Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Való-e könyvtárba a gyerekverés módszerével is foglalkozó könyv?

Igen, a szerzeményezés értéksemleges
Nem, csak minőségi szakirodalmat kínálunk
Egyéb, megírom: mikulasg@gmconsulting.hu
Igen, használóinknak tetszene
Nem, bár használóinknak tetszene
Nem, botrányt kavarhat a könyvtárban

KIT hírlevél évfolyamok

| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |
| 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
| 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
| 2005 | 2004 | 2003 | 2002 |

2017



 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2017/14., ápr. 5.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

700. KIT lapszám
A gyenge jelek és a hosszú farok - balgaság nem figyelni rájuk
Megmenthetnek-e bennünket a könyvtárosok az álhírektől? (olvasóink szavazatára)
Soha nem volt ilyen fontos a könyvtár - minden használó elsősorban online használó (olvasóink szavazatára)
Lehet-e felfelé nyalás nélkül könyvtárat vezetni? (felmérés)
A könyvtár-ügyfél kutató szempontja: legyen elérhető netes adatbázis a folyóiratcikkekről!
Végrehajtó vagy autonómiát támogató legyen az iskolai könyvtár?
Kölcsönözz ki egy könyvtárost! Szakdolgozóknak, Szegeden
Morzsák a CEU könyvtáráról
Zsugorodik a hazai felsőoktatás - mit is jelent ez az egyetemi könyvtáraknak?
A tudástermelés új útjai - ideje felkészülnie a szakkönyvtárnak
Szakcikkek forrás-adatbázisai is letölthetők már - a kamu ellen a tudományban
'A legkirályabb olvasó család' - a székelyudvarhelyi könyvtár családi kihívása
Kulturális törvény javaslata
Online konzultáció - könyvtárról kérdezik a hódmezővásárhelyieket
Mikor kezdődik a felmentési idő? - egy segédkönyvtáros esete

Analógiák

Milyen a könyvtári EU-s támogatások megtérülése?
Küldetés-korszerűsítés és a befogadó számára érthető, hiteles beszéd kell

Praktikus

Diktálj online! - Titkárnő, logopédus és megértő hallgatóság (videóval)

Kisszínes

Helyreállítják a könyvtár könyvállományt a tolcsvai kastélyban
Üzletláncok akciós újságjai, mint közszolgálati tájékoztató felület?
Milyen a te főnököd?
Saját könyvtára is lesz Kövér Lászlónak
Egy miniszteri biztos szerint meg kell tanítanunk a gyerekeinket kritikusan gondolkodni

Információforrások

Interaktív periódusos rendszer - egyelőre angolul
Hogyan inspiráljunk tanerőket? - videók
1956-os online adatbázist mutatott be az OSZK


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé.



Hírek

700. KIT lapszámFEL

A kerek szám alkalom lehet az áttekintésre. Néhány tény:
1. A KIT 2002-es indulása óta közel 21.000 hír jelent meg benne, adatbázisa a legnagyobb kurrens magyar könyvtári és információs forrás
2. Míg kezdetben alig volt benne saját tartalom, mostanra 10 körüli a szám, bele értve a referált anyagokat is (referálásról bővebben: link )
3. A KIT-et kb. 2400-an rendelik meg, mely legjobb sajtóelérés a hazai könyvtárügyben
4. A magánpénzből megjelenő KIT-et jelenleg 4 fő önkéntes szerkeszti
5. A KIT interaktív: az utóbbi 5 évben 533 szavazással dönthettek az olvasók a következő hétre referálandó cikkről, illetve mondhattak véleményt aktuális kérdésekben (az utóbbiról bővebben: link )
6. Eddig 261 db képgalériánk jelent meg a KIT portálján, hogy ötletekről ne csak szóban, hanem képpel is tájékoztassunk
7. A KIT saját fórumokat is szervez, a vándorgyűlések ideje alatt a Kávéházi szekcióban aktuális témákban nyújt 50-50%-ban frontális és interaktív diskurzus-lehetőségeket.
A KIT céljai:
- Az információs és könyvtári szakmán belüli horizontális kommunikáció gerjesztése
- Új, szokatlan gondolatok felvetése, továbbgondolása, megtárgyalásuk serkentése
- Az információs és könyvtári, valamint más szakmák közötti határok gyengítése, átjárók keresése.
Ez alkalomból a KIT köszönetet mond olvasóinak, illetve kitartó munkájukért jelenlegi és korábbi szerkesztőinek, és mindazoknak - közel hetven szakember -, akik kritikus és segítő észrevételeikkel támogatják munkáját. (MG)

Hírforrás: KIT-információ
2017. április 05.  • Továbbküldöm a hírt

A gyenge jelek és a hosszú farok - balgaság nem figyelni rájukFEL

A 20. század elején egy városi közlekedésben sikeres New York-i milliomos végrendeletében meghagyta: minden vagyonát a lóvasútba kell fektetni. Nem nehéz kitalálni, hogy utasítását követve az örökösei gyorsan elszegényedtek. - Ezt - utólag - mi is belátjuk.
Könnyű észrevenni azokat a jelenségeket, amelyeket körülöttünk már nagyon sokan látnak. Ezeket követve olyan döntéseket hozhatunk, amilyeneket a többiek is. E követő magatartás aligha vezet komolyabb sikerre, versenyelőnyről meg ne is álmodjunk. Arra akkor van esélyünk, ha a proaktivitás útjára lépünk. Igen; ez divatkifejezés már 10-15 éve a szakmánkban is. Azért csak divat, mert a gyakorlatban még nemigen állt módunkban alkalmazni. Ehhez ugyanis az kell, hogy akkor észleljük az idők jeleit, amikor azok még csak csíráiban - gyenge jelként (weak signal) link - mutathatók ki. A kutatók, stratégák és hírszerzők is ezekre a korai figyelmeztetésekre (early warning) figyelnek.
Könyvtáros füleknek azonban talán ismerősebb a "hosszú farok" jelensége. Na jó, talán nem ezzel a Chris Anderson által bevezetett kifejezéssel link , annak ellenére, hogy maga a könyv 10 éve ott áll a nagyobb könyvtárak polcain link . Ez az információs eloszlásfüggvény nem csak azért érdekes, mert a könyvtárak ennek köszönhetik létüket - tudniillik, hogy nem csak a sikerkönyveket kínálják, hanem a rétegigényeket is igyekeznek szolgálni - hanem mert a szolgáltatói piacon a sikerhez mindkettőre szükség van link .
Ha tehát a jól kivehető történések mellett a döntéshozatalban nem vesszük figyelembe a mások által kevésbé látott gyenge jeleket, melyek a hosszú farok elnyúló szakaszán - vö.: "futottak még" - találhatók, akkor nem lesz időnk felkészülni a későbbi változásokra. Amikorra a gyenge jelek már jól láthatóvá, mindenki által észlelhetővé erősödnek.
A gyenge jeleket jellemzően az edzett szeműek, kutató hajlamúak észlelik. A gyenge jelek - akár pl, a figyelemfelhívó jelentőségű, kis mintás, nem reprezentatív KIT-felmérések - bizonytalanok: nem mindegyikből lesz trend. De lehet, hogy csak észlelési hiba. Érdemes kételkednünk bennük, ám bölcsen tesszük, ha további vizsgálat alá vetjük őket. Nem mellesleg sok felfedezés is ebből az intellektuális kihívásból, a gyenge jelek alaposabb vizsgálatából született (penicillin, mikrohullámú sütő stb.). A gyenge jelek nem keresése, lebecsülése, figyelmen kívül hagyása tehát stratégiai hiba. Mint gyakran kiderül környezetünkben is.
Ha a New York-i lóvasutas városi közlekedésben tapasztalt végrendelkező felfigyelt volna a belső égésű motorokban rejlő lehetőségre, örököseinek meséje is tovább tartott volna. (MG)


Megmenthetnek-e bennünket a könyvtárosok az álhírektől? (olvasóink szavazatára)FEL

Könyvtárak és egyetemek egymással karöltve próbálják megtanítani a felhasználókat a hamis hírek felismerésére.
A probléma leginkább onnan ered, hogy nem igazán tudunk különbséget tenni hír és hír között. A hamis hírnek vagy nincs valóságalapja, vagy tartalmazhat félrevezető információt, féligazságot is.
A könyvtáros a legalkalmasabb személy a hamis, vagy félig igaz hírek beazonosítására. Ezért is fontos eleme a könyvtáros képzésnek a digitális felkészültség és a kritikai gondolkodás megléte.
A Harvardon jóhiszeműen kiadtak egy tájékoztatót, mely hamis híreket tartalmazó weboldalakat nevezett meg. Sajnos olyan oldalakat is említettek, melyeknek szatirikus tartalmuk miatt nem lett volna helyük a listán.
Az együttműködésre kiváló példaként említhetjük:
- a Michigani Egyetemen tantárgyat indítanak, mely a hamis hírek felismerésével foglalkozik
- a CRAAP teszten [link ] keresztül az adott kritériumokat felhasználva győződhetnek meg az olvasók a hír valóságtartalmáról
- az Amerikai Könyvtárosok Szövetsége kampányának jelszava: "A hamis híreknek nagyon is valós a következményük"
- könyvtárosok részvétele a természettudományi órákon, ahol a félreinformáltságot / a valóságalapot nélkülöző hírek beazonosítását vitathatják meg a diákokkal. (ref.: Nagy Marianna)


Soha nem volt ilyen fontos a könyvtár - minden használó elsősorban online használó (olvasóink szavazatára)FEL

Az Arizonai Állami Egyetem a következő években több mint 100 millió dollárt fog költeni a könyvtárai felújítására és újragondolására. Két évre bezár a Hayden Könyvtár felújítás miatt, de eközben folyamatosan dolgozik a források kiterjesztésén és a szolgáltatások elérhetőségén. Nagyjából 26 ezer online hallgató számára, valamint azoknak, akik legalább egy online kurzust felvettek az egyetemen. Az igazgató, Michael M. Crow így nyilatkozott egy interjúban: "A könyvtárak még soha nem voltak ilyen fontosak. Az oktatási vállalkozásunk szerkezetének a logikájában teljesen központi helyet foglal el - középpontjában annak a gondolatnak, hogy azaz eszköz, amely a hallgatóinkat összekapcsolja bárhol is vannak." Az arizonai egyetemhez hasonlóan sok más intézmény is átgondolja a könyvtárak működését, látva az elektronikus források használatának növekedését. Továbbá a kávézók, a multimédia oktatótermek, a barkácsműhelyek és más tanítási, tanulási, kutatási terek keresettségét.
Az átszervezést ebben az esetben James J. O'Donnell klasszikafilológus vezeti, akinek legfőbb problémája, hogy mit kezdjen a 4,5 millió adathordozóval a gyűjteményben. "Itt az ideje felismernünk, hogy minden egyes felhasználónk elsődlegesen a gyűjteményünk online használója" - mondta. Tervei szerint csak egy nagyon szűk válogatás lesz található belőlük a fő emeleten, hogy a látogatók ahhoz férjenek könnyedén, amire szükségük van. Addig is a weboldal szerint link a könyvek az Amazon Prime szolgáltatáshoz hasonlóan lesznek majd kölcsönözhetőek a könyvtárból. Tervezik, hogy egy napra csökkenti a szállítási időt, és a jövően kipróbálják a drónos kiszállítás lehetőségét is. A felújított Hayden Könyvtár épületének tervezett nyitása 2019-ben lesz. (ref.: Habók Lilla)


Lehet-e felfelé nyalás nélkül könyvtárat vezetni? (felmérés)FEL

Lehet-e felfelé nyalás nélkül könyvtárat vezetni? - tettük fel a kérdést a múlt héten. A beérkezett, nem reprezentatív válaszok megoszlása:
17 Keresni kell a még elfogadható kompromisszumokat
11 Csak szakmai alapon szabad
12 Rá vagyunk kényszerítve
5 Semmi kényszer nincs, ésszerűek az elvárások
4 Egyéb válasz, megírom.
- A kapott adatok szerint a válaszadók több mint egyharmada hajlik még valamennyi kompromisszumra, 22% szerint ez is elfogadhatatlan. A válaszadók negyede külső körülményekre hárít: rá vagyunk kényszerítve. (MG)

Hírforrás: KIT-információ
2017. április 05.  • Továbbküldöm a hírt

A könyvtár-ügyfél kutató szempontja: legyen elérhető netes adatbázis a folyóiratcikkekről!FEL

Gazda István tudománytörténész, kandidátus, az OSZK-ban tartott előadásában elmondta, hogy a tudományos kutatók régóta vágynak arra, hogy legalább az 1946-tól kezdődően megjelent valamennyi hazai folyóiratcikkről készüljön egy netes adatbázis, amely lehetővé teszi, hogy a humaniorák és reáliák valamennyi közleményének bibliográfiai adata egy helyen legyen kereshető. Ennek alapjául szolgálhatna a Magyar Folyóiratok Repertóriuma, s folytatása 1978-tól, az Időszaki Kiadványok Repertóriuma és melléklapjainak digitalizált változata. De ez még nem elegendő, hiszen az adatbázist teljesebbé kellene tenni a Magyar Orvosi Bibliográfiával, a Magyar Mezőgazdasági Bibliográfiával, valamint a magyar műszaki folyóiratok cikkeit hosszú évek óta feldolgozó repertóriummal. Éveken át közölt cikkbibliográfiákat jó néhány periodika (pl. a Hungarológiai Értesítő), megérett az idő arra, hogy mindezeket végre együtt lássuk egy folyamatosan bővülő nagy retrospektív cikk-adatbázisban. És gondoljunk még a zenetörténetre, a sporttörténetre, a művészettörténetre, a régészetre és más szakmák könyvészeteire, amelyek most végre bekerülhetnének egy egységes rendszerbe. Aztán majd el kell gondolkozni azon, hogy mit is lehetne tenni az 1945 előtt készült szakbibliográfiák és repertóriumok egységes adatbázisba helyezése érdekében, pl. a MATARKA bővítésével.
Hogy mi mindent kellene feldolgoznunk, ehhez jó alapot nyújt Kertész Gyula összeállítása: link amelyet Borsos Attila folytatott: link


Végrehajtó vagy autonómiát támogató legyen az iskolai könyvtár?FEL

- tette fel a kérdést Dömsödy Andrea a Könyvtárostanárok Egyesületének konferenciáján link . A kérdésre nem könnyű válaszolni. "Az iskolai könyvtárak jelen állapota is azt mutatja, hogy a közoktatási rendszer nem tekint a pedagógusokra és a tanulókra sem autonóm, lényként. Ha egy rendszer megelégszik a rossz felszereltségű könyvtárral, kicsi terekkel, nem folyamatosan és tervszerűen fejlesztett állománnyal, a szakképzett könyvtárostanár hiányával, akkor az azt mutatja, hogy a rendszerben lévőknek nem kell önállóan gondolkodniuk, nem számít egyéni érdeklődésük, nem számít információs műveltségük, nem számít szövegértésük, nem számít önálló tanulási képességük szintje, nem lehetnek egyéni megoldásaik."
Táblázatokban vázolta fel link , milyen a végrehajtó ill. az autonóm hozzáállás az állomány, az igények és a könyvtárpedagógiai gyakorlat terén. Az állomány esetén pl.:
VÉGREHAJTÓ / AUTONÓM
- tankönyvek: nagy arányban tanulói tankönyvtár / széles választékban nyújtja, mint segédletet
- tartalmi összetétele: a tananyag szellemiségével, tartalmával megegyező / alternatívákat felmutató, a sokféleségre tudatosan törekvő
- szépirodalmi: kötelezők + klasszikusok / népszerűk is, sok kortárs, akár lektűr is
- mennyiség: sok azonos példány / sokféle forrás
- módszertani: feladatgyűjtemények, szöveggyűjtemények a tankönyv dúsításához / gazdag, sokféleségre, újdonságra nyitott.
Előadásának érdekes megjegyzése volt: ma nincs "rendes, nyilvános" statisztika arról, hogy hány iskolai könyvtár van az országban.


Kölcsönözz ki egy könyvtárost! Szakdolgozóknak, SzegedenFEL

Regisztráció után a könyvtár egy saját könyvtárost biztosít a hallgatóknak, aki válaszol a diplomamunkájukkal kapcsolatos kérdésekre, és a könyvrengetegben is eligazítja őket.
Kölcsönözz ki egy könyvtárost! Ezzel a furcsa szlogennel indította el legújabb kezdeményezését az SZTE Klebelsberg Könyvtár. Az intézmény programjához bármelyik szegedi hallgató csatlakozhat, aki segítséget szeretne kérni a szakdolgozatához. Az előzetes regisztráció után a könyvtár egy saját könyvtárost biztosít a hallgatóknak, aki válaszol a diplomamunkájukkal kapcsolatos kérdésekre, és a könyvrengetegben is eligazítja őket.
Részletek a videóban.


Morzsák a CEU könyvtárárólFEL

Úgy tűnik, a CEU mellett kiállók nemcsak magát az egyetemet tartják fontosnak, hanem könyvtárának is kisugárzó pozitív hatását is emlegetik, közvetett módon utalnak a többi könyvtár súlyos alulfinanszírozottságára:
"Ne feledjük, hogy a CEU könyvtára megszégyeníti a többi magyarországi egyetem könyvtárait, kapcsolatrendszere, nemzetközi beágyazottsága példamutató." Szemlékek)
"A CEU sikereiből mindannyian profitáltunk, a CEU elvesztése mindannyiunk vesztesége. Hol fogunk pl. hozzájutni ezentúl olyan könyvekhez vagy tanulmányokhoz, amelyek eddig a CEU könyvtárában elérhetők voltak? Az állami egyetemek nyomorkönyvtáraiban bizonyosan nem." Deák Dániel, Corvinus Egyetem


Zsugorodik a hazai felsőoktatás - mit is jelent ez az egyetemi könyvtáraknak?FEL

Miközben mindenki a CEU-ra figyel, hatezer hallgató eltűnt a felsőoktatásból.
Megjelent a friss statisztika az idei felsőoktatási jelentkezésekről: e szerint tavalyhoz képest eltűnt közel hatezer hallgató. Míg 2016-ben 111 219-en, addig idén mindössze 105 868-an jelentkeztek a magyar felsőoktatásba. Ez óriási esés, a kormány nem magyarázhatja ezt a beszakadást a demográfiai csökkenéssel.
Emlékeztetőül: az Orbán Viktor-Hoffmann Rózsa-tandem 2012-ben egyik évről a másikra, néhány héttel a jelentkezési lapok leadási határideje előtt gyakorlatilag kinyírta az államilag finanszírozott közgazdász- és jogászképzést, valamint számos társadalomtudományi szakot, miközben brutális mennyiségű pénzt vont ki az ágazatból, és a kormánypropagandán keresztül megállás nélkül ócsárolta a felsőoktatást. Ennek következtében 2013-ban csak 95 ezer diák jelentkezett egyetemistának.
Ez a 2013-as adat volt a mélypont: az elmúlt húsz év során soha ennyire kevesen nem jelentkeztek a felsőoktatásba, mint akkor. A kormány, miután óriási károkat okozott, valamelyest korrigálni próbálta rossz döntéseit, s ennek köszönhetően a jelentkezések aránya is javult. Az elmúlt évek lassú növekedési ütemét akasztják meg az idei jelentkezési adatok, ahol újra zuhanás látható.
A legnagyobb vesztes a gödöllői Szent István Egyetem. Ez ugyan az elmúlt években - a felsőoktatási autonómiát súlyosan megsértve és a Corvinus szenátusának ellenkezése dacára - megkapta a kormánytól a Budapesti Corvinus Egyetem budai kampuszát, azaz három kart, de ennek ellenére 22 százalékkal csökkent az ide első helyen jelentkező hallgatók száma. Meglepő, de nagyot (közel 14 százalékot) bukott a Budapesti Gazdasági Egyetem is.


A tudástermelés új útjai - ideje felkészülnie a szakkönyvtárnakFEL

Warren Bebbington, az ausztráliai Adelaide-i Egyetem alkancellárja szerint a manapság végző diákok nagy része képtelen arra, hogy felfedezze a valóban mély összefüggéseket. Az inga az oktatásban is vissza fog lendülni, s hamarosan újra nagyobb szerepük lesz az oktatóknak - véli Bebbington, aki 2013-ban bejelentette, hogy az egyetemén kevesebb nagy előadás lesz, viszont megnövelik a kiscsoportos képzések számát.
Bebbington szerint sok egyetem meg fogja tiltani, hogy az órákra a diákok laptopokat vagy okostelefonokat vigyenek be, s az oktatók feladata az lesz, hogy megtanítsák gondolkodni a fiatalokat. "Újra meg kell tanítani őket a jegyzetelésre és a lényeg kiszűrésére. 2030-ra az egyetemeknek a digitálisan rögzített előadások és online kurzusok mellé személyre szabott, tanárok vezette párbeszédeket kell szervezniük, s megtanítani a diákokat hatékonyan elemezni és érvelni."
Az amerikai Stanford Egyetemen oktató Dan Schwartz sem temeti a felsőoktatási intézményeket, szerinte a legnagyobb változás az lesz, hogy eltűnnek a mai értelemben vett vizsgák. "Nem a tudás szintjét felmérő vizsga lesz a diákok teljesítményét értékelő legfontosabb eszköz. Az oktatók inkább azt akarják majd felmérni, mennyire készültek fel a jövőbeli tanulásra a hallgatók."
Közben - állítja a Stanford tanára - a tudomány egyre jobban megismeri a tanulás folyamatát, s az új tudást felhasználják majd az egyetemeken is. Át fog alakulni az oktatási intézmények szerkezete is: a cél az lesz, hogy a korábbi tanszékek helyett az egymással együttműködő diákok több szemszögből vizsgálják meg a társadalmi problémákat. Schwartz szerint az egyetem elvégzése megszűnik célnak lenni, a felsőoktatási intézmény csak az élethosszig tartó tanulás egyik fontos állomása lesz.


Szakcikkek forrás-adatbázisai is letölthetők már - a kamu ellen a tudománybanFEL

Egy kutatási eredmény hitelességének legfőbb kritériuma a reprodukálhatóság. Ebben segít az, hogy pl. a Scopus hivatkozási adatbázis elérhetővé teszi a kutatások forrásadatait is. - Már amelyik anyag úgy jelenik meg. Igaz ugyan, hogy sok kutató ódzkodik az ilyen anyag kiadásától, de a nyomás egyre nagyobb a közzétételre. A Scopus a Data Literature Interlinking (DLI) valamint a Scholix szolgáltatásra linkel a külső adatrepozitórium-forrásokért. Akkor érhető ez el, ha a részletes eredmény oldalán meglátjuk a "Related Research Data" linkeket.
A hitelességen túl az adatforrások másik nagy lehetősége, hogy azokat egy másik kutató más módszerekkel is feldolgozhatja, így a nyers adatok újrahasznosíthatóak. Talán ez is ok arra, hogy a forrás gazdája tart a közzétételtől, annak ellenére, hogy ilyen módon kutatási együttműködés is szövődhet. (MG)


'A legkirályabb olvasó család' - a székelyudvarhelyi könyvtár családi kihívásaFEL

Családoknak hirdetett olvasási versenyt a székelyudvarhelyi Városi Könyvtár. A legkirályabb olvasó család cím megszerzéséért indított vetélkedőn hét hónap alatt olvasással bizonyíthatják be a részvevők, hogy ők érdemlik meg a címet és az azzal járó nyereményt.
Geréb Katalin könyvtáros, szervező elmondta, hogy korábban a szegedi téka szervezett hasonló vetélkedőt, azt próbálta Székelyudvarhelyre és a könyvtár olvasóira szabni. Az érdeklődők 2017. március 31-ig jelentkezhetnek a szeptemberig tartó játékra, amelyen azonban nemcsak olvasniuk kell, hanem különböző feladatokat is meg kell oldaniuk. Az óvodás, kisiskolás, tinédzser, középiskolás és felnőtt korosztályokból legalább két korcsoportot képviselő családok jelentkezhetnek, számukra már összeállítottak egy olvasmánylistát.
Az ajánlott irodalom elolvasása után szeptemberben, egy közösen meghatározott napon kell a könyvekhez tartozó feladatlapokat kitölteniük és leadniuk a könyvtárban. Az összes könyvet ki lehet kölcsönözni, a szervezőknek csupán annyi a kérésük, hogy azokat mielőbb vigyék vissza, hogy mások is kikölcsönözhessék. A szeptember harmincadikáig tartó játék legaktívabb, legtöbb feladatot megoldó családjai 'nagykirály' jutalomban részesülnek: az első díj háromórás családi kényeztetés a Septimia szálloda wellnessrészlegén, a második díj egy 3D-s mozizás a könyvtárban, ahova barátaikat, ismerőseiket is meghívhatják a nyertesek, a harmadik helyezettek pedig könyvjutalmat kapnak. (via ReMeK-e-Hírlevél)


Kulturális törvény javaslataFEL

A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény módosításáról szóló törvény tervezet link
Benne:
- ki felelős a Minőségi Díjért
- megyei könyvtár helyett megyei hatókörű városi könyvtár.


Online konzultáció - könyvtárról kérdezik a hódmezővásárhelyieketFEL

Konzultációt indít a hódmezővásárhelyi önkormányzat a városi könyvtárról, annak szolgáltatásairól. A kérdőív 2017. április 3-ától tölthető ki elektronikusan a város honlapján, a link oldalon, vagy nyomtatott formában a polgármesteri hivatal portáján, illetve a Németh László Városi Könyvtárban.
A konzultációról már több alkalommal is szó esett, többek között Lázár János egyik lakossági fórumán, valamint Cseri Tamás sajtótájékoztatóján.


Mikor kezdődik a felmentési idő? - egy segédkönyvtáros eseteFEL

19 év munkaviszonyom van Romániában és kb. ugyanennyi van itt Magyarországon. Jelenleg segédkönyvtáros vagyok a városi könyvtárban, tehát közalkalmazott. Megtörtént a Nyugdíjbiztosítási adategyeztetés, de nem közölték, hogy pontosan melyik naptól minősülök nyugdíjasnak. Számításaim szerint a 183 nap augusztus 19-én jár le és ekkor érem el az öregségi nyugdíjas korhatárt. Első kérdésem: abban az esetben, ha nem szeretnék még nyugdíjba menni és a munkáltató sem mondana fel, dolgozhatok-e tovább? Mik a hátrányaim vagy előnyeim, ha tovább dolgozom nyugdíj megállapítása nélkül közalkalmazottként? Mi a teendőm (nekem vagy a munkáltatómnak) ha tovább szeretnék dolgozni? Ha kénytelen vagyok nyugdíjba menni, akkor nekem kell kérelmet benyújtanom a munkáltatom felé? Ezután a munkáltató a közalkalmazotti jogviszonyomat felmentéssel kell megszüntesse amikor már nyugdíjasnak minősülök (tehát augusztus 19-től.), vagy a munkáltató kell kezdeményezzen? A felmentési időm mikor kezdődik? Az Ön cikkei szerint úgy értelmeztem, hogy miután elértem nyugdíjkorhatárt tehát augusztus 19-től kéne kezdjem a felmentési időm, ami négy hónap lenne. Ebből két hónapot ledolgoztathatják és két hónap alól a munkáltatom köteles mentesíteni a munka alól. A munkáltatóm szerint augusztus 19-ig le kell töltenem a felmentési időmet. Még lenne a szabadságom, amit akkor a felmentési idő előtt ki kéne vennem. De akkor hány nap szabadság jár? Egész évre 33 nap szabadságom van. Akkor már most is a szabadságomat kéne töltsem. Nyugdíjigényemet egy hónappal a korhatár betöltésének napja előtt nyújthatom be. (Válasz: a forráslinken.)




Analógiák

Milyen a könyvtári EU-s támogatások megtérülése?FEL

A tanulmány szerint a kitűzött célokból szinte semmi nem teljesült, a 14 ezer milliárd forintnyi támogatás csak arra volt elég, hogy a magyar gazdaságot a víz felszíne felett tartsa, de érdemi változásokra már kevés volt, főleg a pazarlások miatt. Ezért Magyarország felzárkózása lelassult, sőt visszájára is fordult.
A tanulmányban kiemelik azt is, hogy a magyar gazdaság kórosan függ az uniós támogatásoktól. A lakossági fogyasztás ebben az időszakban 5,3 százalékkal csökkent, de uniós források nélkül 11 százalékkal esett volna vissza. A legkomolyabb függés a beruházásoknál tapasztalható: a befektetések az uniós pénzeső ellenére is csak 2,8 százalékkal nőttek, enélkül viszont 31,3 százalékos lenne a visszaesés.
A tanulmány megállapítja, hogy bár jutottak pénzek az egészségügy és az oktatás fejlesztésére, de azok felaprózottsága és a koncepció hiánya miatt nem érték el hatásukat, nem sikerült átütő strukturális változásokat elérni. (444)
- Példa: a közvilágítás-korszerűsítésre kiírt uniós pályázatokat. A tanulmány szerint uniós források nélkül egyetlen ilyen beruházás sem valósult volna meg, ráadásul a lecserélt lámpák sem teljesítenek jól. (Direkt 36)


Küldetés-korszerűsítés és a befogadó számára érthető, hiteles beszéd kellFEL

Várszegi Asztrik, pannonhalmi főapát: Az egyházat saját küldetése korszerűsítéséhez kellene hozzásegíteni, hogy ő maga "szalonképes" legyen, és úgy tudjon beszélni, úgy tudjon tanúságot tenni, hogy azt a mai ember megértse. Középkori szókinccsel és szóhasználattal nem mehetünk ki egy szekularizált világba, mert azt sem értik, miről beszélünk. Baján 40 éve azt mondta egy katonatársam, amikor lelkesen Isten létéről győzködtem, hogy "beszélsz, beszélsz, mint a Kossuth Rádió, de nem nekem beszélsz, mert nem értem". Tolmácsolásra lenne szükség, az Örömhírt kell mai nyelven elmondani. Igazi gondom, hogy sokszor magát a problémát sem értjük. Az egyház nem ókori és nem középkori esemény, hanem Isten Szentlelkében ma történik, a ma emberét hívja meg arra, hogy Isten terében oldja meg élete nagy kihívásait: az élet értelme, az Isten- és emberkapcsolat, az emberi kapcsolat, a házasság, az emberi kapcsolatok minősége, a betegség, a magány és a halál kérdéseit.
Nem az evangéliummal van a baj, hanem annak az elmondásával és befogadásával, recepciójával. Mi, akik Isten igéjét hirdetjük, hordozzuk és igényt tartunk arra, hogy továbbadhassuk, gyakran nem tudjuk úgy továbbadni, hogy az a híveket érdeklő vagy semleges közegben is érdeklődést tudjon ébreszteni. Pedig nem vallási formulákat, valóságtól elrugaszkodott jámborságot, kegyességet akarunk továbbadni, hanem magát az Életet, az isteni teljességet, amely az ember egyetlen esélye ebben a világban.




Praktikus

Diktálj online! - Titkárnő, logopédus és megértő hallgatóság (videóval)FEL

Nem mindenki engedhet meg magának egy gépíró titkárnőt, aki ráadásul bármikor ráér, hogy legépelje amit diktálni szeretnénk neki. Ha mi magunk nehézkesen gépelünk, vagy olyan gyorsan jár az agyunk, hogy nem bírnánk "gépírási sebességgel" a tempót, akkor nagy hasznunkra lehet ez az érdekes és hasznos weboldal, amit az alábbi videóban ajánlunk.
Ha 4.0 fölötti androidos okostelefonnal rendelkezünk, akkor a mobilunkon már megszokhattuk ezt a kényelmes, diktálós funkciót, amennyiben aktiváltuk a Google hangalapú billentyűzetet. Ha átállítottuk a telefonunk beállításaiban a "Billentyűzetek és beviteli módok" nevű menüben, akkor például egy e-mail megírásakor a billentyűzetünk mellett megjelenik egy mikrofon ábrája. Erre rábökve az ujjunkkal máris aktiválhatjuk a hangalapú bevitelt. Mivel ez a Google szolgáltatása, ezért vagy mobilnettel vagy aktív WiFi, online csatlakozással kell rendelkeznünk, ha használni akarjuk a szolgáltatást.




Kisszínes

Helyreállítják a könyvtár könyvállományt a tolcsvai kastélybanFEL

Épül-szépül a tolcsvai Szirmay-Waldbott kastély. Húsvétra helyreállítják a könyvtár könyvállományát a kastélyban.
A 19 -20. századi elegáns, kellemes atmoszférájú könyvtárak kialakítása elengedhetetlen tartozéka volt a főúri rezidenciáknak, amely a szellemi reprezentáció legfontosabb színtereként a művelődésnek, a szórakozásnak és a gyermekek oktatásának is teret adott.
Ugyan az elmúlt évszázadok viszontagságai nem kímélték a könyvtár gyűjteményét, de az eredeti állapotában fennmaradt, a könyvszekrényeket is magába foglaló neoreneszánsz faburkolat és a címermotívumos mennyezet ékes bizonyítéka a kor igényességének, eleganciájának. Ezt a pompát kívánják fokozni a könyvtár könyvállományának helyreállításával, mely a Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei jóvoltából valósul meg.


Üzletláncok akciós újságjai, mint közszolgálati tájékoztató felület?FEL

A magyar üzletláncokban és akciós újságjaiban is találkozhatunk hamarosan a jegybank pénzügyi termékekről szóló tájékoztatásaival. Az együttműködés célja, hogy az aktuális pénzügyi trendekkel kapcsolatos tájékoztatás magyarok széles köréhez juthasson el.
S hogy miért van erre szükség? - Az OECD országok között Magyarország az utolsó harmadba került a pénzügyi tudatossági felmérésen, vagyis nem állunk túl jól a tudatosság szempontjából. A kereskedelmi láncokon keresztül viszont a pénzügyi tudatosság jelentősen növelhető, hiszen ezek mindennapi kapcsolatban vannak a magyar családokkal. Ezzel összesen várhatóan 4-5 millió fogyasztót érhetnek el.


Milyen a te főnököd?FEL

Vannak nagyon jó munkavállalók, akiket a nagyfőnökök azzal jutalmaznak, hogy menedzserré léptetik elő. Az viszont, hogy valaki jó szakember egy adott területen, még nem jelenti azt, hogy vezetőként is remekelni tud. Vannak olyan jelek, viselkedési mechanizmusok, amik egyértelműen arra utalnak, hogy az illető nem jó vezető. Ha esetleg te nézted ki a főnöki fotelt, de a felsorolásban magadra ismersz, inkább kíméld meg a kollégáidat magadtól.
1. Vegyes jelek az alkalmazottak felé
2. Nem veszi a fáradtságot, hogy visszajelzést adjon
3. Egyáltalán nem figyel a szervezeti irányvonalakra
4. Vannak kedvencei
5. Nyomatékosítja, hogy ő a főnök
6. Nincs ideje "fecsegni"
7. Hirdeti a célokat, de ő nem száll fel a hajóra.
(A pontok magyarázatás ld. az alábbi linken.)


Saját könyvtára is lesz Kövér LászlónakFEL

Állami rezidencia áll bőven az ország vezetőinek rendelkezésére, de Kövér Lászlónak olyan kell, amelyet az igényei szerint, történelmi környezetben újítanak fel neki. Már tartanak a házelnöki rezidencia kialakításának előkészületei. Az eredetileg is az Országgyűléshez tartozó ingatlan a Balassi Bálint utca 1-5. szám alatt van, és ha Kövér nem viteti el, épp ránézne Károlyi Mihály szobrára a parlament északi oldalán.
Kövér a rezidencia legfelső emeletén kap négy hálószobás rezidenciát, és külön dolgozószobája is lesz. Külön díszterem és könyvtár szolgálja majd a házelnöki kényelmet, itt 10-12 személyt vendégül is láthat a házúr. Kövérnek három nagykorú gyereke van, felesége a szigetszentmiklósi kormányhivatal vezetője. A Csepel-szigeten lakik jelenleg a házelnök. Részletek a HVG-ben.


Egy miniszteri biztos szerint meg kell tanítanunk a gyerekeinket kritikusan gondolkodniFEL

A köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll - mondta Csépe Valéria, a területért felelős miniszteri biztos Pécsen, az Oktatási Hivatal Tavaszi pedagógiai napok című rendezvénysorozatának pécsi eseményeit megnyitó konferencia plenáris napján.
Csépe Valéria pszichológus a Köznevelési Kerekasztal ülése után tartott sajtótájékoztatón az Emmiben március 7-én (Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)
Arról beszélt, hogy a 21. század eleje óta a társadalom és a munka világa által elvárt, megkövetelt készségek megváltoztak, amihez dinamikusan alkalmazkodni képes oktatási tartalmat, módszereket és szabályozást kell megalkotni. Itt mondta ki azt is, hogy:
"Meg kell tanítanunk a gyermekeinket dinamikusan, konstruktívan, kritikusan gondolkodni", akár élethosszig.
Szerinte a megfelelő eredményt (az átalakuló világhoz való alkalmazkodóképességet, a tanulni tudást) a gyerek, a pedagógus és a szülő "hozza" - írja az MTI.
Egyelőre a magyar oktatási rendszer a tapasztalatok alapján mintha nem ebbe az irányba menne.




Információforrások

Interaktív periódusos rendszer - egyelőre angolulFEL

Ötletes segédlet - tanításhoz, a megjegyzés támogatásához, akár iskolai könyvtárban.


Hogyan inspiráljunk tanerőket? - videókFEL

... kb. így fordíthatjuk azt a tíz előadásból álló csokrot, mely a TED-től megszokott magas színvonalú, egyben lelkes előadásokat tár a nagyérdemű elé. Kiválóan alkalmasak arra, hogy könyvtárostanárok - azok megnézése után - az iskola pedagógusainak figyelmébe ajánlják. Az angol nyelvű előadásokhoz magyar felirat is beállítható: Subtitles / Hungarian. Emellett persze minden értelmiségi számára is érdekes tartalmakat hordoznak. E tevékenység több mint stratégiai, ahogyan arról korábbi anyagunk szól: Nagyobb jólétet akarsz? Támogasd az alsós pedagógusok kompetenciáinak fejlesztését! link . A 7-17 perces előadások linkje emailben is könnyen továbbítható, javasolható a pedagógusnak 2 dolgozat javítása között is, felfrissülés céljából :-)
Az előadáscsokor címei magyarul:
- Minden gyereknek szüksége van bajnokra link
- Tanítsd meg a pedagógusokat, hogy varázsoljanak link
- Hogyan javítsunk fel egy lerobbant iskolát? Vezess félelem nélkül és szeress erősen link
- Hé, természetismeret-tanár! Csináld mókával! link
- Alakítsd át a matematika oktatását! link
- A tudás lángra lobbantásának három szabálya link
- Hogyan térítettem el a talibánt attól, hogy lerombolja iskolánkat? link
- Egy kertészkedő tanár Dél-Bronxból link
- Miért is nyitunk iskolát? - Hogy bezárhassuk a börtönt link
- Hogyan tanuljunk? A hibáinkból link (ajánlja: MG)

Régebbi hírforrás(ok): Nagyobb jólétet akarsz? Támogasd az alsós pedagógusok kompetenciáinak fejlesztését! link

1956-os online adatbázist mutatott be az OSZKFEL

A portál link nagy mértékben hozzájárulhat az '56-os események hiteles történetének rekonstruálásához. Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:






Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról