Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


KIT hírlevél: 2024/5., jan. 31.

A lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor

Hírek

A Z-generáció nagy része számára már a TikTok az első számú keresőmotor
* * * Ha aggaszt a használók számának tartós apadása - Vezetői konzultáció * * *
A könyvtári innováció ösztönösen fenntartott akadályai
Könyvtárak - Malmöben, egy tizenéves szemével (olvasóink szavazatára)
Mind influenszerek vagyunk
Ezeket tehetnék a könyvtárosok a mesterséges intelligencia világában (olvasóink szavazatára)
Betegítő tabusítástól a szexoktató applikációig - könyvtárak is segíthetnének
Könyvtári csillagaink - független tesztelőkkel, próbavásárlással?
Ha már zöld könyvtárak... Szerinted hogyan támogathatjuk a környezettudatos ruhavásárlást?
Kollektív intelligenciára építenek a finn könyvtárak - videón Juha Manninen
Jelmezben jobb mesét hallgatni - Gent, gyerekkönyvtár
Felhasználók által generált tartalom (UGC) - ha használóink által növekednénk
A szemünk láttára tűnnek el az utolsó közösségi helyek - a kiskocsmák, presszók is
Megkérdeztük ismét: Szegény használók irányába nyitni...
Digitalizálással keltik fel az érdeklődést a régebbi tudományos kiadványok iránt
Már elérhető a fehérvári könyvtár online évfordulónaptára + 1 perc
Politikai adok-kapok a váci könyvtár nyitva tartásával kapcsolatban
Nincs időm olvasni - ajánlópolc Várpalotán

Praktikus

Nem csak a közönségünket, de az algoritmusokat is etetnünk kell a közösségi médiában
Kémprogram van a telefonodon? Így szúrhatod ki és szabadulhatsz meg tőle

Kisszínes

Digitális asszisztens kütyü - MI alapon tanul is
A mesterséges intelligencia hallucinációja - bár kellemetlen, de kreativitást is serkent
Megváltozik a Google keresője: hangsúlyt kapnak az összehasonlító oldalak

Információforrások

Női szempont az irodalomban - mindenki érdeke


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

A Z-generáció nagy része számára már a TikTok az első számú keresőmotorFEL

A MIBE-klubban link részletezte Szabó Edit, a cikk szerzője...

A Z-generáció nagy része számára már a TikTok az első számú keresőmotor(!). Ennek a közösségi médiumnak vonzereje a keresés szempontjából a gyorsaságban és a minőségben rejlik. A jó SEO (Search Engine Optimisation, azaz Kereső Optimalizálás) tehát nagy szerepet fog játszani a posztok viralitási mutatójában. A következő népszerű poszt, ami a "Neked" fülön megjelenik, nem a hashtagek miatt lesz ott, hanem a megfelelő kulcsszavak miatt.

A Hootsuite kutatása szerint a következetesen SEO-ra támaszkodó közösségi média posztoknak sikerül magasabb elkötelezettségi rátát elérniük (30%-os növekedés).

Pro tipp: A kulcsszókutatást és használatot terjeszd ki a weboldalad mellett a közösségi média tartalmaidra is! Következetesen használj szavakat és kifejezéseket, amelyek a márkádhoz kapcsolódnak, vagy népszerűek a célcsoportodban.


* * * Ha aggaszt a használók számának tartós apadása - Vezetői konzultáció * * *FEL

- Ha bizonytalan vagy szervezeted irányát illetően,
- elakadtál az innovációban,
- vagy stratégiára van szükséged,

vonj be új, elgondolkodtató, inspiráló nézőpontokat és esetleg támogatást kaphatsz gondolataid rendezésében.
Rendelj üzleti és információs-könyvtári tapasztalatokon alapuló vezetői tanácsadást könyvtárad vagy üzleti vállalkozásod fejlesztése, szolgáltatásaid kifejlesztése vagy megújítása érdekében!

Tanácsadói referenciák: közkönyvtárak, építő- és élelmiszeripari társaságok, nyelvtechnológiai fejlesztő vállalkozás, kiberbiztonsági cég, elektronikai összeszerelő üzem.

Három szempontú tapasztalatot vehetsz igénybe:
- könyvtárszakmai
- könyvtárhasználói
- könyvtárszakmán túli megközelítések.
Mindezek együttesen, egymással harmonizáló ajánlatcsomagok formájában vehetők igénybe.
Az első konzultáció térítésmentes.
További információ: mikulasg@gmconsulting.hu - 30 239-2293 - Viber, WhatsApp, Messenger, Skype.


A könyvtári innováció ösztönösen fenntartott akadályaiFEL

Már indulás előtt lábon lőjük magunkat, ha a könyvtárszakmai fejlesztéseket könyvtárszakmai keretek között képzeljük el. Például mert - bár önérzetünket látszólag csorbíthatja - a világ legdinamikusabb fejlesztései már csak anyagi okokból sem a könyvtárak terén zajlanak. Ezért bölcsen tesszük, ha alaposan tanulmányozzuk
- a nem könyvtári fejlesztéseket és
- a könyvtárak küldetésében szereplő célcsoportok kifejezett és ki nem fejezett igényeit.

Normál esetben sokat segítene a magyar könyvtári stratégia, de az nincs, és amikor volt, akkor sem a fenti két pont alapján készült.
Az első pontra vonatkozóan David Epstein megállapítása: "A külső nézőpont erőteljesen szembe megy az ösztöneinkkel, mivel a döntéshozónak figyelmen kívül kell hagynia az előtte álló feladatok egyedi, felszíni jellegzetességeit, amelyeknek pedig alapos ismerője, és strukturálisan hasonló külső analógiákat kell keresnie. Ehhez az kell, hogy látókörünk szűkről szélesre váltson." A szűkebb látókörrel ugyan lehet, hogy sikerül elérni, hogy dolgainkat jól csináljuk. Ám a siker érdekében az is kell, hogy - a széles látókör segítségével - a jó dolgokat csináljuk.
Epstein nem utal Kazinczy Ferencre, de mi megtehetjük: "Jót s jól! Ebben áll a nagy titok. Ezt ha nem érted / Szánts és vess, s hagyjad másnak az áldozatot."
Ha tehát a könyvtári innovációban eszközt és célt keresve nem tekintünk a könyvtár határain túlra, saját tehetetlenségünk csapdájában maradunk. (összeáll.: MG)

Hírforrás: Epstein, David: Sokoldalúság, HVG, 2021, p. 112 ; KIT-összeállítás
2024. január 31.  • Továbbküldöm a hírt

Könyvtárak - Malmöben, egy tizenéves szemével (olvasóink szavazatára)FEL

A Malmöi Városi Könyvtárban link (a Ruuti-ban) vett részt egy projektben Noa Arvanitis, 17 éves, autizmussal élő fiú. Amikor kicsi volt, vágyott a könyvtárba. Később a Balaganba [a 9-13 éves fiataloknak szóló részlegbe] járt. A Kaninihez [a 0-8 éves korosztály számára fenntartott gyermekrészleghez] képest ezt eléggé rendetlennek találta. Ott sokkal több szoba, hely és zug volt, ahová el lehetett bújni. A Balagan után a saját korosztályának való Krut [a 14 éves és idősebb fiatalok szekciója] következett.

Szerinte sok magakorabeli fiatal tanulószobaként tekint a könyvtárra, olvasási élmények színhelyére. Nekik pl. van könyvklubjuk az iskolájukban, ahol könyveket ajánlanak egymásnak. De a könyvtár még mindig egy ijesztő hely: koncentrálnod kell, nem beszélhetsz, csendben kell lenned, komolyan kell venned. Az általános iskola könyvtára viszont tanteremként szolgált. A középiskola könyvtárát szereti, mert az emberek leülhetnek, beszélgethetnek, tanulhatnak vagy olvashatnak.

A nyilvános könyvtárban a hirdetőtáblákon is sok tipp van, mit lehet ott csinálni. Van egy csomó könyv. Az is nagyszerű, hogy ingyenes. Lényeg, hogy jobban tájékoztathatnák az embereket arról, hogy az idősebb tizenéveseknek is vannak tevékenységek. A fiatalokat a TikTok-on lehet elérni. Több hely kell nekik, pl. találkozni. Bár a Ruuti nagyszerű, nem túl ülőhelybarát. Kevés a csoportszoba, és mindig foglalt. Egyértelműbb jelölésekre lenne szükség: "itt ezt csináljuk" vagy "itt egyedül lehetsz". Noa szerint az egyes célcsoportoknak különböző ülőhelyek kellenek.

Az író-olvasótalálkozók szerinte nem túl szórakoztatóak. Olyan programokat szeretne, mint a Kulturskolan-ban: néhány szombaton beengedik a fiatalokat, és pizzát adnak. Barátokat is lehet hozni. Azt csinálnak, amit akarnak. A lundi városi könyvtárban pl. a fiatalokkal együtt feltárták, hogy mi hiányzik a könyvtárból. Rájöttek, hogy hiányzik nekik egy hely. Azóta kialakítottak egy speciális helyet nekik. Most már sok fiatal ül ott. Aztán a fiatalokkal együtt elkezdték kidolgozni a programjaikat. (Ref.: Szabó Eszter)


Mind influenszerek vagyunkFEL

A MIBE-klubban link részletezte Szabó Edit, a cikk szerzője.

- A kisebb követőbázisú profilok gyakran magasabb elkötelezettségi arányt eredményeznek. A mikro- és nano influencerek jellemzően hitelesebb interakciókat folytatnak a követőikkel. Ezek az influencerek ráadásul sokszor szakértői vagy rajongói egy adott területnek, így ideálisak a réspiacok megcélzására. Ráadásul ezen profilok jóval költséghatékonyabbak, mint makro és celeb "társaik".

Pro tipp: Keresd meg a szakterületeden releváns mikro- és nano influenszereket, és működj együtt velük termékeid/ szolgáltatásaid népszerűsítésében vagy tartalomgyártásban.


Ezeket tehetnék a könyvtárosok a mesterséges intelligencia világában (olvasóink szavazatára)FEL

A mesterséges intelligencia arra utal, hogy a gépek emberi módon gondolkodnak, ami lehetővé teszi az emberi feladatok elvégzését. A Built In meghatározása alapján két valós és két elméleti kategória létezik:

1. Reaktív MI (jelen): a leggyakoribb típus, a kapott információkból egy valószínű kimenetet hoz létre.
2. Korlátozott memóriájú MI (jelen): historikus adatokat és előre programozott információkat használ. Előrejelzéseket készít és összetett feladatokat hajt végre.
3. Tudatelméletű MI (jövő?): képesek lesznek megérteni és megjegyezni az emberi érzelmeket. Viselkedésüket ennek megfelelően módosítják az emberekkel való interakciók során.
4. Öntudatos MI (jövő?): emberi szintű tudatot adhat a gépek érzéseiről és szükségleteiről.

Ma az AI-t problémamegoldásra, megoldások kifejlesztésére, kérdések megválaszolására, feltételezésekre és javaslatok kínálására használják. A CSU Global megfogalmazása szerint az MI rendszerek nagy adathalmazokat intelligens, iteratív feldolgozási algoritmusokkal kombinálnak, hogy tanuljanak azokból a mintákból és jellemzőkből, amelyeket elemzésük során találnak. Idővel az MI megszerezheti és megújíthatja tudását, emberi beavatkozás nélkül.

MI-alapú eszközöket alkalmaz például: Dropbox, Caffe, Oracle AI, ChatGPT, SOUNDRAW, Murf. Az MI chatbotok a Serviceform szerint főleg a vállalatok körében válnak egyre népszerűbbé.
- Amiben az MI hasznos: helyesírási hibák csökkentése, a nyelv pontosságának és precizitásának növelése, digitális segítségnyújtás, pártatlan döntéshozatal, ismétlődő feladatok végrehajtása.
- Amiben az MI nem hasznos: pontos információk nyújtása. Nem mindig megbízható, ami bizalmatlansághoz vezet. Az MI egy eszköz, nem forrás. Nem használható biztonsággal kutatáshoz, tervezéshez, tanácsadáshoz.

Könyvtári használat: még gyerekcipőben jár, de hosszútávú hatása lehet. Az MI növeli a hozzáférést a tudáshoz. Fokozhatják a könyvtári szolgáltatásokat a felhasználók számára, és hozzájárulhatnak a tudásmegosztáshoz.
- Chatbotok: egyre jobban teret nyernek. Pl. ügyfélkapcsolaton javítanak, költségmegtakarítást eredményeznek. De ez kiegészítő technológia, nem helyettesíti a könyvtárost, pl. a pontatlan válaszok és a korlátozott felfogás miatt.
- Oktatás: a könyvtárosoknak nagy szerepe van a képzésben. Szervezhetnek műhelyeket, tanfolyamokat az MI fogalmak, eszközök megismertetésére. A tanárokat felkészíthetik a tanítási módszerekbe való beépítésre. Megtaníthatják a felelős használatot.
Az MI itt van és itt is marad. Meg kell értenünk és megtanulnunk, hogyan használjuk ki a legjobban. (ref.: Habók Lilla)


Betegítő tabusítástól a szexoktató applikációig - könyvtárak is segíthetnénekFEL

A hivatalos adatok szerint Magyarországon 2018-tól mintegy 40 százalékkal több szifiliszes megbetegedés volt. Más nemi betegségeknél nincs ilyen kiugrás, de a valóságban sokkal rosszabb a helyzet, mint amit az egészségügyben rögzített adatok mutatnak. Tisza Tímea bőr- és nemigyógyász szakorvos is azt mondja, hogy az állami szűrővizsgálatok és a prevenció hiánya mellett a magyarok szexuális tudatosságával is gondok vannak.
"Miközben egyetlen kattintással a legkeményebb pornót is letölthetjük a telefonunkra, ha a betegségek oldaláról közelítjük meg a kérdést, hirtelen mindenki prűddé válik. Én is számos olyan esettel találkozom, amikor a szülő azért nem adatja be HPV-oltást a gyerekének, mert "az ő lánya nem olyan", miért lenne szüksége egy vakcinára, ami nemi betegség ellen véd" - tette hozzá.

Az orvosok körülbelül 80 százaléka nem jelenti le a járványügynek az adatokat. Tisza Tímea szerint a fertőzések elleni másik kulcs az oktatás lenne, ezért tartja például óriási hibának, hogy kitiltották a szexuális felvilágosítással foglalkozó civileket az iskolákból. "A gyerekeket teljesen magukra hagyták. Pedig, ha nem kapnak támpontot, akkor az internetről fognak tájékozódni, ott viszont teljesen ellenőrizetlen információkkal is találkozhatnak, ami egészségügyi szempontból kifejezetten veszélyes" - mondta.

Éppen ezért úgy látja, már felső tagozaton el kell kezdeni a szexuális edukációt, különben a tinédzserek úgy mennek bele az első együttlétbe, mintha orosz ruletteznének. A mai fiatal generációt mégis pozitívan látja: fesztiválokon végzett felméréseik szerint a 18-35 éves korosztály kifejezetten nyitott és érdeklődő a témával kapcsolatban. "Ehhez képest míg Nyugat-Európában már külön szexoktató applikációk is léteznek, mi Magyarországon még mindig úgy csinálunk, mintha az embereknek nem lenne nemi élete, ha meg van, az csak gyereknemzésre való" - tette hozzá.


Könyvtári csillagaink - független tesztelőkkel, próbavásárlással?FEL

Az éttermek Michelin-csillagokat kapnak, a legjobb szállodákat a Dining Guide listázza. A két értékelési rendszer közös vonása, hogy "álcázott", vagyis a szolgáltatók által nem ismert vendégek értékelik őket. Ezek a vendégek többnyire az adott terület, vagyis a gasztronómia vagy a szállodaipar szakértői is egyben. Próbavásárlásokat, kóstolásokat, inkognitóban történt látogatásokat tesznek. A cél: a szolgáltatás minőségének értékelése. Az anonim tesztelők a szakmaiságra, a stílusra, a tökéletességre, az apró részletekre egyaránt figyelnek.

Hogyan nézne ki egy hasonló értékelő rendszer könyvtári környezetben? Mire járna csillag? Ki végezhetné a tesztelést? Érdemes lenne egy ilyen (nyilvánvalóan folyamatosan változó) csapat kialakításáról, értékelési szempontjairól elgondolkodni.


Ha már zöld könyvtárak... Szerinted hogyan támogathatjuk a környezettudatos ruhavásárlást?FEL

Ha már vannak kitüntetett zöld könyvtárak, érdemes megnézni, hogyan lehet hatékony eszköz, netán aktív ösztönző is a környezettudatos gondolkodásban. (MG)

Van pár indokunk, miért ne vedd meg a sokadik akciós kötött pulcsidat - írja a G7 portál. Kifejtik: Ennie, laknia valahol és ruházkodnia mindenkinek kell, de a három közül a ruhákból lehet csak a szükségest sokszorosan meghaladó mértékben fogyasztani - amit meg is teszünk. A téli leárazások közepén érdemes átgondolni, hogy megéri-e az egyik legszennyezőbb iparágat támogatni a vásárlásunkkal. 1975-höz képest majdnem a háromszorosára nőtt az évente legyártott textil mennyisége világszinten. A naponta új ruhákkal előrukkoló ultra fast fashion láncok megjelenésével nem látszik, hogy lassítana az iparág. Pedig a ruhák egész életciklusukon keresztül - előállítás, használat és hulladékként is - folyamatosan szennyezik a környezetet olyan módokon is, amelyekről ma még kevés információnk van. Kibocsátását tekintve a textilipar már szennyezőbb, mint a légiközlekedési és a szállítmányozási ipar együtt: a ruha- és cipőipar a hosszú ellátási láncok és energiaigényes gyártás miatt már a globális szén-dioxid kibocsátás 8-10 százalékáért felel. (G7)


Kollektív intelligenciára építenek a finn könyvtárak - videón Juha ManninenFEL

Idén is folytatjuk visszatekintésünket az MKE 2023. március 29-én lezajlott Korszerű kompetenciák a használók és a könyvtárosok számára: Pillanatképek a könyvtárosképzésből és a könyvtárak gyakorlatából c. konferenciánkra. Juha Manninen, a Finnish Library Association igazgatója prezentációjának címe: Közkönyvtárak - közösségépítés 2040
link

Tavaly ezt írta a KIT ez előadásról: - Kollektív intelligenciára építenek a finn könyvtárak, az ugyanis a könyvtári döntéseket nem önmagukban, hanem az egyes közösségek törekvéseiből vezetik le. Ennek jeleit pl. az Oodi tervezése kapcsán is láthattuk (vö.: link ).
Ennek során a könyvtári szolgáltatások és a társadalom hangja kölcsönhatásban vannak. S ezzel a kölcsönhatással a közösség kollektív intelligenciája erősödik - hívta fel a figyelmet Juha Manninen, a Finn Könyvtárosok Egyesületének ügyvezető igazgatója az MKE konferenciáján, a Közkönyvtárak - közösségépítés 2040. c. előadásában.

Az előadó elmondta: szem előtt tartjuk azokat a területeket, ahol társadalmi és kulturális párbeszédre van szükség. Ahol látjuk a polarizációt. Pl.:
- különböző etnikai csoportok,
- eltérő társadalmi nézőpontot képviselők,
- ellentétes véleményeket vagy akár értékeket képviselők stb.
E különbségek részben a közösségi médiának, de a gazdasági differenciálódásnak is köszönhetőek. Következménye a "buborékokban" való élet, mely megakadályozza, hogy más csoportok szempontjait is figyelembe vegyük. A könyvtáraknak is kötelességük enyhíteni ezeket a konfrontációkat, eltéréseket.

Régebbi hírforrás(ok): Kollektív intelligenciára építenek a finn könyvtárak link

Jelmezben jobb mesét hallgatni - Gent, gyerekkönyvtárFEL

A gyerekek szívesen hallgatnak mesét, de élményüket lehet fokozni, lehet még emlékezetesebbé tenni könyvtári tartózkodásukat, egyben visszatérésre késztetni őket. Ilyen eszköz, ha a gyerekek egyszerű, kapucnis köntöshöz hasonló jelmezbe öltözhetnek - például a mesehallgatás idejére.

A jelmezek - így pl. egér, nyúl, tigris, tehén - a gyerekkönyvtár terében, egy könyvespolc gardróbnak kiképzett hátában érhetők szabadon el. A képek - link - a belgiumi Gent közkönyvtárában készültek. (MG)


Felhasználók által generált tartalom (UGC) - ha használóink által növekednénkFEL

A MIBE-klubban link részletezte a cikk szerzője:

- A User Generated Content, azaz a Felhasználók Által Generált tartalom az egyik legszemélyesebb kapcsolódás a márka és követői/vásárlói között. Az olyan márkák, mint a LEGO, a Starbucks és a GoPro mesterien használják ki az UGC-t, kampányok, versenyek és közösségi szerepvállalás révén az ügyfeleket tartalomkészítőkké változtatják, ezáltal erősítve többek közt a márkahűségüket és növelve a tartalmaik elérését.

Az egyik jó módszer lehet a vélemények és ajánlások megjelenítése. Kérjük meg az ügyfeleket, hogy adjanak visszajelzéseket, amelyeket akár olyan fényképekkel és videókkal is kiegészíthetnek, amik a termékeinket/ szolgáltatásainkat mutatják be működés közben. Ehhez természetesen kapcsolhatunk ösztönzőket is, például kedvezményeket, exkluzív hozzáférést vagy apróbb ajándékokat.

Pro tipp: Versenyek és kihívások: Rendezz UGC-versenyeket vagy kihívásokat csábító nyereményekkel. Ösztönözd a résztvevőket, hogy egy adott hashtaget használjanak a tartalmuk megosztásakor.


A szemünk láttára tűnnek el az utolsó közösségi helyek - a kiskocsmák, presszók isFEL

Miközben könyvtárként ódzkodunk az együttműködéstől (vö.: link , javaink megosztott használatától, megszűnnek a könyvtár küldetésébe tartozó közösségi helyek. (MG)

- Sorra tűnnek el a falusi kocsmák, presszók és talponállók. Ezek a helyek nem csak az alkoholfogyasztás, de a közösségi élet helyszínei is voltak.

A vidéki kistelepüléseken az igazi falusi kiskocsmák, presszók és talponállók is fokozatosan eltűnnek. A bezárásokat az alkoholfogyasztás visszaszorításának szándéka is motiválhatja, azonban ezek a helyek gyakran voltak az utolsó közösségi terek, ahol nem csupán az ivás, hanem a szórakozás és különféle programok is helyet kaptak - derül ki az ATV riportjából.

Somogyban, Mezőcsokonyán például korábban több presszó működött, de ma már egy sem maradt. A falu polgármestere elmondta, hogy hiányzik a településről a presszó, ami nem csupán az inni vágyóknak, hanem a beszélgetni vágyóknak is találkozási helyül szolgált.

Nógrádban és Szabolcsban is tapasztalható, hogy egyre több településen tűnnek el ezek a szórakozóhelyek, és a számuk csökkenése összefügghet azzal, hogy az emberek inkább otthon, online vagy más formában szeretik tölteni szabadidejüket. A vendéglátósok között akad olyan vélemény is, miszerint sokan már az online közösségi életet választják, és egyre kevesebben ülnek be valahová, hogy egy-két sör mellett beszélgessen.
A változó szokások mellett az is megjelenik, hogy a kikapcsolódás más formái is előtérbe kerülnek, és a kocsmázás háttérbe szorul.

Régebbi hírforrás(ok): Megkérdeztük: Van-e lehetőség a kis közkönyvtárak és a posta együttműködésében? link Ezrével zárnak be a kisboltok. Falusi könyvtár és kereskedelmi egység - együtt vagy sehogyan? link

Megkérdeztük ismét: Szegény használók irányába nyitni...FEL

A tájékoztató jellegű válaszok megoszlása:
14 - Eddig is nyitottak voltunk
4 - Kellene, de nem vagyunk rá eléggé felkészülve
1 - Igen, közülük lehet új felhasználókat nyerni
4 - Inkább a műveletlenebbeket érdemes céloznunk
0 - Megírom: kit@gmconsulting.hu.
Ha az utóbbi 10 éve négy, hasonló kérdésre kapott válaszait összevetjük, a következő diagramot kapjuk: link .
Eszerint enyhén növekszik a nyitottságunkkal kapcsolatos elképzelés, illetve az ezzel némileg szembenálló felkészületlenség érzése. (MG)


Digitalizálással keltik fel az érdeklődést a régebbi tudományos kiadványok irántFEL

A New York Public Library tudományos sajtójának visszanyert katalógusát bemutató bejegyzésből kiderül, hogy a könyvtár felújította és újraélesztette régebbi kiadványait. Az intézmény kezdeményezése a tudományos kiadványok hozzáférhetőségének növelését célozza meg. A program célja az elavultnak tűnő, de fontos és értékes művek digitális formátumban történő újrahasznosítása. Az újraélesztett kiadványok lehetővé teszik a kutatók és érdeklődők számára, hogy könnyen elérhessék és tanulmányozhassák az elmúlt évtizedek tudományos eredményeit. A könyvtár ezzel a kezdeményezéssel elősegíti a kulturális örökség megőrzését és terjesztését, mert hozzájárul az elavult kiadványok iránti érdeklődés felkeltéséhez, és a szélesebb közönség számára történő hozzáférhetőségükhöz. A visszanyert katalógus olyan témájú könyveket tartalmaz, amelyek a társadalomtudományok, humanisztika és egyéb tudományterületek iránt érdeklődők számára relevánsak lehetnek. A digitális újraélesztés lehetőséget teremt arra, hogy a tudományos közösség könnyen elérje és kutathassa az elmúlt évek kiemelkedő műveit. A kezdeményezés része a könyvtár folyamatos törekvésének a tudományos ismeretek terjesztése és elérhetősége felé. (ref.: ChatGPT)


Már elérhető a fehérvári könyvtár online évfordulónaptára + 1 percFEL

A Vörösmarty Mihály Könyvtár 2014 óta évről évre elkészíti az online bárki számára hozzáférhető évfordulónaptárat, mely 2024-ben is megannyi érdekes és értékes információt gyűjt csokorba.

A könyvtár honlapjáról elérhető online adatbázis link az adott esztendőben évfordulós, Fejér vármegyei kötődéssel rendelkező személyiségek ajánlója. Az évfordulónaptár a Helyismereti és digitalizálási csoport személyi katalógusa alapján készül, megtalálhatóak benne betűrendben az évfordulós személyiségek, van irodalomajánló, és ha az adott személynek van szócikke - életrajza - a Fejér Megyei Életrajzi Lexikonban, akkor az is elérhető a felületen keresztül.

Az idei évfordulósok között mások mellett megtalálható a százötven éve született Bátky Zsigmond, Fejér megye és Székesfehérvár első néprajzi kutatója, a hetvenöt éve született Siklósi Gyula régész, a Szent István Király múzeum egykori munkatársa és Bory Jenő szobrász, festőművész ötven éve elhunyt felesége, Boryné Komócsin Ilona. (FEOL)

- Ha csak egyetlen szabad perce van, s azt szeretné arra fordítani, hogy új ismereteket szerezzen, akkor érdemes a fehérvári könyvtár helyismereti csoportjának honlapjára navigálnia. Az idei évben újonnan indult "Van egy perce?" rovat célja, hogy minden hónapban felhívja a figyelmet egy-egy érdekes témára, illetve évfordulós személyek életére, munkásságára. (FEOL)


Politikai adok-kapok a váci könyvtár nyitva tartásával kapcsolatbanFEL

Matkovich Ilona váci polgármester állandó szófordulatával élve hú, de felelős gazdálkodást folytató önkormányzat balliberális többsége igen hosszú téli leállást rendelt el a könyvtárban (is) az energiatakarékosságra hivatkozva, de már február elsejével véget ér a nagy zárlat.

Az intézmény közleménye szerint február 1-től (csütörtöktől) megszűnik a könyvcsomagos kölcsönzés, majd újra személyesen lehet látogatni a könyvtárat.
A nyitvatartás az alábbiak szerint módosul: Kedd: 11:00-18:00, szerda: 11:00-16:00, csütörtök: 11:00-18:00, péntek: 11:00-16:00; szombat, vasárnap, hétfő: zárva.

Ez bizony finoman fogalmazva is szolgáltatáscsökkentés a javából, dehát olvasni mindig és mindenhol lehet, ugyebár... Ugyanakkor felmerülhet a gyanú, hogy egy kísérletről van-e itt szó arra vonatkozóan, vajon mennyire van létjogosultsága az önálló városi könyvtárnak? Mindenesetre árulkodó, hogy még a múlt évben volt egy Inotay Gergely alpolgármester-féle, abszolút mihasznának tűnő építészeti ötletpályázat a művelődési központ könyvtár funkcióval történő bővítésére vonatkozóan.

Mindeközben a Váci Egyházmegyei Könyvtár a teljes nyitás jegyében újabb szolgáltatással, az utcai könyvcsere lehetőségével bővítette kínálatát az egyik ablakmélyedésben kialakított polcrendszerrel.


Nincs időm olvasni - ajánlópolc VárpalotánFEL

A várpalotai Krúdy Gyula Városi Könyvtár idén is csatlakozott a Szabados Ági által életre hívott "Nincs időm olvasni" című kihíváshoz. A kezdeményezés keretében minden hónapban más téma van előtérben. Januárban olyan tartalmak kötetek kerültek a polcokra, amelyekben az időnek fontos szerepe van.

A Nincs időm olvasni kihívás célja havonta egy könyv elolvasása. Az országszerte egyre népszerűbb kezdeményezést Szabados Ági riporter, műsorvezető indította el még 2017-ben. Csatlakozva a kihíváshoz a Krúdy Gyula Városi Könyvtár is készít ajánlópolcot hónapról hónapra.
- Ági mára kis túlzással a könyvek nagykövetévé vált, hiszen folyamatosan népszerűsíteni próbálja az olvasást. Az egész úgy indult, hogy amikor megkérdezte az ismerőseit, akkor mindig azt válaszolták: nincs idejük olvasni. Innen jött az elnevezés is. A lényeg, hogy bármennyire is elfoglalt valaki, egy hónap alatt biztosan el tud olvasni egy könyvet. Ági pedig mindig ajánl egy témát, s egy ehhez kapcsolódó kötetet kell elolvasni, ha csatlakozik valaki a kihíváshoz - mondta el kérdésünkre Munkácsi Leila, a városi könyvtár munkatársa.

A tavalyi évben terítéken voltak többek között olyan regények, amelyek egy hotelben vagy éppen a vízparton játszódnak, emellett norvég írók művei is fókuszba kerültek.
A 2024-es év első témája az idő. Ehhez kapcsolódva állítottak össze egy színes, minden korosztály számára izgalmas olvasnivalókat rejtő ajánlópolcot a Krúdy Gyula Városi Könyvtár munkatársai.




Praktikus

Nem csak a közönségünket, de az algoritmusokat is etetnünk kell a közösségi médiábanFEL

A közösségi média algoritmusai az elköteleződést (mint: kedvelések, kommentek és megosztások) egyfajta hógolyó-effektusként kezelik, vagyis minél nagyobb elkötelezettséget ér el egy tartalom, annál valószínűbb, hogy az algoritmus jutalmazza.
Ennek érdekében a következő algoritmikus logikákra "játszhatunk" rá.

1. Használj taggelést és hivatkozásokat: Egyszerűen fogalmazva, a többi fiók címkézése egyfajta meghívásként szolgál a többi felhasználó számára, hogy megnézzék és remélhetőleg megosszák a tartalmat. Ha más vállalkozást, márkát vagy profilt említesz, feltétlenül használd az @ jelet. Ugyanez a logika alkalmazható az ismerősök címkézésére is, ahol a követők felkérést kapnak arra, hogy megcímkézzék barátaikat és családtagjaikat kérdésre vagy megjegyzésre válaszul. Az ilyen típusú bejegyzésekkel takarékosan kell bánni, de különösen hasznosak nagyobb promóciók, például nyereményjátékok esetén.
2. Találd meg a megfelelő hashtag-eket: A hashtagek lényegében kereshetővé teszik a tartalmat, és ezért kiterjesztik a bejegyzés elérhetőségét azzal, hogy egy kategóriához "kapcsolják". Ami a közösségi algoritmusokat illeti, a hashtagek kategóriát rendelnek a tartalomhoz, hogy nagyobb valószínűséggel jelenjen meg a címke iránt érdeklődő felhasználók számára. Kicsit olyan ez, mint a megfelelő kulcsszavazás egy weboldal esetén.
3. Tudd, hogy mikor: Az időzítés továbbra is fontos tényező, hogy mekkora elkötelezettséget ér el egy tartalom. Ha például akkor posztolunk, amikor közösségünk biztosan aktív, akkor a bejegyzések nagyobb valószínűséggel lesznek láthatók és válaszolnak majd rájuk. Persze ez minden felületen és minden követői csoport esetén eltérő időzítést jelent, de az analitikák sokat segíthetnek ennek meghatározásában.
4. Konzisztens és állandó posztolás: Függetlenül attól, hogy milyen oldalon van profilunk törekednünk kell arra, hogy "aktív" résztvevők legyünk. Más szóval, a közösségi média algoritmusai hajlamosak jutalmazni a rendszeresen posztoló, like-oló és egyéb módon aktívkodó fiókokat!
5. Kövesd a trendeket és változásokat!


Kémprogram van a telefonodon? Így szúrhatod ki és szabadulhatsz meg tőleFEL

Számos árulkodó jel utalhat arra, hogy kémprogram fut valaki mobilján: mutatjuk, mire figyeljen, és milyen lépéseket tegyen meg haladéktalanul, hogy megszabaduljon tőle.

A közhiedelemmel ellentétben sem az androidos készülékeket, sem az iPhone-okat nem lehetetlen feltörni, jól példázza ezt a Pegasus-botrány is. A rosszindulatú felek ugyanis nem tétlenkednek, legyen szó "egyszerű" adatlopásról és kémkedésről, vagy éppen kormányzati megfigyelésről.

Kémprogram (spyware) két módon juthat a készülékre: az egyik, hogy egy biztonsági sérülékenységet kihasználva, gyakorlatilag észrevétlenül, bármiféle felhasználói beavatkozás nélkül telepítik a készülékre, míg a másik metódus az, hogy valaki rákattint egy SMS-ben kapott adathalász hivatkozásra - és már települ is a kémprogram, jó eséllyel teljesen észrevétlenül.
Bár ritka, de az is megesik, hogy az App Store-ba és a Play Áruházba is bekerül egy-egy kémprogramot tartalmazó applikáció, írja a témát körüljáró Reader's Digest.
A lap három technológiai szakértőt szólított meg a cikkhez: Craig Lureyt a Keeper Securitytől, Cindy Murphyt a Tetra Defense-től és Russell Kent-Payne-t a Certo Software-től.




Kisszínes

Digitális asszisztens kütyü - MI alapon tanul isFEL

Az R1, a Rabbit - mesterséges intelligenciára épülő eszköz, ami nem az okostelefonok babérjaira tör, inkább csak a felhasználó helyett pörgeti azt, és intézi el a kért dolgokat. A bemutató óta már több mint 50 ezer előrendelés érkezett az R1-re, melyről most újabb részletek derültek ki - eddig ugyanis a mögötte álló MI-ről viszonylag kevés szó esett. Most Aravind Srinivas, a Perplexity társalapítója és Jesse Lyu, a Rabbit vezérigazgatója közösen jelentette be, hogy a Perplexity MI-je fog munkálkodni az R1-ben. Ez nem lesz időben korlátozott, tehát az ismeretei - így a válaszai is - naprakészek lesznek.

A The Verge cikke szerint az első 100 ezer vásárló megkapja egy évre a Perplexity Pro előfizetést is, mely a legújabb nyelvi modellekhez kínál hozzáférést, például az OpenAI-féle, a ChatGPT fizetős verziójához, valamint a Microsoft Copilotot is kiszolgáló GPT-4-hez. (Ezek prémium csomagjai havi 20 dollár körül mozognak.) A Rabbit az X-en publikált bejegyzésében kifejtette: a Perplexity a színfalak mögött fog dolgozni az eszközön, "más vezető nyelvi modellek mellett". Utóbbiakról nem árultak el részleteket. A Rabbit R1 tehát tényleg mélyen át lesz itatva a mesterséges intelligenciával, és egy valóban hasznos digitális asszisztens lehet majd belőle. Képes ugyanis a felhasználó kérésére különböző, létező applikációkat használni, például ételrendelésre. Ráadásul folyamatosan tanul is, így elsajátíthat számára eddig ismeretlen folyamatokat is.

A kütyüért 200 dollárt, azaz körülbelül 70 ezer forintot kérnek, és itt link írtunk róla bővebben. Hasonló, de sok tekintetben mégis más a szintén nemrég bemutatott Humane Ai Pin is - erről ide kattintva olvashatja el a cikkünket.


A mesterséges intelligencia hallucinációja - bár kellemetlen, de kreativitást is serkentFEL

Nagy probléma, ha a chatbotok valótlanságokat terjesztenek, de bosszankodás helyett talán ünnepelnünk kellene ezeket a hallucinációkat, mint az emberi kreativitás ösztönzőit és a gépek hatalomátvételének akadályát.

Ez a tudomány/matematika a dolog mögött, de ezek a hallucinációk az emberekben kiváltható élmény miatt is figyelemre méltóak. Időnként ezek a generatív kitalációk hihetőbbnek tűnhetnek, mint a tényleges tények, amelyek gyakran megdöbbentően bizarrak. Hányszor írnak a bulvárlapok olyan dolgokról, amit még forgatókönyvírók sem mernének beleírni a filmekbe? A hallucinációk azzal csábíthatnak el minket, hogy egy olyan világhoz kötnek minket, amely kevésbé megrázó, mint az, amelyben valójában élünk. Sokatmondó, hogy milyen részleteket szoktak a botok kitalálni. Kétségbeesett kísérletükben, hogy kitöltsék a kielégítő narratíva hiányosságait, a valóság statisztikailag legvalószínűbb verziójához húznak.

Mivel az LLM-ek nem feltétlenül úgy gondolkodnak, mint az emberek, a statisztikai fantázia szárnyalása értékes eszköz lehet a kreativitás ösztönzésére. "A generatív rendszereket egyre inkább a művészek fedezik fel, hogy olyan ötleteket kapjanak, amelyekre nem feltétlenül gondoltak volna" - mondja Ahmad, a Vectara munkatársa. A mesterséges intelligenciát fejlesztők egyik legfontosabb küldetése, hogy segítsenek megoldani az emberiség megoldhatatlan problémáit, olyan ötletekkel, amelyek túlmutatnak az emberi képzelet határain. Ahmad egyike azoknak, akik úgy vélik, hogy még ha ki is találjuk, hogyan lehet nagyrészt kiküszöbölni ezeket az algoritmikus füllentéseket, akkor is meg kell tartanunk őket.


Megváltozik a Google keresője: hangsúlyt kapnak az összehasonlító oldalakFEL

Számos változtatást eszközöl az EU-ban a keresőn a Google a helyi törvények miatt. Állítólag ennek sokan nem örülnek majd.

A Google egy blogbejegyzésben részletezte, hogyan változtatja meg az EU-ban a keresőjét, hogy a találatok között nagyobb hangsúlyt kapjanak az összehasonlító oldalak. Ez is része ugyanis az intézkedéseknek, amelyekkel az új EU-s törvényeknek kell megfeleljen a cég. A DMA miatt március 7-ig kell életbe léptetni a változtatásokat, a Google köteles a rivális termékeket és szolgáltatásokat egyenrangúként kezelni, a keresési találatokban is. Az üzleti felhasználóknak pedig elérést kell biztosítson a platformhasználat során generált adatokhoz. A Google sok újítást tervez, például összehasonlító oldalak linkjeinek egy csoportját. Több elemmel is lehet majd finomítani a keresést. A hotelek esetében például külön helyen jelennek majd meg az összehasonlító oldalak. Figyelmeztetnek: egyes funkciók kikerülnek a keresőoldalról, így például a Google Fligths is.

A riválisok régóta panaszkodnak a Google keresési gyakorlataira, de a Google heteken belül meg kell könnyítse az androidosok böngésző- és keresőváltását, továbbá a felhasználók adatainak átköltöztetését külsős szolgáltatásokba. Újabb hozzájárulási szalagsáv is megjelenik majd az EU-ban továbbá, amivel a célzott hirdetéseket és az adatok megosztását lehet elfogadni. A Google figyelmeztet: sok felhasználó és cég nem örül majd a változtatásoknak, bár március 7-ig még változhatnak a részletek. A Google hozzátette, támogatják a DMA céljait választás és együttműködés terén is, de ennek negatív oldalai is lesznek most, és egyes szabályok miatt alapvetően csökken majd a választási lehetőség Európában.




Információforrások

Női szempont az irodalomban - mindenki érdekeFEL

Új könyvének bemutatóján - Kovácsné kivan - több olyan női szerzőt is említett, akik az ön segítségével tűntek fel az utóbbi években. Milyen témákról írnak? Lehet-e egyáltalán női irodalomról beszélni?
Rácz Zsuzsa: - Amikor évekkel ezelőtt eldöntöttem, hogy meg akarom írni a Kovácsnét, kerestem egy könyvet anyukámnak. Kezembe került Az anyának lenni című antológia, és abban a 27 szerző között egyetlen nő van, Kaffka Margit. Ez nekem mérföldkő volt. Remek írók szerepelnek a könyvben, de hát, aki nem szült, nem szoptatott, az csak nem tudja, milyen anyának lenni! Évezredeken át nem volt női irodalom, mert a nők nem tanulhattak meg írni, ez ilyen egyszerű. Angliában is csak az 1800-as évek végén gondolták úgy az arisztokrata családok, hogy a lány ne csak hímezni tanuljon meg, hanem írni-olvasni is. Ebből nőttek ki Austin, a Brontë nővérek és sokan mások. Tehát én nem tudom értelmezni, mi az, hogy női irodalom. A prosztatagondokról nem fogok én írni, arról írjanak a férfiak, de nagyon nagy hiátus van abban, hogy női szemmel milyen a világ.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról