrin további információkat mutat be, például híradásokat, tudományos könyveket és határozatokat a Holodomor népirtásként való elismeréséhez.
A kiállítás részeként a Livingstonon filmvetítés és Victor Rud, JD előadása is szerepel, amely a "Moszkva okozta éhezés Ukrajnában (1932-1933) - Miért, hogyan és miért?" címet viseli.

A Holodomorral - ukrán nép elleni genocidális éhínség kiszabásával - Sztálin célja 1932-33-ban az önálló gondolkodású ukránok megbüntetése volt. A meghaltak számát a tudósok becslései szerint 3,5 és 7 millió közöttire teszik, a népesség 13,3 százaléka vesztette életét a Holodomor idején. (ref.: ChatGPT, MG)


A Debreceni Református Kollégium Nagykönyvtára - patinásFEL

- A könyvtár feladata már évszázadok óta a református hagyományok átadása, a szellemiség továbbörökítése. Ennek megfelelően az állomány jelentős része vallási és teológiai témakörbe tartozik, de rendelkezünk számos különgyűjteménnyel is - avatott be minket Gáborik Judit a könyvtár olvasótermi munkatársa. Hozzátette, hogy kiemelkedő még az RMK-gyűjtemény (Régi Magyar Könyvtár) és a Kézirattár, ahol egykori kollégiumi diákok, mint például Fazekas Mihály, Kölcsey Ferenc, Arany János eredeti kéziratai találhatóak meg.
Jelentős a hírlapgyűjtemény, amely Debrecenben egyedülálló, mert helyi és megyei lapok, valamint egyházi hetilapok és folyóiratokon kívül más felekezetek orgánumai is megtalálhatók.
A régi könyvek és muzeális értékű dokumentumok mellett kortárs szak- és szépirodalom is jelen van, melyek között fellelhetőek angol és német nyelvű művek is.

- A Református Kollégium híres diákjai közül Csokonai Vitéz Mihálytól Ady Endréig és Szabó Lőrincig sokan megfordultak a könyvtárban. Az egyetemi oktatók egész sora kutatta a forrásainkat, hogy a meghatározó jelentőségű tudományos műveik alapjául szolgáljon: id. Révész Imre, Varga Zsigmond, Erdős Károly, Bán Imre, Julow Viktor - osztotta meg velünk Oláh Róbert tudományos főmunkatárs.




Praktikus

A YouTube jelezni fogja a MI-tartalmakatFEL

A mesterséges intelligencia elterjedésének egyik nagy problémája az embereket megtévesztő, hamis médiatartalmak létrehozása. A YouTube-nál felvették a kesztyűt, és különféle leleplező és jelző módszerek kidolgozásába kezdtek.

A mesterséges intelligenciát ma már képtelenség megállítani, sőt teljesen száműzni a médiából, emiatt legalább figyelmeztetni kell a nézőket, nehogy becsapják őket az MI által generált tartalmak. A YouTube már a közeljövőben is lépéseket tesz ennek érdekében - jelentette be a szolgáltatás két termékért felelős alelnöke, Jennifer Flannery O'Connor és Emily Moxley egy blogbejegyzésben.

Az ezzel kapcsolatos munkát nemrég kezdték, de egyre fejlettebb módszereket kínálnak majd, ahogy a csapat egyre többet tanul. A blogbejegyzésben felvázolnak néhány módszert, amelyek segítségével a videóplatform észleli az MI által generált tartalmakat, és figyelmezteti a felhasználókat rá, hogy felelősségteljesen tudják használni.
Az elkövetkező hónapokban olyan frissítéseket vezetnek be, amelyek tájékoztatják a nézőket, ha az általuk látott tartalom "szintetikus" - például egy mesterséges intelligencia által generált videó, amely valósághűen ábrázol egy olyan eseményt, amely meg sem történt, vagy olyan egy tartalom, amelyen valaki olyasmit mond vagy tesz, amit valójában nem tett meg.


Bűvészkedés a mozgásokkal a MI segítségévelFEL

Generatív AI és pózszerkesztő művészek, illusztrátorok, képregényrajzolók számára kínál lehetőséget a Krita - az egyik legjobb ingyenes digitális rajzoló és festőprogram - új pluginja. A pluginnal szintet lépett a Krita az AI technológia és a pózszerkesztő eszközök bevonása által. A megoldás nem csak a kreativitást gyorsítja fel, hanem a munkafolyamatokat is megkönnyíti, új lehetőségeket teremtve a digitális festészet világában.

A Krita már eddig is híres volt rugalmasságáról és felhasználóbarát felületéről. Támogatja a rétegeket, vektoros alakzatokat, és bőséges ecset- és szűrőválasztékot kínál, ami különösen előnyös a digitális festészet és képi alkotások terén.

Krita program: link
Krita AI diffusion plugin: link


Folyamatábra; gyorsan, könnyen, ingyenFEL

A draw.io ingyenes alkalmazás folyamatábrák készítésére is. Használható online, letölthető változatával, illetve plugin formájában is.

Magyar nyelvű használati útmutató: link
Angol nyelvű oktatóvideó: link .




Kisszínes

Újabb könyvtár hotel - kicsit másképpenFEL

Az USA-beli San Antonioban található Hotel Emma link halljában kétszintes söröző és könyvtár várja a látogatókat. Panorámaképek a forráslinken.

Régebbi hírforrás(ok): Hotelkönyvtár -- Amerikában egész láncok vezették be, Magyarországon Orosháza link

Nem tanítja meg a gyerekeit írni és olvasni - nem hisznek a hagyományos tanítási módszerekbenFEL

A brit házaspár nem éppen szokványos módszereket választott a gyereknevelés terén - három gyerekük közül egyik sem jár iskolába, mivel a szülők nem hisznek a hagyományos tanügyi rendszerben. A Brightonban élő Adele és Matt Allen úgymond "szabadon tanítják" a gyerekeiket (a módszer angol neve unschooling, vagyis szó szerint iskolátlanítás), a 12 éves Ulyssest, a 8 éves Ostarát és a 4 éves Kait, és bevallották, hogy többek között nem tanították meg őket sem írni sem olvasni.

A házaspár már azelőtt elkezdett "takarékos és természetes" életmódot élni, hogy gyereket vállaltak volna, és amikor szülők lettek, egyszerűen ezt folytatták tovább. "Már a gyerekeink születése előtt belevágtunk a természetes életmódba, így ez csak egy természetes fejlődéssé vált, ami folytatódott, és minden döntésünket befolyásolni kezdte, miután először teherbe estem" - magyarázta Adele. A 39 éves Matt pedig hozzátette, hogy sem az egészségügyi sem a tanügyi rendszerben nem bíznak, ezért igyekeznek távol tartani ezektől a gyerekeiket. (...) Azt is elmondta, hogy bár párjával mindketten hisznek abban, hogy a gyerekeiknek joguk van beleszólni a saját életükkel kapcsolatos döntésekbe, ez még nem jelenti azt, hogy ne adnának nekik útmutatást. Adele szerint eddig csak pozitív hatásokat tapasztaltak a döntésükkel kapcsolatban, és bár sokan nem értenek egyet velük, ők nem bánták meg, hogy ezt az utat választották.

Ostara nemrég érdeklődni kezdett a varrás iránt, ezért az édesanya úgy döntött, vesz neki egy varrógépet, hogy azon tanulhasson. "Egyszerűen csak követjük az érdeklődéseiket. Ha például ki akarnak próbálni valamilyen klubot vagy csoportot, biztosítjuk nekik a lehetőséget erre" - mondta a nő. "A fiunk 10 éves volt, amikor elkezdett érdeklődni az írás és olvasás iránt. Egyszerűen fogott egy tollat és papírt, és teljesen magától megtanulta. Nem ragaszkodott hozzá, hogy mi tanítsuk" - tette hozzá. Bár nevelési elveik meglehetősen szokatlanok és ellentmondásosak, a szülők nem aggódnak amiatt, hogy a gyerekeik esetleg lemaradnának kortársaikhoz képest, és szerintük idővel mindent megtanulnak majd, amire szükségük van.




Információforrások

Bemutatták a folyamatosan bővíthető online PR SzótártFEL

Az Magyar Public Relations Szövetség rendezvényén Sós Péter János, a PR Szótár alapító-főszerkesztője ismertette a webes kiadványt. A szótár több mint 330 szócikket tartalmaz, 11 témában, a lobbytól a médián keresztül a márkázásig, és tisztába teszi a pr, a reklám és a marketing alapfogalmait is. A készítők nem titkolt célja volt egyrészt a szakszavak tisztázása, másrészt az egyetemisták és pályakezdők segítése az eligazodásban a kommunikációs szakmák nyelvezetében és a fordításban.

A kétnyelvű kiadvány - a szócikkek magyarul és angolul, a magyarázatok magyarul olvashatók - a SaaS (Software as a Service) alapú Pressonline CMS alkalmazásra épült. Szenes Gábor, a technológiai hátteret biztosító cég alapító-tulajdonosa azt mondta, hogy a platform révén a szótár könnyen szerkeszthető.

A szótár itt link található, a szójavaslatokat a prszotar@mprsz.hu címre várják.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról