Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2018/17., ápr. 25.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Mi a hype-görbe és miért alapvető a könyvtári marketing számára is?
Marketing - mennyire épül be a könyvtárosi gondolkodásba?
Mobiltelefonos alkalmazások - trendek a könyvtárban (olvasóink szavazatára)
Adminisztratív döntés - a szerzői jog - védi a könyvtárak pozícióját
1 nap népviseletben a székelyudvarhelyi könyvárban
Könyvjelzőt és ölelést kaptak - könyvtármarketing Nagykárolyból
2 szakkönyvtári trend: kifelé nyitó könyvtár és hozzáférést segítő gyűjtemény
A gyerekeknél a legfontosabb könyvválasztási szempont az, hogy...
Burmeister Erzsébet a KIT-ben
Milyen az a fenntartható tanulási környezet?
Bicikli könyvtár - Koppenhágában már van
Kataligizálók réme vagy segítsége? - RDA
Földi István Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény - Dombóváron
Szerinted mi kerüljön a magyar webarchívumba?
Segít a könyvtár a külföldi hallgatók beilleszkedésében
Téma és variációi: nézd végig a hódmezővásárhelyi könyvtár építési terveit!
A kritikus / kritikai olvasás területei 31. - Ismeretbuborék és visszhangkamra
Fejlesztések Nyíregyházán - kamasz-tér, 3D nyomtatás, automatikus kölcsönzés...
Készül az ÁSZ-jelentéstervezet az Eötvös Károly Megyei Könyvtárnál
Könyvtárlátogató óvodai aprónép (a hosszú távú eredményesség a kérdés)

Analógiák

Maga a pótcselekvés a megoldás
Tartalommarketing - a vízvezeték-szerelő is tudja már

Praktikus

A jövő előadása? - kiterjesztett valóság a Prezitől

Kisszínes

Virtuális munkacsapatok - az önálló tagok nagyobb összetartásra törekednek
Brassóban megdöntötték a láncolvasás világrekordját
Nem fognak tudni értőn olvasni a jövő mesterei - tud-e a könyvtár esetükben kompenzálni?

Információforrások

Itt a statisztikailag elemezhető adatbázis a választási eredményekről


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Mi a hype-görbe és miért alapvető a könyvtári marketing számára is?FEL

A hype-görgét az amerikai Gartner kutató és tanácsadó cég fogalmazta meg a technológiák fogadtatásával kapcsolatos érdeklődés bemutatására. A görbe jellege: meredek növekedés, majd a csúcs utáni csökkenést követően a közepes szint áll be (ld.: link ).
A minta több helyen tetten érhető. Pl.
- A korstílusok - barokk, szecessziós, szocreál stb. - kedveltsége is nagyot zuhan csúcskorszakuk után, majd egy emberöltő múlva beáll "normál" szintre.
- Egy szakmai eseményen pl. a résztvevők számára a bemutatott téma iránti érdeklődés közvetlenül a rendezvény végén, vagy röviddel az után mutatható ki. Ilyenkor lehet a legeredményesebben és hatékonyabban kommunikálni a témával kapcsolatos ismereteket; ekkor, a fellazított talajon a legeredményesebben elvetni a tudás magjait, vagy növeszteni az ismeret gyümölcseit. Ha ezt a marketing-lehetőséget kihagyjuk, a téma iránti érdeklődést később csak jóval nagyobb ráfordítással tudjuk újból felszítani (az első benyomás nem ismételhető, mert az már csak a második lenne).
- Ha használónk érdeklődik a téma iránt, igyekezzünk minél gyorsabban kiszolgálni. Mi alkalmazkodjunk, a nagyobb érdeklődést kihasználva, mégha e készenlét nagyobb erőfeszítést is vár el tőlünk (vö.: magas marketing-orientáció, használó-irányította szolgáltatás). Ha használónknak kell a mi munkabeosztásunkhoz, lapzártánkhoz stb. alkalmazkodnia (vö.: alacsony marketing-orientáció), könnyen veszíti érdeklődését, s küldetésünket - saját szemléletünkből adódóan - nehezebben tudjuk betölteni. Egyben komoly akadályokat görgetünk saját elismertségünk elé. (MG)


Marketing - mennyire épül be a könyvtárosi gondolkodásba?FEL

Kb. 25 éve beszélünk idehaza könyvtári minőségbiztosításról - irányításról. Melynek egyik alapja, hogy a minőséget a használó határozza meg. Ha azonban figyelmes füllel hallgatjuk a nyilatkozatokat, figyeljük a könyvtári tereket, akkor döntően azt látjuk, hogy a fő kérdés: hogyan tudjuk magunkat, állományunkat stb. "eladni". Nem kérdés, hogy külön utakon járnak vallott értékeink és a gyakorlatunk.
A múlt heti gödöllői marketing-konferencia utolsó előadásának beharangozott témája volt: "könyv helyett adjunk élményt". Lehet, hogy e pontról érdemes indítani a marketing-diskurzust?
Ha komolyan gondolnánk a marketinget, az feltehetően sokakat megrémítene: elfelejteni minden eddigi hagyományt és a könyvtár küldetése fényében a használói igényekből levezetni, átértelmezni, átrendezni szolgáltatást, könyvtárost, épületet, állományt. Ki merné ezt megtenni, alapvetően megrengetve szakmai identitásunkat?! - Akkor is, ha ez a túlélés záloga. De amíg nem raknak lakatot hazai könyvtárainkra, elég, ha beszélünk minőségről és marketingről. (MG)


Mobiltelefonos alkalmazások - trendek a könyvtárban (olvasóink szavazatára)FEL

Az okostelefonok egyre elterjedtebb használatára a könyvtárosok appokkal, új funkciókkal és mobilbarát weboldallal reagálnak. 2010-ben a közkönyvtárak 44%-a (a felsőoktatási könyvtárak 35%-a) még nem kínált és nem is tervezett mobil szolgáltatást. Oldalaikra 9%-ban érkeztek mobilról a látogatók.
A 2018-ben viszont az amerikaiak 95%-ának van mobiltelefonja, 77%-ának okostelefonja. A 618 válaszadó könyvtárból 37%-nak van saját mobilappja, 72%-nak mobilra optimalizált vagy reszponzív weboldala. Az appok megléte a könyvtár méretével függ össze. A 25 ezernél kisebb látogatószámú könyvtárak 22%-ának van alkalmazása, az 500 ezernél nagyobbaknál ez 70%. A mobilra viszont a kisebbek (65%) és a közepesek, nagyobbak (kb. 75%) egyaránt optimalizálnak.

Az appal nem rendelkező könyvtárak egyötöde anyagi forrásra hivatkozik. Nagyjából harmada szerint nincs rá szükség. 16% pedig más beszállítók appjait ajánlja helyette. Ezek közt szerepel pl. OverDrive/ Libby, RBdigital, hoopla, Mango Languages, Zinio, Freegal.
A kisebb könyvtárak átlag 3,8 ezer dollárt költenek az alkalmazásra. A nagyon nagy könyvtárak 12 ezer dollárt. A válaszadók mobilappjait a látogatóik átlag 12%-a használja. Egyötödük speciális közönséget szolgál ki, pl. szülők, fiatal felnőttek, diákok.
Az alkalmazást a többség a weboldalán hirdeti (64%). Népszerű még a közösségi média (35%), szájhagyomány útján terjesztés (30%), szórólapok (22%), poszterek (19%) és a hírlevél (12%).

Az appok 97%-a elérést nyújt a könyvtár katalógusához. Több mint 60 százalék az eseménynaptárhoz, e-bookokhoz és e-audiobookokhoz, mobilos tagsági kártyához vagy digitális vonalkódhoz. Előfordul még pl. e-források vagy közösségi média integrálása, üzenetküldés, eseményekre bejelentkezés, látogatói értékelés, médiastream, chat a könyvtárossal. A hiányzó, de vágyott szolgáltatások közt a büntetések távoli kifizetése az első. (ref.: Habók Lilla)


Adminisztratív döntés - a szerzői jog - védi a könyvtárak pozíciójátFEL

Bár a nyomtatott könyv egyeduralma a digitális korban megszűnt, az olvasás nem megy ki a divatból akkor sem, ha a szöveg újabb és újabb eszközökön, képernyőkön jelenik meg. Az olvasási szokások változásairól, médiahasználatról és a legnépszerűbb szerzőkről beszélgettünk dr. Tóth Mátéval, az Országos Széchényi Könyvtár Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának vezetőjével.
- A kutatásból [vö.: link ] az derült ki, hogy legkevésbé a könyvtárban olvasnak ma az emberek. Még a buszon is többen olvasnak, mint ott.
TM: Ez szerintem nem baj. Húsz évvel ezelőtt, amikor egyetemre jártam, az Országos Széchényi Könyvtár bejáratánál sorban álltunk a helyszámért, hogy bemehessünk. Ma jóval kevesebben ülnek az olvasótermekben, de a könyvtárhasználók száma nem csökkent. Napjainkban már nem feltétlenül az olvasni szeretők járnak a könyv-tárba, hanem azok, akiknek információra van szükségük. Az interneten ugyanis nem érhető el minden: a szerzői jogi szabályozás a szerző halála után 70 évig védi a műveket. Ez alól két kivétel van, ha megvásárolták a szerzői jogokat, mint a Digitális Irodalmi Akadémia esetén, ahol 80 kortárs szerző művei érhetőek el, vagy ha a szerző - vagy jogtalan felhasználó - közzéteszi.


1 nap népviseletben a székelyudvarhelyi könyvárbanFEL

A tavalyi akcióhoz hasonlóan idén is székelyruhába öltözve ünnepelték a népviselet napját a Székelyudvarhelyi Polgármesteri Hivatal dolgozói. Idén az akciójukhoz csatlakozott a városi könyvtár és a Haáz Rezső Múzeum munkaközössége is.
A Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár különleges akciót is hirdetett az alkalomból, a város legrégebbi leírásának reprint kiadásával ajándékozzák meg azokat, akik népviseletben térnek be hozzájuk, vagy annak csak egy darabjával is kiegészítik az öltözetüket.


Könyvjelzőt és ölelést kaptak - könyvtármarketing NagykárolybólFEL

A Könyv nemzetközi napja alkalmából a Városi Könyvtár munkatársai állították meg a járókelőket, abban a reményben, hogy van náluk egy könyv.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, hétfőn, április 23-án a Nagykárolyi Városi Könyvtár link megtartotta a Sétáltass meg egy könyvet! elnevezést viselő rendezvényt. A nagykárolyiakat, és persze a vidékbelieket arra kérték a szervezők, hogy ezen a napon vegyenek magukhoz egy-egy kötetet. A könyvtár munkatársai és segédeik a város legforgalmasabb pontjain - katonai emlékmű, szökőkút, kastélykert stb. - megállították a járókelőket, és ha volt náluk egy könyv, akkor ajándékot kaptak, mégpedig könyvjelzőt és egy ölelést a könyvnek öltözött önkéntesektől.
Az akcióban az Elméleti Líceum SNAC önkéntes csoportja és a Gróf Károlyi Kulturális Idegenforgalmat Népszerűsítő Központ volt a könyvtár partnere.
1995-ben az UNESCO a Könyv napjává nyilvánította április 23-át, katalán javaslatra, mely egyben a szerzői jogok napja is. Ugyanakkor ezen a napon hunyt el több neves író és költő, mint például William Shakespeare és Miguel de Cervantes is. A nap célja, hogy felfedezzük az olvasás szépségét, és ösztönözzük egymást a könyvek forgatására.


2 szakkönyvtári trend: kifelé nyitó könyvtár és hozzáférést segítő gyűjteményFEL

A hálózati és digitális környezetben végzett kutatás az utóbbi időben sokféle változást idéz elő a felsőoktatási és tudományos könyvtárakban, átalakítja a gyűjteményeket és szolgáltatásokat. Két irányzat figyelhető meg:
1. Kifelé nyitó könyvtár (inside-out library): a digitális környezetben folyamatban van a kutatás átszervezése, és a könyvtár egyre jelentősebb szerepet kap az egyetem kutatási, oktatási és egyéb outputjának létrehozásában, kezelésében és megosztásában.
A kifelé nyitó könyvtárak tevékenységét az adott könyvtár nagysága és küldetése határozza meg. A kutatóintézetek és szakkönyvtárak feladatuknak tekintik, hogy megosszák erőforrásaikat a világgal. Az oktatást támogató és a diákok sikerességére összpontosító intézmények erre érthetően kevesebb energiát szánnak. A kifelé nyitó könyvtár kialakulóban lévő szolgáltatásai a következőket ölelik fel: kutatási adatok és információk szervezése, kutatói profilok kezelése, kutatási mérések, digitális tudományos tevékenység és tartalom-előállítás, áttérés a nyílt hozzáférésű publikálásra, intézményi repozitóriumok működtetése.
2. Hozzáférést segítő gyűjtemény (facilitated collection): a könyvtár szerepe, hogy segítse a hozzáférést a használók kutatási és tanulási igényei szerint szervezett, sokféle, összehangolt helyi, külső és együttműködéses forráshoz.
A hozzáférést segítő gyűjtemények tevékenységének a következő kérdések vannak a középpontjában: az igénybe vett külső gyűjtemények körének bővülése, a rugalmasabb licencelt tartalom és a megfelelő időben (just in time) rendelkezésre álló források, a használói igények alapján beszerzett tartalom (demand driven acquisition), a hálózati szinten közösen épített gyűjtemény. (A könyvtári gyűjtemények a használók életében: két irányzat; ref. Hegyközi Ilona)


A gyerekeknél a legfontosabb könyvválasztási szempont az, hogy...FEL

A Scholastic Kiadó 2016-os felmérése [Kids and Family Report] kimutatta, hogy gyerekeknél a legfontosabb könyvválasztási szempont az, hogy a könyv megnevettesse őket. Ha valóban komolyan segíteni akarjuk a fekete fiúk és más gyerekek olvasását, ha ez nem kötelező, be kell építenünk a megfelelő férfi olvasási modelleket a korai olvasástudásba. Viszont vannak gyerekkönyvek, amiket nagyon szeretnek a felnőttek, mert viccesek, bolondosak, sőt gusztustalanok, mint az "Undi Greg".
"Ön szerint fika. Greg szerint finom cukorka." (Nevetés) Erre a nevetésre, erre a pozitív reakcióra, vagy undorra, amit egyesekből kivált, erre mindennél nagyon szükségük van a fekete fiúknak, ez jár nekik.
Az amerikai közoktatást mérgező durva egyenlőtlenségek megszüntetése megköveteli tőlünk, hogy olyan olvasásélményeket nyújtsunk, ami minden gyermeket az alábbi két szó kimondására ösztönöz: Olvasó vagyok.


Burmeister Erzsébet a KIT-benFEL

Nyugdíjba vonul Burmeister Erzsébet, a Matarka link alapítója, a Miskolci Egyetem Könyvtár, Levéltár, Múzeum volt igazgatója. Ennek kapcsán érdemes felidézni néhány, vele kapcsolatot hírt. A KIT részéről legalábbis:
2012-11-14 Kiadó, sokszorosító és webáruház a Miskolci Egyetemi Könyvtárban link
2010-06-30 Tovább épül a Matarka link
2009-09-16 Könyvtárközi kölcsönző és nem kölcsönző kutatók - különbségek link
2009-05-06 Tetemes megtakarítás: felével olcsóbb integrált rendszerre vált a Miskolci Egyetem link
A Matarkával kapcsolatban egyébként pillanatnyilag 18 tétel található a KIT-ben: link

Hírforrás: KIT-információ
2018. április 25.  • Továbbküldöm a hírt

Milyen az a fenntartható tanulási környezet? FEL

A fenntartható tanulási környezet biztosítása szerepel az IFLA és az ALA célkitűzéseiben és különböző fórumain. Amerikában a University of California, Merced (UC Merced) elsőként fogott bele, hogy zöld campusként működjön, azaz fenntartható gazdasági, társadalmi és környezeti megoldásokat hozzon létre a jövő generációk érdekét is szem előtt tartva. Az UC Merced különböző kurzusain is napirenden tartja a fenntartható fejlődés kérdéseit. Épületeinek mindegyike elnyerte a nemzetközi LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) minősítést.
Az UC Merced könyvtára megfelel a fenntarthatóság követelményeinek, a következők miatt: víztakarékos megoldásokat alkalmaz, hűtése, fűtése és szellőztetése mentes a káros anyagoktól, belső világítása automatikusan szabályozott, újrahasznosított anyagokból épült, kiváló levegőminőség és energiatakarékosság jellemzi. Maga az épület három részből áll: a hagyományos gyűjteményekben természetes fény adja a megvilágítást, de gondoskodtak a szükséges árnyékolásról is; van egy sokcélú nyitott tér sok ülőhellyel; továbbá egy társas összejövetelekre és csoportmunkára szolgáló tér.
A könyvtár az aktív és konstruktív tanulást támogatja, miközben fenntartható tanulási környezetként kíván működni. Rugalmas, nyitott terek és bútorzat jellemzik, amelyek segítik a hallgatók tanulási és kutatási tevékenységét. A hallgatók lehetőséget kapnak arra, hogy kialakítsák saját tereiket, ahol a szokástól eltérően étkezhetnek, ihatnak és telefonálhatnak is. Az egyetem növekszik, és vele együtt a könyvtár is növekedni fog, továbbra is betartva a fenntarthatóság követelményeit. (Sikeres, fenntartható tanulási környezet - egyetemi könyvtári esettanulmány; ref.: Hegyközi I.)


Bicikli könyvtár - Koppenhágában már vanFEL

Címkék: Dánia | könyvtár, köz- |

Ne feledjük, hogy az autózás nem alapvető emberi jog, az autósok túl magasan helyezkednek el a közlekedési hierarchiában - véli Lasse Schelde várostervező, aki szerint csak a bicikli nyújthat megoldást a felgyorsult urbanizáció kihívásaira. A kérdés mindössze annyi, hogy meddig fulladozunk még a szmogban, mielőtt ezt hajlandóak vagyunk belátni. Világszerte tart előadásokat a fenntartható városfejlesztésről, Budapestre is a skandináv újítókat bemutató Think:Nordic konferenciára érkezett. Itt beszélgettünk vele arról, vajon enyhíthető-e az autós-bringás háború, hogy zajlott le a kerékpáros forradalom Koppenhágában, és miért lát hatalmas potenciált az önvezető autókban? Interjú.
- Azt olvastam, hogy ön hozta létre Koppenhága első bringakönyvtárát [ld. link cikk róla: pl.:link Ezt hogy kell elképzelni?
- Az alapötlet nagyon egyszerű: hozzáférhetővé teszünk rengeteg fajta biciklit, hogy bárki kipróbálhassa őket az utakon. Ez fontos, mert sokan nem tudják előre eldönteni, mi passzol az igényeikhez. Az meg nem túl kecsegtető ajánlat, hogy 160 ezer forintért kaphatunk valamit, ami vagy megoldja a mobilitási kérdéseinket, vagy nem. Egy autót megpillantva az emberek azonnal megértik, hogyan szolgálhatja ez őket a hétköznapokban. Egy utánfutós vagy összecsukható biciklinél viszont más a helyzet. Itt szükség van arra, hogy a hétköznapokban is kipróbálhassuk, mielőtt kiadjuk rá a pénzt. Ezt a köztes lépést igyekszünk lehetővé tenni a kerékpáros könyvtárral.


Kataligizálók réme vagy segítsége? - RDAFEL

Nem túlzás azt állítani, hogy a könyvtári katalogizálás megújulása mindenkit érinteni fog. Valóban mindenkit: a szemantikus megoldásokat előnyben részesítő és a felhasználói igényekre - az IFLA útmutatásait követve ? hatványozottan koncentráló újszerű megközelítés a katalógusleírások sokszínű újrahasznosulását, a webes visszakeresésben való hatékony érvényesülésüket hozza. Meglehet, az RDA (Resource Description and Access - forrásleírás és hozzáférés) eleinte szitokszó lesz a "katalogizátorok" körében, míg fel nem ismerik:
1. nincs új a nap alatt
2. katalógusaikat egyre inkább előre gyártott elemekből: nemzeti és nemzetközi névterekből meghivatkozható adatokból építhetik.
A hazánkban épp bevezetés előtt álló katalogizálási szabályzat aktuális megújulásáról a legfrissebb TMT-ben olvashatnak az érdeklődők, Dancs Szabolcs tollából (szövegszerkesztőjéből).

Hírforrás: KIT-információ
2018. április 25.  • Továbbküldöm a hírt

Földi István Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény - DombóváronFEL

Előző lapszámunkban téves címmel közöltük a hírt, hogy a dombóvári könyvtárt Földi Istvánról nevezték el. Az érintettektől elnézést kérünk. Az anyagot link azóta javítottuk. - Mikulás Gábor


Szerinted mi kerüljön a magyar webarchívumba?FEL

Egy online űrlapon link keresztül ezentúl bárki ajánlhat kevésbé ismert, de megőrzésre érdemes magyar honlapokat az OSZK kísérleti fázisban levő webarchívuma számára - jelenleg elsősorban irodalmi vagy művészeti témájúakat. (Előtte ugyanitt ellenőrizni lehet, hogy az URL cím nem szerepel-e már a nyilvántartásban.) Amennyiben az adott webhely jól archiválható és a tartalomgazda is engedélyt ad rá, akkor a mentett változat bekerülhet a nyilvános demó gyűjteménybe is. link Az aratószoftverrel jól bejárható és hosszú távon is megőrizhető weboldalak kialakítására a MIA Wikiben vannak ajánlások: link , link
Nemrég készült el a demó gyűjtemény link teljes szövegű indexe, amiben kétféle programmal is lehet keresni: a még fejlesztés alatt levő saját SolrMIA-val: link és a dánok által kifejlesztett SolrWayback-kel: link .

Hírforrás: Magyar Elektronikus Könyvtár
2018. április 25.  • Továbbküldöm a hírt

Segít a könyvtár a külföldi hallgatók beilleszkedésébenFEL

A külföldi hallgatók számára, akiknek be kell illeszkedniük új környezetükbe, a mindennapi életben használt információ rendkívül fontos szerepet játszik. E tanulmány célja, hogy feltárja a külföldi hallgatók információigényeit és információkeresési szokásait a campuson belül és a mindennapi életben, a beilleszkedési folyamat szakaszai során. Kérdőíves felmérést végeztek, amely a külföldi hallgatók kritikus helyzetekben mutatott információs viselkedéséről érdeklődött a beilleszkedési folyamat három szakaszában. A megérkezés előtt és közvetlenül utána a külföldi hallgatók információigénye a mindennapi életükkel és kevésbé az egyetemi vagy campusbeli élettel volt kapcsolatos, és az egyesült államokbeli rokonok/barátok és az internet volt a fő információforrásuk. Amint letelepedtek és elkezdtek beilleszkedni, információigényük és információforrásaik megváltoztak: a közösségi média használata jelentősen megnőtt. A megérkezés előtti időszakban információigényük széles körű volt, és az internet segítségével ennek csak kis részét tudták kielégíteni. A fokozatos beilleszkedés során azonban információigényük speciálisabb lett, és egyre magabiztosabbak lettek a keresésnél. A külföldi hallgatókat - egyetemi sikerességük támogatása érdekében - célszerű lenne a mindennapi élethez szükséges információkkal ellátni, ami segíthetné őket a letelepedésben és beilleszkedésben a számukra új országban. (Külföldi hallgatók információigényei és információkeresési szokásai a beilleszkedés során; autoref.)


Téma és variációi: nézd végig a hódmezővásárhelyi könyvtár építési terveit!FEL

Rengeteg képen mutatjuk a Németh László Városi Könyvtár és Pósa Lajos Gyermekkönyvtár link terveit. A tervek között találunk olyat mely a Sarokház elé, de olyat is, mely annak helyére képzeli el az új könyvtárat. Van olyan terv, mely már a train traint is az épülethez álmodta, és van olyan is, amely forgalmas sétáló utcának mutatja a környéket. Böngéssze át az összes tervet egyben: ...


A kritikus / kritikai olvasás területei 31. - Ismeretbuborék és visszhangkamraFEL

Valójában két különböző jelenségről van szó, mindegyik felforgatja az információ áramlását, de nagyon eltérően. Hívjuk őket visszhangkamráknak (echo chambers) és ismeretbuborékoknak (epistemic bubbles). Mindkettő társadalmi szerkezet, amivel szisztematikusan kihagyunk információforrásokat. Mindkettő eltúlozza tagjainak meggyőződését saját hiedelmeikben. De teljesen különböző módokon működnek, és teljesen máshogy kell beavatkozni. Az ismeretbuborék az, amikor nem hallunk másik oldalon lévő emberekről. A visszhangkamrában akkor vagyunk, amikor nem bízunk meg másik oldalon álló emberekben.
- Az ismeretbuborék információs hálózat, amiben lényeges információk, információforrások mulasztással maradnak ki. A mulasztás hasznos lehet: el akarjuk kerülni a velünk ellentétes véleményeket, például mert kényelmetlenül érezzük magunkat tőle. A társadalomtudósok szerint szeretjük megválogatni, minek tesszük ki magunkat, olyan információkat keresünk, amik megerősítik saját világnézetünket. De ez a mulasztás teljesen véletlen is lehet. Még ha nem is próbáljuk aktívan elkerülni a nézetkülönbségeket, a Facebook-barátaink általában ugyanazokat a nézeteket és érdeklődési köröket osztják. Amikor a hálózatokat szociális okokból építjük, aztán információs forrásnak használjuk azokat, könnyen elkerülhetjük az ellentétes nézeteket, és túlzott egyetértéssel találkozunk.
- A visszhangkamra társadalmi szerkezet, amiben a nézeteinktől eltérő, releváns hangokat aktívan lejáratnak. Miközben az ismeretbuborékban ritkán találkozunk ellentétes véleményekkel, a visszhangkamerában lévőknél ez nincs így, ők aktívan bizalmatlanok a kívülállókkal. Kathleen Hall Jamieson és Frank Capella Echo Chamber: Rush Limbaugh and the Conservative Media Establishment (2010) című könyvükben elemzik a jelenséget.


Fejlesztések Nyíregyházán - kamasz-tér, 3D nyomtatás, automatikus kölcsönzés...FEL

A Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtárban az idei leglátványosabb fejlesztés a Vécsey utcai fiókkönyvtár felújítása lesz: az egész épület az élethosszig tartó tanulást fogja támogatni, immár 21. századi körülmények között. Az átalakítások egy egybefüggő, variálható, különböző oktatási formákat lehetővé tevő teret, akadálymentesített épületet eredményeznek, s a nyílászáróktól a bútorokig mindent kicserélnek. A kiviteli tervek elkészültek, reményeim szerint szeptemberre befejeződnek a munkák. A felújítás idején az olvasóknak nélkülözniük kell a fiókkönyvtár szolgáltatásait, utána viszont kétszeres forgalomra számítunk.
A megváltozott szokások miatt csökken a központi könyvtár olvasótermének kihasználtsága, akárcsak a középiskolás korosztály könyvtári aktivitása. Ezért a pályázat segítségével, egy mobil térelválasztó rendszer alkalmazásával Kamasz-teret, azaz egy közösségi-oktatási színteret alakítunk ki az olvasóteremben.
A digitális labor - oktatótermünk - az élethosszig tartó tanulás támogatására hivatott, s olyan képzéseknek ad majd helyet, mint például az internethasználati, elektronikus ügyintézési ismeretek elterjesztését célzó tanfolyam időseknek, munkanélkülieknek, vagy a fiatalok médiakultúrára és -tudatosságra nevelése, hogy az előnyök kihasználása mellett tisztában legyenek a digitális univerzum veszélyeivel, a tudatos és biztonságos médiahasználat feltételeivel. A labor a térség könyvtári szakembereinek képzésében is fontos szerepet kap; céljai, lehetőségei az említetteken túl is sokrétűek, a felső tagozatos általános iskolások környezettudatosságra nevelésétől a 3D nyomtatásig.
Lehetőségük lesz az önkiszolgáló kölcsönzésre, s nem kell majd bezárnunk a leltározás idejére - taglalta a pályázat részleteit Tomasovsz­ki Anita.


Készül az ÁSZ-jelentéstervezet az Eötvös Károly Megyei KönyvtárnálFEL

Az ütemtervnek megfelelően elkezdődött a számvevőszéki jelentéstervezet összeállítása Eötvös Károly Megyei Könyvtár pénzügyi és vagyongazdálkodása szabályszerűségének és belső kontroll rendszerének működésének ellenőrzésében. A jelentéstervezet összeállítását az ellenőrzésvezető végzi, támaszkodva az ellenőrzés korábbi szakaszában elkészített számvevői munkaanyagokra.
Az Eötvös Károly Megyei Könyvtárat érintő ellenőrzés 2018. február 19-én kezdődött. Az ellenőrzés során a számvevők feladata volt annak megítélése, hogy az intézmény pénzügyi és vagyongazdálkodása, a kezelt vagyon nyilvántartása és megőrzése, a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése, valamint az intézményfenntartói feladatok ellátása szabályszerűen történt-e.


Könyvtárlátogató óvodai aprónép (a hosszú távú eredményesség a kérdés)FEL

Polgárdi - Az óvoda pedagógiai programjában fontos célként szerepel az irodalom megszerettetése, az olvasóvá nevelés alap­jai­nak lerakása már kisgyermekkorban.
Mindennek fontos része az irodalmi anyagok igényes válogatása, elsődleges forrásuk a magyar népmesék és mondókák világa - mondta el Nedeczky Istvánné, az Eszterlánc Óvoda vezetője. E művek a pedagógiai felhasználhatóságon túl is megőrizni való értékek, hiszen ebben él és ezen keresztül adható át az anyanyelv.
A Kincses Kultúróvoda cím birtokosaként gondosan keresik az irodalmi gyöngyszemeket, törekszenek a gyerekeket is minél többször olyan helyzetbe hozni, ahol könyveket nézegethetnek, mert ne feledjük, a képeskönyv-nézegetés a játék egyik fajtája. Ennek hangsúlyozása a mai digitális világban elengedhetetlen. Éppen ezért évről évre, a költészet napja alkalmából a csoportok látogatást tesznek a városi könyvtárban link , ahol az apróságok hangulatos környezetben ismerkednek a könyvek sokszínű tárházával. Szembesülnek a kölcsönzés folyamatával, majd év közben többször is visszatérnek a témahetekhez kapcsolódó kiadványok kölcsönzéséért.




Analógiák

Maga a pótcselekvés a megoldásFEL

Sok volt a baleset, jött is a megoldás: felmarták az utat és úgy hagyták. Egy hónappal ezelőtt felmarták az újfalui országutat Győr közelében, egy nagyjából kétszáz méteres szakaszon.
A környező települések lakói örültek a hírnek, azt gondolták, végre felújítják az utat, ahol az utóbbi időben rendszeresek voltak a balesetek. Miután viszont a felmart úton egy hónappal később sem kezdtek el dolgozni, Győrújfalu polgármestere, Nagy Imre Attila a közútkezelőhöz fordult azzal a kérdéssel, hogy mi lesz az úttal. A válaszon pedig maga is megdöbbent: a felmarás itt maga a megoldás.
Nagy Imre Attila elmondása szerint a közútkezelő úgy akarta megoldani a balesetek problémáját, hogy felmarták az utat, így emiatt kénytelenek lassabban hajtani az autósok. A polgármesterrel azt közölték, hogy meg fogják vizsgálni, csökken-e ezután a balesetek száma, és ha igen, akkor marad ez a megoldás. (444)
- A könyvtáros kiegyensúlyozott munkavégzésének eszköze lehet:
1. A könyvtárhasználók kellemetlen fajtáinak távoltartása elutasító magatartásformák segítségével.
2. A Párhuzamos dokumentum-feldolgozás fenntartása a munkaidő kitöltésének demonstrálása, végső soron a leépítések megelőzésére.
3. A dokumentum-feltérés adott szinten tartása, hogy a tájékoztatás ne legyen túl összetett és időigényes feladat.
4. Olyan szakmai vezetők megválasztása, akik nem billentik ki a szakmát saját komfortzónájából, ugyanakkor fel tudják a kritikus mennyiségű szimbolikus lépést mutatni.
További ötlet? (MG)


Tartalommarketing - a vízvezeték-szerelő is tudja márFEL

Nemrég csőtörés volt nálunk: a mester lelkesen elmagyarázta a hiba mibenlétét és a javítás várható fázisait, közérthetően bemutatta, hogy mire kell vigyázni egy könyökcsőnél, majd megkért arra, hogy az érdekes eset kapcsán képeket is készíthessen. "Gyűjtöm a jó kis történetekhez... az internetre" - kezdte kifejteni, hogy miről van szó és hamar világos lett, hogy szakmai cikkekről. Ez bizony tartalommarketing a javából.
Azzal, hogy saját felületein hasznos tartalmat állít elő, cégének szakértői státuszát építi. Még egy mikromomentumot is sikerült elcsípnie. Ha a csőtörés elhárításának témájáról készített minőségi "how-to" jellegű tartalma (pl. blogcikke, esettanulmánya, videója) hasznos azoknak, akik hasonló problémával küzdenek, akkor könnyebben meggyőzheti őket arról, hogy valóban ért ahhoz, amit csinál.




Praktikus

A jövő előadása? - kiterjesztett valóság a PrezitőlFEL

Somlai Fischer Ádám egy kísérleti prezentációs technikát mutatott be előadásában. A Prezi alapkoncepciójában használja ki azt a mnemotechnikai jelenséget, mely szerint könnyebben megjegyzünk dolgokat, ha azokat a tér bizonyos pontjaihoz tudjuk kötni. Mindez egy felmérés szerint 20%-os hatékonyságnövekedést ad a mondanivaló továbbításához képest. A cég új AR- (kiterjesztett valóság) eljárása lehetővé teszi, hogy ne csak használjuk a kész tereket, hanem alakíthassuk is azt - a hatékonyabb gondolkodás érdekben. Az előadó, akit előadása közben mobiltelefonja "néz", a térben, lézer mutató helyett a kezével, gesztusaival irányítja, mutatja azokat a vetített objektumokat, amelyekre mondanivalójához az adott pillanatban szüksége van.
A technológia bemutatója tavaly, Vancouverben volt, a TED-en: link (MG)




Kisszínes

Virtuális munkacsapatok - az önálló tagok nagyobb összetartásra törekednekFEL

A virtuális teamekről Münnich Iván (Samling) elmondta, hogy bizonyos időablakokban csapatok, ahol a tagoknak van más identitásuk is, a vezetőnek ezért arra kell törekednie, hogy elsősorban az ő team-jében legyenek. Münnich megkülönböztette a virtuális csoportot a virtuális team-től, és kiemelte, hogy utóbbi milyensége attól függ, mennyire vannak közös céljaik, mennyire közösen érik el azokat, és mennyi ilyen dolguk van. Tapasztalatai szerint a virtuális teamekben sokkal erősebb vágy van arra, hogy teamek legyenek, mint a nem virtuális teamekben.
Münnich Iván: Fontosak az olyan soft skillek, mint az együttműködési hajlam és az ésszel, nem indulattal vezérelt működés.
A virtuális csapatok tagjai nem egy helyen vannak, hangzott el az egyszerű definíció; és versenyelőnyt jelentenek, mert gyorsabban reagálnak, a készségek gyorsabban összeadódnak és olcsóbban működnek. A csapat összeállításakor fontos, hogy a tagok képesek legyenek az önálló munkára, megbízható kooperációs készséggel rendelkezzenek, és legyen az ő döntésük, hogy benne vannak-e a csapatban.


Brassóban megdöntötték a láncolvasás világrekordjátFEL

Vasárnap a brassói főtéren megdőlt a láncolvasás világrekordja, ugyanis 3.321 személy olvasott fel egy-egy mondatot Zaharia Stancu Desculţ (Mezítláb) című regényéből, megdöntve ezáltal az Indiában 2015-ben felállított rekordot, ahol 3 071 személy alkotott olvasóláncot. Alexandru Rareş Creţu, az esemény szervezője azt nyilatkozta, hogy a láncolvasásról videófelvétel készült, amelyet a résztvevők névsorával és aláírásával küldenek el a Guinness Rekordok Könyve bizottságához.


Nem fognak tudni értőn olvasni a jövő mesterei - tud-e a könyvtár esetükben kompenzálni?FEL

Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége - igaz, nem is romlott. A szakközépiskolások átlageredménye viszont siralmas: a szakmát tanuló tizedikes diákok a hatodikos általános iskolások szintjét sem érik el matematikából és szövegértésből.
A szakközépiskolákban - vagyis a korábbi szakiskolákban - azonban siralmasak az eredmények. A hároméves szakképzést választó diákok nemcsak az országos átlagnál szereztek sokkal kevesebb pontot, a tizedikes szakközépiskolások átlageredménye a hatodikos általános iskolásokét sem éri el. "Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezek a tanulók 6. évfolyamos korukban jobb matematikai, illetve szövegértési képességekkel rendelkeztek, hiszen ők már akkor is a lemaradók között voltak. Az azonban ezekből az adatokból is kirajzolódik, hogy egy egész középiskolai képzési forma tanulói (a populáció 20%-a) nem képesek elérni a 6. évfolyam átlagos matematikai és szövegértési képességszintjét sem" - olvasható az elemzésben.
Nem véletlen, hogy pedagógusok és oktatáskutatók már évekkel ezelőtt felhívták a figyelmet arra, hogy az újraszabott szakképzésben nagyon alacsony a közismereti óraszám - a kilencedikes szakközépiskolásoknak magyarból, matematikából és társadalomismeretből is mindössze heti 2-2 órájuk van, a tizedikesek pedig már csak heti 1 órában tanulnak magyart és matekot -, így nincs elég idő a készségfejlesztésre.




Információforrások

Itt a statisztikailag elemezhető adatbázis a választási eredményekrőlFEL

A Nemzeti Választási Iroda eddig nem tett közzé statisztikailag elemezhető hivatalos adatbázist a választási eredményekről. Csak különálló honlapokon lehetett böngészni, hogyan alakult a szavazatok száma az egyes szavazókörökben. Ezeket az oldalakat adatbányászok segítségével feldolgoztuk, így jöhettek létre a G7.hu adatelemzései az elmúlt két hétben a választási eredményekről.
A G7 szerkesztősége is elkötelezett a közadatok nyitott kezelése mellett, és bár nem tudományos lapként működünk, fontosnak tartjuk az igazi tudományos elemzéseknek azt az értékét is, hogy pontosan visszakövethetőek, reprodukálhatóak és így érdemben megvitathatóak.
Ennek érdekében megnyitottuk GitHub link fiókunkat, ahova elsőként a Fidesz listás eredményét, illetve a társadalmi-gazdasági mutatók közötti összefüggéseket együttesen elemző cikkünkhöz felhasznált adatokat és az elemzést R-ben (ez egy nyílt forráskódú statisztikai szoftver) végrehajtó parancsfájlt tesszük fel.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról