SzavazásKönyvtáros utánpótlás - mennyiség
KIT hírlevél évfolyamok2022
|
KIT hírlevél: 2022/32., szept. 14.A lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor Hírek• Így segítik a könyvtárban a digitális és jelenléti tanulást - blended learning, Anglia (olvasóink szavazatára)• Curley-hatás • Így függ össze az innováció az emberről alkotott felfogásunkkal • Mit várnak a könyvtárosok a szakmai egyesületeiktől? • Közeleg a tél: konghatnak az ürességtől a fagyos tornatermek, aulák, kultúrházak, könyvtárak, színházak? • Könyvtárak is bezárnak a rezsicsökkentés csökkentése miatt - Nagyatád, Eger, Hódmezővásárhely, Budaörs... • Fagyi és mászófal - Iskolásokra hajtott a Helischer Könyvtár tanévkezdéskor • Ügyesen címkéznek dokumentumokat a gépek • Jobbnak tűnik, ha nem a könyvtáros mondja meg, milyen dokumentumokat kell beszerezni • Megkérdeztük: Mit tükröznek a hazai szakmai kitüntetések? • Már nem olvasnak a romániaiak? - Több ezer könyvtárat zártak be az elmúlt években • Sportpályányi létesítményben őrzik majd a magyar nemzeti könyvtárat • Tízezer körüli a térítésért információt szolgáltató szakember idehaza • A digitális technika áldozata lett a könyvtár mintegy kilencszáz darabos gyűjteménye • Mentik, ami menthető - webarchiválás az OSZK-ban • Önműködő könyvkölcsönző, már Budapesten is • A felújítás idején is nyitva tart a komlói könyvtár Analógiák• Ha van kritikai pszichológia, lehet kritikai könyvtárosság is?Praktikus• Így tartsd fenn tanulóid motiváltságát a virtuális tanteremben! Tippek (olvasóink szavazatára)Kisszínes• A jó társasjáték 4 ismérve• Több mint rémhír - orosz könyvekkel fűtenének Németországban? • Így tesz lelkileg ellenállóbbá az irodalomterápia
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekÍgy segítik a könyvtárban a digitális és jelenléti tanulást - blended learning, Anglia (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: gép, technikai eszköz | használó (gyerek, fiatal) | kiterjesztett valóság (AR) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | könyvtár, iskolai | könyvtári tér, enteriőr | Nagy-Britannia | oktatás, tanulás |
Megvalósult a sokak által vágyott helyzet a brit Basingstoke College-ban, ahol könyvtárosok a tanulás ösztönzői. A könyvtárat olyan hellyé alakították, ahol az önálló tanulást, a megfordított osztály és a kevert tanulási forma (blended learning = hagyományos, személyes, jelenlétet igénylő oktatás és az e-learning közös alkalmazása - szerk.) is jelen lehet. A könyvtárosok a diákok segítségével alakították ki a teret, ami a tanulást új megoldásokkal segíti, motiválja.
A koncepció alakításában David Thornburg 2013-as könyve segített (From the Campfire to the Holodeck: Creating Engaging and Powerful 21st Century Learning Environments). Ebben a szerző négy tanulási teret mutat be: - Hegytető-tér (büszkélkedőhely): ahol a diákok prezentálhatnak, megoszthatnak, közvetíthetnek, podcastokat mutathatnak be. - Barlang-tér: ahol magunkban el lehet mélyülni, reflektálni, kielemezni a történéseket. - Tábortűz-tér: az együttműködésről szól, ahol a diákok közösen dolgozhatnak, segíthetnek és történeteket mesélhetnek egymásnak. - Vízgyűjtő-tér: ezekben a terekben kitekinthetünk a saját "buborékunkon" túlra. A saját meglevő tudásunktól és érdeklődési körünktől különböző kurzusokat hallgathatunk és csoportmunkában vehetünk részt. A terek kialakulását ezenkívül még Gerd Leonhard inspirálta, aki a nem-automatizálható, digitalizálható, mélyen emberi készségek feltárásával foglalkozik. Főleg ezeket érdemes a könyvtárosoknak fejleszteni. A könyvtári Learning Hub kialakítása az elméletek mellett a rugalmas tanuláshoz alkalmazkodó bútorok kialakítását is magába foglalta. Attól függően, hogy a diákok mit szeretnének, alakíthatnak a berendezésen. Készíthetnek videókat, podcastokat, csendes térben tanulhatnak, használhatják a kikölcsönzött Chromebookokat. Például a Travel Room a turisztika szakos hallgatókat támogatja egy repülőhöz hasonló térrel. A Body Swapsben (VR-szemüveg, mellyel szimulált testben láthatjuk magunkat és környezetünket), a diákok az állásinterjúkat gyakorolhatják. A VR segítségével a mérnök hallgatók gépeket tervezhetnek, építhetnek, a divatszakosok pedig kiállításokon vehetnek részt. Így a diákok is fejleszthetik a készségeiket, és a tanárokat is bátorítja a tér a hagyományostól eltérő gondolkodásra. A könyvtárosok nem végeznek hagyományos könyvtári feladatokat, hanem csak a diákok tanulási ösztönzése a feladatuk. Folyamatos képzéseken vesznek részt, hogyan kell támogatni, képezni, coacholni a diákokat. (ref.: Habók Lilla) Curley-hatásFEL
Címkék: analógia | hatékonyság | identitás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | elismerés | emberi minőség | szervezeti kultúra |
Akik ellenezték a kubai szocializmust, évtizedeken keresztül, folyamatosan emigráltak az USA-ba. Így nem maradt elég erő, amely megdöntse a rendszert. Így pl. egy szakmában is elég ellehetetleníteni vagy elüldözni a másként gondolkodókat - vö. pl.: Apáczai Csere János, Misztótfalusi Kis Miklós, Szenczi Molnár Albert, Semmelweis Ignác - és így megakadályozható, vagy legalábbis elodázható a változás. Ami persze a szakma, ország vagy közösség folyamatos degradációjával, az innováció leromlásával, versenyképtelenségével jár.
Curley-hatás: elvándorolnak azok az emberek, akik változtatni tudnának / akarnának a helyzeten. Negatív visszacsatolás alakul ki. (pl. Kuba, Detroit, Baltimore) Lehetséges ellenszer: a másként gondolkodók bátorítása, kreatív súrlódások tervszerű előidézése (bevonás, párbeszéd, érdekharmonizáció), az innovációval járó tévedések elfogadása, tanuló szervezet kialakítása. Mindez a hierarchikus szemlélet feladását jelenti, mely során a tőke nem a pozícióból, kevésbé a kapcsolatokból, hanem alapvetően a tudásból fakad. Korábbi anyagunk a témában: Működik-e a könyvtáros szakmában a Curley-hatás? link (MG)
Hírforrás:
KIT-információ
2022. szeptember 14. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=curley-hatas
Régebbi hírforrás(ok): Működik-e a könyvtáros szakmában a Curley-hatás? link Így függ össze az innováció az emberről alkotott felfogásunkkalFEL
Címkék: identitás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | vezető | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
A könyvtári vezető felfogása önmagában is emeli vagy rontja a szakmai innováció mértékét és minőségét. (MG)
Ha például azt feltételezzük, hogy az emberek a lelkük legmélyén önzőek, akkor az iskolákat hierarchikus, szigorú intézményekként fogjuk megtervezni. Ha viszont azt feltételezzük, hogy a gyerekek többsége természetüknél fogva kreatív, kíváncsi, és van belső motivációjuk a tanulásra, akkor egész másképp fogjuk megtervezni az oktatást. Ugyanígy el lehet gondolkodni azon is, hogy miként építjük fel a demokráciát, a börtöneinket, a munkahelyeinket. - Sokan azt hiszik, hogy az empátia a megoldás a világ összes problémájára, de drámai bizonyítékaink vannak arra, hogy azok az emberek, akik több empátiát képesek mutatni a saját csoportjuk felé, mint az átlag, gyakrabban akarnak másokon bosszút állni. - Nem a tanácsadók, nem a menedzserek, hanem a tanárok, az ápolók, a vízvezetékszerelők, akik ha nem dolgoznak, elég nagy bajba kerülünk. Ők képezik a valódi gerincét a társadalmunknak. Régebbi hírforrás(ok): Megkérdeztük: Mi segítheti leginkább a könyvtári szolgáltatásfejlesztést? link Mit várnak a könyvtárosok a szakmai egyesületeiktől?FEL
Címkék: felmérés | használó, igény | könyvtár, vállalati v. szervezeti | minőség, -irányítás, -fejlesztés | szakmai szervezet |
A könyvtáros szakmai szervezetek célja, hogy a könyvtárosok számára szakmai fejlődési, hálózatépítési, valamint szolgáltatási és bemutatkozási lehetőségeket biztosítsanak. Ennek ellenére sok szervezetben csökken a taglétszám. Az összes típusú könyvtárban dolgozó üzleti könyvtárosok körében felmérést végeztek, amely adatokat szolgáltatott a tagság előnyeiről. A válaszadók leírták a sikeres szervezetek jellemzőit, valamint csalódásaik okait. A minőségi programok és képzés, a hálózatépítési lehetőségek és a tagok elkötelezettsége voltak a pozitívumok, míg a gyenge kommunikációt és a részvételi lehetőségek hiányát említették a leggyakrabban negatívumként. A cikk zárásként négy javaslatot tesz arra vonatkozóan, hogy a könyvtáros szakmai szervezetek hogyan őrizhetik meg relevanciájukat, hasznosságukat és értékességüket tagjaik szemében. Ezek a következők: időszerű, érdemi és szelektív kommunikáció; befogadó és proaktív kapcsolat a tagokkal, külön hangsúlyt fektetve az új tagokra és a pályakezdő könyvtárosokra; programszervezés az aktuális igények alapján; ingyenes vagy kedvező árú rendezvények, amelyek könnyen elérhetőek a tagok számára. (Mit várnak a könyvtárosok a szakmai egyesületeiktől? Felmérés üzleti könyvtárosok körében; Sajnos csak autoref.)
Közeleg a tél: konghatnak az ürességtől a fagyos tornatermek, aulák, kultúrházak, könyvtárak, színházak?FEL
Címkék: Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | leépítés, restrikció | könyvtár, nemzeti | könyvtár, köz- | Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest | rezsikrízis / megszorítás |
Kulturális és közintézmények kerültek nehéz helyzetbe egyik napról a másikra, mert kiestek a kedvezményes gáz- és áramárra jogosultak köréből. Több százmilliós plusz költség is adódhat a tágas belső terek fűtéséből - mint az előadóterek, aulák, dísztermek, művelődési házak, kultúrházak, könyvtári olvasótermek, tornatermek stb. - miközben a költségvetés eddig is szűkös volt. Iskolák már most a szülőktől kérnek segítséget.
Bajban lehetnek a könyvtárak is: a több hatalmas raktárszinttel és olvasóteremmel központi költségvetési szervként működő Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) pénzügyi beszámolóiból az derül ki, hogy a közüzemi díjak tavaly 111 millió forintot - több mint 300 milliós jövőbeli kötelezettség mellett - tettek ki a durván öt (jövőre csak három) milliárdos teljes költségvetési kiadásból. A főváros által fenntartott, központi könyvtárból és több tucat fiókkönyvtárból álló Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár helyzetét nehezíti, hogy az épület- és ingatlanállományban nem egységesek a fűtési megoldások. A Fészek nyilvános költségvetési beszámolójából látszik, hogy 130 millió forintot fizettek ki közüzemi díjakra 2021-ben - 451 milliós jövőbeli kötelezettségvállalás mellett -, az összkiadásuk pedig mintegy 3,5 milliárd forint volt. Könyvtárak is bezárnak a rezsicsökkentés csökkentése miatt - Nagyatád, Eger, Hódmezővásárhely, Budaörs...FEL
Címkék: Németh László Városi Kvt. és Pósa Lajos Gyermekkvt, Hódmezővásárhely | leépítés, restrikció | Bródy Sándor Megyei Könyvtár, Eger | rezsikrízis / megszorítás |
Egyre több helyről hallani, hogy a magas energiaárak miatt átmenetileg bezárhat az uszoda, a könyvtár vagy a színház. Más önkormányzatok a díszkivilágítás mérséklésével, óvodai csoportok összevonásával, az energetikai fejlesztések felpörgetésével próbálják kivédeni a többszörösére emelkedett gáz- és áramárak hatását. Az önkormányzati szövetségek szerint mindenképpen állami beavatkozásra lesz szükség, különben lehetetlen helyzetbe kerülnek az egyébként is legatyásodott települések.
Az új rezsiszabályok alapján a 10 ezer fős Nagyatád ezentúl 365 milliót fizethet a gázért éves szinten, az eddigi 99 millió helyett. Emiatt a fűtési szezonra bezárják a múzeumot, a művészeti galériát és az óvodák egy részét, a könyvtár link pedig csak heti egy napot lesz nyitva. Egerben is már csődöt emlegetnek. Az energiaválságra reagálva az egri városvezetés úgy döntött, hogy ideiglenesen bezárja a legtöbbet fogyasztó önkormányzati intézményeket, a strandot, az uszodát, a színházakat és a könyvtár link épületeit. Mirkóczki Ádám polgármester azt nyilatkozta, ezzel az a céljuk, hogy "nullás rezsit produkáljanak" ezek az épületek, és az így felszabaduló pénzt az egriek támogatására tudják fordítani. A hódmezővásárhelyi önkormányzat intézményei mintegy 25 önálló telephelyen működnek. Ezek többsége óvoda és bölcsőde, de van köztük könyvtár link , művelődési ház, ifjúsági klub, múzeum, és képzőművészeti galéria is. Elképzelhető, hogy összevonnak bölcsődei és óvodai csoportokat, ennek lehetőségét is vizsgálják még. Budaörs önkormányzatához 20 intézmény tartozik, többek között óvoda, bölcsőde, színház, könyvtár link , művelődési ház, ezen kívül a helyi strand és uszoda is az önkormányzat fenntartásában működik. Kapcsolódó: Közvilágítás sem lesz? Brutális takarékoskodásra készülnek egy magyar községben link Fagyi és mászófal - Iskolásokra hajtott a Helischer Könyvtár tanévkezdéskorFEL
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | Helischer József Városi Könyvtár, Esztergom | könyvtár, köz- | marketing | rendezvény használók számára |
A tanévkezdéshez kapcsolódva az esztergomi Helischer József Városi Könyvtárban "Vidám vakációzáró fesztivált" szerveztünk. Mivel gyermekkönyvtárunk és felnőtt részlegünk is egy-egy iskola földszintjén kapott helyet, kihasználtuk a lehetőséget, és kitelepültünk a bejáratokhoz. Mászófal, fagylalt, könyves játékok, könyvkoktélok várták az arra járókat, és természetesen mindenkit invitáltunk más programjainkra is szórólapokkal, beszélgetéssel. Az első meghirdetett napot elmosta az eső, de pénteken több mint 200 embert sikerült megszólítanunk, és még aznap hárman beiratkoztak. A fotókat ld.: link
Ügyesen címkéznek dokumentumokat a gépekFEL
Címkék: dokumentumfeldolgozás | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | közösség mint információforrás (2.0) | mesterséges intelligencia | múzeum |
A New York-i Metropolitan Museum of Art 2018-ban külső fél bevonásával online gyűjteménye mintegy 300 000 műtárgyához kapcsolt tárgyi címkéket, melyek lehetővé teszik a különböző szempontok/témák (pl. állatok, építészeti elemek, színek, érzelmek, alakzatok stb.) szerinti keresést. A cikkben leírt kutatás során a munkatársak által manuálisan hozzáadott címkéket hasonlították össze három különböző számítástechnikai rendszer (Google Cloud Vision, Amazon Rekognition, IBM Watson) automatikusan generált címkéivel.
A kutatás kimutatta, hogy a gépi rendszerek képesek tömeges mértékben címkéket kiosztani a digitális objektumokhoz, kiegészítve a jelenleg használt osztályozási rendszereket. Előnyük, hogy növelik a gyűjtemény láthatóságát, illetve új keresési és böngészési lehetőségeket teremtenek a használók számára. A gépi kulcsszavak általában generikusak, ugyanakkor a múzeumi szakemberekétől eltérő megközelítéssel is tudnak tárgyi címkéket kiosztani, olykor meglepő részletességben feltárva egy digitális kép tartalmát. (A túlzott specificitás viszont a hatékony információkeresés gátja lehet.) A még gyerekcipőben járó mesterséges intelligencia az osztályozási szakértők - vagy akár a crowdsourcing keretében bevont közönség - munkájával párosítva hatékony segédeszközül szolgálhat a múzeumok (és más közgyűjtemények) képi tartalmainak feltárásához, ám hátrányait mindenképpen számításba kell venni. (Bódog András) Jobbnak tűnik, ha nem a könyvtáros mondja meg, milyen dokumentumokat kell beszerezniFEL
Címkék: állománygazdálkodás | hatékonyság | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | közösség mint információforrás (2.0) |
Egy éve írtuk. Eltűnődtél már e tapasztalat következményein?
A könyvtárak állománygyarapítása hagyományosan a "szükség esetére" (just-in-case) elvet követte, azaz a dokumentumokat a könyvtárosok rendelték meg. Később elérhetővé vált annak lehetősége, hogy a könyvtár gyűjtőkörére szabott, előzetesen jóváhagyott tervezetek (Approval Plan) nyomán a forgalmazók automatikusan küldjék a köteteket. Az ezredforduló környékén azonban a finanszírozási nehézségek, a könyvek mennyiségének és a könyváraknak a növekedése miatt felül kellett vizsgálni ezt a modellt; megjelent a "szükség szerinti" (just-in-time) elvet követő, azaz a használói igények alapján történő beszerzés. Amint a technológia lehetővé tette, az e-könyv-forgalmazók bevezették az igény szerinti beszerzést (Demand Driven Acquisition, DDA) az általuk meghatározott címekhez. A cikk a Hawaii Manoa Egyetem (UHM) Könyvtára link kísérletét mutatja be, melynek során a 2018-as pénzügyi évben teljesen átálltak a használói igények alapján történő könyvbeszerzésre. A jövőben fontos odafigyelni arra, hogy a finanszírozás fenntartható legyen, és a rekordok maradjanak elérhetőek a katalógusban, ehhez egy ötéves időablakot tartanak optimálisnak. Arra a kérdésre, hogy nem veszítik-e el az irányítást a könyvtárosok az állományalakítás terén a használók javára, a válasz "nem", ugyanis a kiindulópontot képező Approval Plan-profilt a könyvtár szabja meg. A UHM Könyvtárában a monográfiák teljesen "szükség szerinti" elvet érvényesítő beszerzési terve gazdaságilag megtérült, de további adatok kellenek annak megítélésére, hogy ez-e a legjobb modell egy felsőoktatási könyvtár számára. (Az igény szerinti beszerzés kiterjesztése: egy teljesen "szükség szerinti" elvet érvényesítő beszerzési terv; (ref.: Szabó P.) Régebbi hírforrás(ok): PDA az Eötvös Károly Könyvtárban link Megkérdeztük: Mit tükröznek a hazai szakmai kitüntetések?FEL
Címkék: felmérés | identitás | szakmai szervezet | szakmai szintű irányítás | elismerés | cselekvésképtelenség | szervezeti kultúra |
A kapott tájékoztató jellegű válaszok megoszlása:
18 - Egy kiválasztott szakmai klikkhez tartozást. 8 - Jó kapcsolatépítő-képességet a mindenkori felettessel. 2 - Valós menedzseri tevékenységet. 3 - Valós szakmai teljesítményt. Mindezt a 10 évvel ezelőtti adatokkal összevetve a következő, közel azonos arányokkal bíró diagramot kapjuk: link . Ezek szerint a válaszadók nem csekély arányban hisznek a szakmai kitüntetések szakmaiságában. Mindez természetesen kontraszelektáló hatású: a szakmai közösségben nem válik tekintéllyé az elismert pályatárs. Mindez - egészséges önértékelés esetén - még a kitüntetett személy számára is frusztráló lehet. A szakmai elismeréseket a hazai könyvtáros szakmában döntően a Magyar Könyvtárosok Egyesülete és az Informatikai és Könyvtári Szövetség osztja, és ők felelnek a kitüntetések minőségéért. (MG) Már nem olvasnak a romániaiak? - Több ezer könyvtárat zártak be az elmúlt évekbenFELAz elmúlt 32 évben, azaz 1990-től napjainkig összesen 8207 könyvtárat zártak be Romániában, évente akár több száz intézményt. Az 1995-ös és 1996-os évek kivételnek számítanak, akkor 277 új könyvtárat hoztak létre az országban. Emellett elengedhetetlen megemlíteni azt is, hogy az olvasók száma csaknem 4 millióval csökkent az elmúlt 25 évben - írja a Digi24.
Az Országos Statisztikai Intézet (INS) legfrissebb adatai szerint jelenleg 8458 országos, egyetemi, iskolai, állami vagy magánkönyvtár működik, míg 1990-ben ez a szám 16 665 volt. Az INS adatai rámutatnak, hogy napjainkban csupán 2,1 millióan kölcsönöznek ki könyveket legalább évente egyszer. A statisztikai intézet adataiból az is kiderül, hogy a könyvtárlátogatók száma évről évre több százezer személlyel csökken. Ez azt jelenti, hogy 1999-ben 6,1 millióra tették az aktív olvasók számát, míg 2019-re ez a szám 3,1 millióra, majd 2020-ban 2,5 millióra csökkent. 2021-ben újabb 400 ezer emberrel kevesebbet számoltak. Minden oktatási intézménynek szüksége lenne könyvtárra - Cornelia Popa Stavri, a Tanügyi Szabad Szakszervezetek Szövetségének főtitkára Digi24-nek elmondta, utoljára 2000 előtt különítettek el pénzt arra, hogy az iskolák könyveket vásárolhassanak a könyvtárakba. "Romániában minden oktatási intézménynek rendelkeznie kell könyvtárral, valamint egy könyvtárossal is, csakhogy a már meglévő iskolai könyvtárakban 2000 óta nem frissítették a könyvállományokat" - magyarázta. Sportpályányi létesítményben őrzik majd a magyar nemzeti könyvtáratFEL
Címkék: Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | könyvtárépítés | könyvtár, nemzeti | épület (könyvtár) | raktározás (2016.10-) |
Piliscsabán, a Iosephinum területén épül az Országos Széchényi Könyvtár archivális raktára. Ebben az egyedi, földrengésbiztos létesítményben őrzik majd a teljes magyar írott szellemi hagyatékot. A valamikori sportpályán készül a 125×34,5 méter alapterületű raktárépület, melyet jövőre adnak át. Az építkezés kapcsán beszélgettünk Rózsa Dáviddal, a nemzeti könyvtár főigazgatójával és az épület Kossuth-díjas tervezőjével, Turi Attilával.
M: Hány könyvet őriz az Országos Széchényi Könyvtár? - "Több mint tízmillió példányt. Azért nem mondunk konkrétabbat, mert a nemzeti bibliotéka nem csak könyveket és folyóiratokat gyűjt. Könyvtári állományunk egy jelentős részét nem is könyvek és folyóiratok, hanem úgynevezett kisnyomtatványok alkotják. Ez a jelentős rész gyűjteményünk csaknem felét adja, azaz körülbelül ötmillió dokumentumot. M: Mekkora helyük van a teljes állomány elhelyezésére? - "Most körülbelül százhúszezer polcfolyóméternyi raktárkapacitással gazdálkodhatunk. Az OSZK budai Várba költöztetése, 1985 előtt az egykori két nagy világítóudvarban kialakítottak egy-egy tizenegy emeletes toronyraktárt, emellett épületünk Tabán felőli oldalon is vannak raktáraink. Három külső tárolóépülettel is rendelkezünk, közülük az egyik már megtelt. Hozzájuk csatlakozik majd a piliscsabai archivális raktár, amely a tervek szerint nyolcvanezer polcfolyóméternyi helyet jelent. Egyszer majd, amikor "sűríteni" kell a dokumentumokat, ez a szám elérheti a százezer polcfolyómétert is. Így - szigorúan elméletben - erre az évszázadra megoldódik a tárolás kérdése." M: Házon belül is készülnek változásokra? "Intézményvezetőként az a célom, hogy a Kádár-kori enteriőrt is frissítsem annak érdekében, hogy a könyvtár minden tekintetben XXI. századi intézménnyé válhasson. Lépésről lépésre haladunk. Tavaly létrehoztuk a Történeti Fénykép- és Videótár kutatótermét, idén új beléptetőrendszert vezettünk be, lezajlott a fogadóterek, az olvasói mosdók és egyik kiállítótermünk felújítása. Jelenleg a VII. emeleti déli olvasótermen dolgozunk. Márciusban megnyílt Vershaza című kiállításunk, amely a Himnusz, a Szózat és a Nemzeti dal jelképpé válásának folyamatát mutatja be. A könyvtár történetében először láthatók az identitásunkat, kultúránkat meghatározó költemények egy tárlaton belül, ami egyértelműen kuriózummá emeli a kiállítást." Tízezer körüli a térítésért információt szolgáltató szakember idehaza FEL
Címkék: szakmai szervezet | térítéses információszolgáltatás | információs tanácsadó, információbróker |
Magyar Nemzet: Hányan dolgoznak ma Magyarországon információbrókerként?
Mikulás Gábor: - Tízezerre teszem azok számát, akik valamilyen szempontból térítésért foglalkoznak információszerzéssel - marketing- és adatbázisokkal foglalkozó szakemberek, oktatók, kutató könyvtárosok -, de ők jellemzően nem nevezik magukat információbrókernek. A Magyar Információbrókerek Egyesületében huszonöten vagyunk. Célunk a szolgáltatások megismertetése, az érdekvédelem, valamint a szakmai képzés támogatása. A cégünkben ketten dolgozunk, de a megbízástól függ, hogy hányan foglalkozunk a feladattal. Ha szükséges, felkérünk alvállalkozókat, például hírszerző kollegákat, ők ugyanis kimennek terepre, mi nem. Mi íróasztal mellől szabadon elérhető vagy térítéses adatbázisokból, internetről vagy telefonon gyűjtjük az adatokat. Ha személyről kell információt beszereznünk, akkor már az elején tisztázzuk, hogy mi nem hírszerzők vagyunk, kizárólag open source intelligence-szel (OSINT), vagyis nyíltforrású hírszerzéssel foglalkozunk. Jó példa erre, Tom Clancy amerikai író esete, aki miután megírta a Vadászat a Vörös Októberre című regényét - amelyből később film is készült -, a könyvben szereplő érzékeny adatok miatt berendelte a CIA. Az író elmondta, hogy melyik szakkönyvtárban, milyen katonai folyóiratokat lapozgatott és milyen cikkeket, dokumentumokat olvasott el. Sehova nem tört be, senkit nem hallgatott le, semmi törvénybeütközőt nem követett el, csak nyílt információ forrásokat nézett át, s vont le következtetéseket. Mint egy információbróker. A digitális technika áldozata lett a könyvtár mintegy kilencszáz darabos gyűjteményeFEL
Címkék: állománygazdálkodás | film- videó- és képszolgáltatás | Justh Zsigmond Városi Könyvtár, Orosháza | könyvtár, köz- |
A technikai fejlődés tette feleslegessé a Justh Zsigmond Városi Könyvtár videókazetta gyűjteményét. Már senki nem kereste, nem nézte, ezért úgy határoztak, megválnak tőle.
Törköly József zenei könyvtárostól megtudtuk, hogy a '90-es évek elején kezdte el, magánszemélyekhez, tékákhoz hasonlóan gyűjteni a videókazettákat a könyvtár, amelyek egyrészt kölcsönözhetőek voltak, másrészt a könyvtárban is meg lehetett tekinteni egyet-egyet. - Mintegy kilencszáz kazettáról van szó. A mi tékánk annyiból volt más, hogy pályázati úton több nagyszerű művészfilmet is be tudtunk szerezni. Nem csak nagy mozisikerek, természetfilmek voltak, de pl. Tarkovszkij is. Rengeteg értékes és még jó minőségű filmünk van, hogy csak néhány példát mondjak, régi magyar filmek, David Attenborough filmjei, Cousteau kapitány filmjei és még sok más - sorolta a könyvtáros. - Később megjelent a DVD, az internetes film elérhetőségek és egyszer csak eljutottunk oda, hogy a videókazettákat már nem kereste senki. A könyvtárnak az a célja, hogy az ott meglevő gyűjteményt használják az emberek. Ezért gondoltuk azt, hogy megválunk a kazettáktól. Semmiképp sem szerettük volna, ha szemétbe kerül, ezért is tartjuk jó dolognak, hogy jelentkezett egy orosházi gyűjtő egyben elviszi az egészet - tette hozzá Törköly József. Mentik, ami menthető - webarchiválás az OSZK-banFEL
Címkék: archiválás, megőrzés | blog, mikroblog, fórum | digitális (elektronikus) könyvtár | digitális dokumentumok | könyvtár, nemzeti | Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) |
Itthon 2018-ban kezdte meg az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a magyar tartalmak archiválását. Azóta a web - szakszóval élve - aratásából már több mint 70 terabyte-nyi adatot tárolnak a könyvtár közlése szerint, ám ennek döntő része - szemben az amerikai archívummal - nem nyilvános, csupán egy zárt felületen érhető el. Ezt a szerzői és személyiségi jogokkal indokolják, az újraközlés ugyanis engedélyköteles.
Az OSZK nyilvános archívumában eddig 1,3 terabyte-nyi mentés böngészhető szabadon, amelyeknél a - többnyire állami, önkormányzati - tulajdonos erre engedélyt adott. Hosszú távú megőrzésre egyébként bárki javasolhat oldalakat, leginkább kulturális, tudományos, oktatási és közéleti témájú tartalmakról várnak tippeket. A négy éve indult rendszer felhasználói oldala gyerekcipőben jár még, amit az is jelez, hogy a nyilvános archívumot - 2020 eleje óta - 1340 címről valamivel több mint ötezerszer látogatták meg. Az adatok döntő részét kezelő zárt archívumról még nincs látogatottsági adat, mert az csak a rendszer működését szabályozó kormányrendelet júliusi életbelépése óta kutatható az OSZK négy kijelölt olvasótermi számítógépén. Az értékmentés különösen nehéz az audiovizuális tartalmak esetén, amelyeknek gyakran változik a szoftveres környezete. A YouTube-ról letörölt videók itt-ott felbukkanhatnak, ám az olyan kis, hazai, egykoron létező portálok, mint a 2010-ben bezárt magyar videoplayer.hu esetén erre kicsi az esély. Hacsak a tartalomkészítők nem töltötték át időben más platformra a lekapcsolás előtt. Az OSZK Webarchívumának indulásakor még azt tervezték, hogy videókat egyáltalán nem tárolnak, azóta kis mértékben már igen, tesztjelleggel elindították a podcastok mentését, és kísérleteznek a magyar hangfájlok automatikus szöveges átírásával is. Önműködő könyvkölcsönző, már Budapesten isFEL
Címkék: gép, technikai eszköz | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | kölcsönzés | könyvtár, köz- | Országos Idegennyelvű Könyvtár és Zenei Gyűjtemény, Budapest |
Éjjel-nappal működő könyvkölcsönző automatát adtak át hétfőn Budapesten, az Országos Idegennyelvű Könyvtár (OIK) épületében; a magyar fejlesztésben készült automata alkalmas az olvasók által előrendelt könyvek vagy más dokumentumok kiadására és visszavételére.
A könyvtár bejáratánál található automata kiegészíti a szakszerű könyvtárosi tevékenységet, az online, előre megrendelt könyveket a nap bármely szakában olvasójeggyel és PIN-kóddal lehet kikölcsönözni - mondta az átadó alkalmával Rózsa Dávid, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) főigazgatója. Adódhat olyan élethelyzet, hogy a nyitvatartási időben nem tudjuk visszavinni a lejárt könyveket, az automata segítségével azonban ezt bármikor meg lehet tenni - fogalmazott, hozzátéve: Debrecenben, Nyíregyházán és Kaposváron már létesültek ilyen automaták, az ismert adatok szerint ezrek élnek ezzel az olvasóbarát szolgáltatással. A felújítás idején is nyitva tart a komlói könyvtárFEL
Címkék: épület (könyvtár) | Komló V. Önk. József Attila V. Könyvtár és Muzeális Gyűjt. | kölcsönzés | könyvtár, köz- |
A héten megnyitott az augusztusi nyári szünetet követően a komlói könyvtár, csökkentett szolgáltatással. Mindeközben gőzerővel zajlik az épület átalakítása és bővítése.
Az egy hónapos nyári szünetet követően a minap újra kinyitott a komlói könyvtár: az épületben zajló felújítási munkálatok miatt a felnőttkönyvtár új helyre költözött a házon belül - a terasz alatti, kívülről megközelíthető helyiséget alakították ki a célra. Mint ismeretes, a nyár elején kezdődött meg a komlói József Attila Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény bővítéssel egybekötött felújítása - a beruházás során 1700 négyzetméteren valósul meg az épületkorszerűsítés, a csaknem 500 négyzetméteres tetőtér-beépítéssel pedig további hasznos területtel gazdagodik az intézmény. - Átmenetileg a gyermekkönyvtár személyes látogatására nincs mód, de előzetes kérés alapján könyvek kölcsönzésére továbbra is lehetőséget tudunk biztosítani. A kérések a katalógusban link való böngészés után telefonon, e-mailben vagy a könyvtár internetes közösségi oldalán keresztül is leadhatók - közölte az intézmény. Kiemelve azt is, hogy akik gyerekkönyveket szeretnének visszahozni, illetve kölcsönözni, őket szintén az új helyiségben várják. A könyvtár egyéb szolgáltatásai viszont az újranyitásig nem elérhetőek: a helytörténeti gyűjtemény és a raktári könyvek nem hozzáférhetők, fénymásolásra és nyomtatásra, folyóirat-olvasásra és számítógép-használatra sincs átmenetileg lehetőség. A muzeális gyűjtemények és a Dinóbirodalom-Játszóház továbbra is zárva tartanak. A cél, hogy az új, nemzetközi szintű látogatóközponttá alakuló létesítmény jövő nyárra, a turistaszezon idejére megnyíljon. AnalógiákHa van kritikai pszichológia, lehet kritikai könyvtárosság is?FEL
Címkék: analógia | megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | minőség, -irányítás, -fejlesztés |
Kritikai pszichológia: az a szemlélet, mely a pszichológiai összefüggéseket nemcsak személyes és kisközösségi, hanem társadalmi szinten vizsgálja. A társadalmi folyamatok és helyzetek befolyásolják az egyén és a közöségek jóllétét, fejlődési képességét. Egyik kutatási eszköze a részvételi akciókutatás. (MG)
A részvételi akciókutatás "képzett kutatók és helyi közösségek együttműködő részvételét hangsúlyozza egy olyan tudástermelési folyamatban, amely az érintett közösség számára közvetlenül releváns tudást hoz létre. Azaz a RAK során létrejövő tudás nem pusztán a társadalomtudományok elméleti tudásanyagának gyarapításához kíván hozzájárulni, hanem természeténél fogva a társadalmi változással kapcsolatos tennivalókat is magában hordozza." (Részvételi akciókutatás (RAK)...) A "kritikai könyvtárosság" a fentiek analógiájára a könyvtár hatásának szintjét vizsgálhatja a közösségek életére - és a társadalom - egészére. Ami nyilván szorosan összefügg a könyvtár küldetésével, illetve a könyvtár társadalmi hatásával. Mely - ha pozitív - alátámasztja a könyvtárak létét. (MG)
Hírforrás:
KIT-összeállítás ; Új Egyenlőség ; Részvételi akciókutatás (RAK) - egy alternatív társadalomkutatási megközelítés a működőképes tudásért és társadalmi változásokért
2022. szeptember 14. • Továbbküldöm a hírt PraktikusÍgy tartsd fenn tanulóid motiváltságát a virtuális tanteremben! Tippek (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: alkalmazás, szoftver | használó (gyerek, fiatal) | könyvtár, iskolai | távmunka | oktatás, tanulás |
1. Használj élő médiát! A prezentációk olykor unalmasak. Dustin York, a Maryville Egyetem online bachelors programjának link trailereket, animációkat, zenét, szavazásokat stb. használ. Videók is motiválnak [Megjegyzés: nemcsak a nyelvoktatásban].
2. Bátorítsd a chat-et! Elnémított mikrofon mellett is kifejezhetik véleményüket, kérdezhetnek. A csevegőfunkciókat pl. többen arra használták, hogy a diákok ötleteljenek. Az előadás után a tanár ezeket névvel együtt felolvashatja. Ezzel növelheti az aktivitást is. 3. Tarts szüneteket! Jennifer Brown, a K-12-es osztályok (USA) oktatási szakértője szerint kell a szünet, de a tanár győződjön meg róla, hogy a diákok azt produktívan töltik. Fontos, hogy egyértelmű feladatokat adjanak a tanulóknak. Ezek megvitatása együttműködést serkentő, szervező eszközök segítségével történhet. Ilyen a Pear Deck (Link: link ) és a Jamboard (Link: link . 4. Játssz! Online, testre szabható tanulókártya program a Quizlet link . Jól lehet használni szókincs- és helyesírási feladatokhoz. A Kahoot! link tanulási platformmal többszörös feleletválasztós kvízeket készíthetünk. A diákok webböngészőn vagy a Kahoot!-on keresztül érhetik el a kvízeket. Tudásuk tesztelésére is alkalmas bármilyen műveltségi témakörben, a nyelvtantól a szókincsig. 5. Mutasd meg nekik, hogyan használják képességeiket a valóságban! Valós problémákat és forgatókönyveket célszerű alkalmazni. A felsőoktatásban a modern ápolói szakok közül sok online zajlik. A Maryville Egyetem egyik ilyen online programjában, az intenzív online kurzusokon Maryville fejlett, felhasználóbarát digitális tanulási platformjait használják a gyakorlati készségek oktatására. Ezek a szakmai kompetenciát alapozzák meg más-más egészségügyi környezetben, pl. kórházakban, ápolási otthonokban, közösségi szolgáltatásokban, otthoni egészségügyi ellátásban stb. Kihívás a diákok figyelmének fenntartása a zavaró online tanulási környezetben, de nem lehetetlen. A legjobb gyakorlatokat mindenkinek magának kell kikísérletezni. (Ref.: Szabó Eszter) KisszínesA jó társasjáték 4 ismérveFEL
Címkék: felmérés | játékosítás (gamifikáció) (2019-) | rendezvény használók számára | társasjáték (2020-) | tudásstratégia (2015.05-) |
Százféle dologtól függ, jó-e egy játék. Ez a szó szoros értelmében is igaz: Thomas Voit, a gazdasági informatika nürnbergi professzora mesterséges intelligenciával elemzi a társasjátékokat, és körülbelül száz olyan alapelemet talált - ilyen például a kockadobás -, amelyből az emberiség által eddig kitalált játékok összerakhatóak. Az elemzés azt is kimutatja, hogy a jó játéknak az emberek négy igénye közül kell valamelyiket (vagy mindegyiket) kielégítenie:
- a döntési szabadságot - a készségek kibontakoztatását - a csoportos együttműködést vagy - a tudás bővítését. Ha ezek közül egyikkel sem szolgál a játék, az unalmas és frusztráló. A kutató szerint a játékok tükrözik a társadalmi változásokat. A Monopoly például nullaösszegű játék: a résztvevők csak egymás kárára szerezhetnek előnyt. Ki is ment a divatból. Ma az együttműködésre épülő játékok népszerűbbek, ezek pedig olyan viselkedést ösztönöznek, amelyre nagy szükség van például a klímaváltozás elleni küzdelemben is. Több mint rémhír - orosz könyvekkel fűtenének Németországban?FEL
Címkék: Németország | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | könyvtár, köz- | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Bücherhallen Hamburg | Sächsischen Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek |
A Német Könyvtári Szövetség (dbv) döbbenten értesült azokról a hírekről, amelyek a Szász Állami Könyvtár - Állami és Egyetemi Könyvtár (Sächsischen Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek, továbbiakban: SLUB link és a Hamburgi Könyvtárak (Hamburger Bücherhallen) fűtésének megoldásáról terjedtek szeptember elején a közösségi médiában. A SLUB logójával ellátott, hamis levél keringett pl. a Telegram, a TikTok, a Facebook és a Twitter oldalain. Ebben arra buzdítják az embereket, hogy fűtés céljára orosz könyveket adományozzanak a könyvtáraknak. A könyvtár büntetőfeljelentést tett. A múlt héten még a hamburgi könyvtárak logójával ellátott, hamisított plakátot is terjesztettek, amelyben szintén adakozásra szólítottak fel link . A hamburgi könyvtárak is megtették a büntetőfeljelentést.
Volker Heller, a Német Könyvtári Szövetség szövetségi elnöke úgy nyilatkozott, hogy nagyon aggódnak az ilyen félretájékoztatás terjedése miatt, mert ezzel lejáratják a könyvtárak munkáját. Egyúttal a könyvtárak által képviselt, demokratikus alapértékeket is támadják. A könyvtárak a demokrácia és az információs szabadság szabad terei. Az Ukrajna elleni kegyetlen háború és az információ manipulálása arra emlékeztet, hogy a könyvtárak mennyire fontosak mint a demokratikus diskurzus, a szabad véleménynyilvánítás, a társadalmi részvétel és a kölcsönös támogatás helyszínei. Különösen most kell erősíteni a könyvtárak által kínált, sokszínű szolgáltatásokat. (Ref.: Szabó Eszter) Így tesz lelkileg ellenállóbbá az irodalomterápiaFELAz irodalomterápia hasznos lehet a hétköznapi szorongásaink oldásában akár egy világjárvány vagy a szomszédunkban zajló háború idején is, és bizonyos elemei még otthoni körülmények között is könnyedén alkalmazhatók. Az Élet a sorok között című gyakorlati fókuszú irodalomterápiás könyv szerzőjével, dr. Béres Judittal készült interjúnkból többek között az is kiderül, még akkor sincs baj, ha éppenséggel utáljuk a terápia során használt szöveget.
hvg.hu: A könyvében az a különleges, hogy nem csak elméleti írás az irodalomterápiáról, hanem gyakorlati kézikönyv is. Miért volt fontos, hogy a könyv jelentős részét (akár otthon is elvégezhető) gyakorlatok tegyék ki? Béres Judit: Az irodalom számomra nem akkor érdekes, ha vájtfülűek kiváltsága, hanem ha mindannyian használni tudjuk, ha mindannyiunknak segít élni. A könyvben tárgyalt témakörök és a hozzájuk kapcsolódó gyakorlatok azt mutatják meg, hogy ez hogyan lehetséges. Számomra ebben fontos inspirációt jelentenek a finn, amerikai és olasz irodalomterapeuták, akik számos otthon is elvégezhető írásgyakorlatot kínálnak. Ezek a nálunk még kevésbé ismert gyakorlatok fontos formái annak, amit magunkért tehetünk nap mint nap. Sok esetben egészen mélyre visznek érzelmileg, ugyanakkor felemelőek, katartikusak és akár szórakoztatóak is lehetnek, attól függően, melyik mikor és hogyan talál el minket. hvg.hu: Ha tulajdonképpen otthon egyedül, vagy baráti társaságban is elvégezhetjük ezeket a gyakorlatokat, mi szükség van a facilitátorra és a terápiás keretekre? B. J.: Ha valaki teljes egészében meg szeretné tapasztalni ezt a módszert, ahhoz szükség van a terápiás keretekre, amit az egyéni vagy csoportos irodalomterápiás forma és egy képzett irodalomterapeuta szakember tud biztosítani. Ezáltal az addigiakhoz képest másként tudunk ránézni az életünkre, a miénktől akár gyökeresen is eltérő nézőpontokkal találkozhatunk, és olyan összefüggésekre is ráláthatunk más emberek és a szövegekkel végzett gyakorlatok segítségével, amelyekhez egyedül nem feltétlenül férünk hozzá vagy nincs bátorságunk velük szembenézni. Ugyanakkor fontos, hogy van az irodalomterápiának önsegítő változata is, ami vagy önsegítő szakirodalmak olvasására és egy segítő folyamaton belüli feldolgozására épül, vagy az írás különféle módjainak egyéni gyakorlására. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |